A Moneysupermarket.com ár-összehasonlító oldal reklámját kifogásolták a legtöbben
Média

Íme a legtöbbet panaszolt reklámok

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 02. 24. 11:26

A brit Advertising Standards Authority (ASA) önszabályozó testület nyilvánosságra hozta, hogy mely reklámokra érkezett a legtöbb panasz.
Korábban a témában:

Azt egy néhány nappal ezelőtti interjúnkból már tudhatják a 24.hu olvasói, hogy a magyarokra nem jellemző, hogy panaszt tegyenek a reklámok miatt, és a gyakori előzetes önszabályozói ellenőrzésnek köszönhetően túl sok botrány sem jellemző a hazai reklámok tartalmával kapcsolatban. A britek viszont bizony szeretnek az ottani önszabályozó testülethez, az ASA-hoz fordulni mindenféle panaszokkal. Az Advertising Standards Authority most nyilvánosságra hozta, hogy 2015-ben mely reklámokra érkezett a legtöbb panasz, és arra figyelmeztetett, hogy az ízléstelen reklám még nem okvetlenül sérti meg a vonatkozó szabályozást. De akkor nézzük is a TOP-listát.

1513 panasszal végzett a legtöbbet kifogásolt hirdetések “rangsorában” a Moneysupermarket.com ár-összehasonlító oldal reklámja, amelyben egy férfi, akit egyébként Dave-ne hívnak, forrónadrágban és tűsarkúban riszálja magát meglehetősen kirívóan az utcán Pussycat Doll Don’t Cha című számára, miközben többen, köztük egy idős nő is döbbenten figyeli, mit művel. A legtöbben azt kifogásolták, hogy a reklám túlzottan szexuális természetű. Volt aki egyenesen úgy fogalmazott, hogy ez undorító. A testület viszont elutasította a kifogásokat és vezetőjük, Guy Parker jelezte, hogy a reklám legfeljebb nem ízléses.

Mi egyébként a reklám 42. másodperce körül azt látjuk, hogy a férfi piros, tehát tilos jelzésen megy át a kereszteződésben, ráadásul látszik, hogy az úton van autós forgalom, épp mielőtt lelépne a járdáról, akkor halad el egy jármű a háttérben. Úgy tűnik azonban, ez az aprócska szabálytalanság nem tűnt fel a panaszok miatt a szexuális jellegre fókuszáló ASA-nak, mivel a jelek szerint nem kérte az ár-összehasonlító oldalt működtető reklámozót, hogy vágja meg a felvételt úgy, hogy ne látszódjon a tilos jelzés, vagy hogy a lámpa zöldet mutasson.

A TOP10-es listára felkerült a Booking.com is, sőt rögtön három reklámmal is: ezekre az ASA honlapja alapján 683, 407 és 201 panasz érkezett, ami szintén meglehetősen sok. A nézőknek alapvetően azzal volt gondja, hogy a reklámokban a booking szót káromkodások helyettesítésére használták, de az ASA szerint ezek csak ártatlan szójátékok, szó sincs káromkodásról.

A PayPal karácsonykor megjelent hirdetésére azért érkezett sok, szám szerint 464 kifogás, mert egyes nézők szerint rombolhatja a karácsonnyal kapcsolatos mítoszokat a gyerekek fejében az, hogy a reklámban gyerekek a szüleikre panaszkodtak, mivel nem vásároltak nekik ajándékokat. Érdekes, hogy bár az ASA ezt is jogszerűnek találta, de a PayPal viszont, hogy ne haragítsa magára a fogyasztókat, inkább megváltoztatta a reklám sugárzási időpontját, hogy azt kevésbé láthassák gyerekek.

Íme a reklám, ami lerombolja a nézők szerint a gyerekek karácsonnyal kapcsolatos mítoszát:

Az ötödik legtöbb panasz a súlycsökkentő italokat értékesítő Protein Worldre érkezett, amelynek „Strandformában van-e a tested?” (Are you beach body ready?) kérdést feltevő, főleg metróállomásokon lévő plakáthelyeken látható hirdetését 360-an kifogásolták a reklámtestületnél. Ebben az esetben az ASA az egészségügyi hatásokra és a fogyásra utaló megállapítások megváltoztatására kényszerítette a Protein Worldöt.

Meg kellett változtatni a hirdetést
Meg kellett változtatni a hirdetést

Guy Parker szerint a hirdetőknek ugyan törekedniük kell rá, hogy ne váltsanak ki emberek széles körében komoly sérelmeket a reklámjaik, de az önszabályozó testület az elbíráláskor soha nem a panaszok számát veszi figyelembe, hanem azt, hogy milyen maga a kifogásolt reklám. Az ASA vezetője egyébként azt ígérte, hogy különböző megelőző lépésekkel igyekeznek majd csökkenteni a fogyasztók megtévesztéséére irányuló hirdetéseket.

Egyébként további részletek találhatók a legkifogásoltabb reklámokkal kapcsolatban az ASA website-ján.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Armed Catalan policemen, known as Mosso d'Esquadra pass by the FC Barcelona logo with a black ribbon and a message reading "We are all Barcelona" before the Spanish league footbal match FC Barcelona vs Real Betis at the Camp Nou stadium in Barcelona on August 20, 2017.
Security barriers were put up at the entrances of the Camp Nou to stop vehicles after a deadly jihadist attack three days ago. An outcry has erupted on social media and in the press about the absence of bollards -- short, concrete posts to stop vehicles from driving onto sidewalks, with some people even demanding the  mayor's resignation for ignoring police recommendations for such preventive barriers. Drivers have ploughed on August 17, 2017 into pedestrians in two quick-succession, separate attacks in Barcelona and another popular Spanish seaside city, leaving 14 people dead and injuring more than 100 others / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.