Trinity Mirror portfólió
Média

Új Nap néven több évtized után indul új napilap

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 02. 23. 13:41

A brit Daily Mirror kiadója február végén indítja el az új napilapját, a The New Dayt. Pedig 1 millióval kevesebb fogy a nyomtatott lapokból, és épp most szűnik meg a The Independent nyomtatott változata is.
Korábban a témában:

A brit Daily Mirror kiadója, a Trinity Mirror február 29-én indítja el az új napilapját New Day, vagyis Új Nap címmel.

Az újság 40 oldalas lesz, és harminc év után az első új országos napilap lesz az Egyesült Királyságban.

A lap indításának időzítése azért is érdekes, mert az elmúlt két évben több mint egymillióval kevesebb fogy a nyomtatott újságokból.  A New Day tehát voltaképpen egy merész kísérlet arra, hogy visszacsábítsák az olvasókat a print média vásárlására – írja a Financial Times.

Simon Fox, a Trinity vezérigazgatója azt mondta ezzel kapcsolatban, hogy miközben több mint 1 millió emberrel kevesebben vásárolnak lapokat, jelentős részük szerinte visszacsábítható egy jó termékkel.

A print újraélesztése fontos része a stratégiánknak, párhuzamosan a digitális transzformációval, mivel a kettő között nem kell választani: az újságok a digitális korban is tovább élhetnek, ha képesek valami mást kínálni

– mondta a vezérigazgató.

Az új napilapot kifejezetten jó minőségű papírra nyomtatják majd, és modern stílusban és hangvételben dolgozzák majd fel a híreket. A célcsoportjukba egyaránt beletartoznak a nők és a férfiak, akiket az jellemez, hogy valami másra vágynak, mint ami jelenleg elérhető – közölték a kiadó honlapján. A lap ára csak 50 penny lesz, 10 penny-vel kevesebb mint a Daily Mirror, és ezzel a brit napilapok közül a második legolcsóbb lesz, ha nem vesszük figyelembe az olyan, egyébként rendkívül sikeres ingyenes újságokat mint a London Evening Standard és a Metro (az idehaza Metropol néven megjelenő napilap brit változata).

Az első napon egyébként még ingyenesen osztogatják majd az Új Napot, majd pár napig fél áron, 25 penny-ért lehet majd megvásárolni. A beszoktatási folyamat két hétig tart majd, azután emelkedik a The New Day ára a végleges 50p-re.

The New Day
The New Day, vagyis az Új Nap február 29-én jelenik meg először, és aznap még ingyenesen lesz elérhető

Az Independent nyomtatott kiadása pont most szűnik meg

A lapindítás azért is keltett feltűnést, mert a legtöbb kiadó inkább távolodik a print lapoktól és a fókuszt a digitális növekedésre helyezi. A brit The Independent tulajdonosa például pont a napokban jelentette be, hogy megszünteti a tekintélyes napilap nyomtatott változatát és a vasárnapi kiadást sem küldik már nyomdába, hogy inkább a webre tudjanak fókuszálni. A Trinity Mirror sem áll igazán jól a print terén, hiszen a fő bulvárlapjuk, a Daily Mirror és a regionális lapjaik is  folyamatosan olvasókat veszítenek.

A kiadó viszont hangsúlyozta, hogy a The New Day nem a Daily Mirror kistestvére lesz. Az Új Nap vidám, optimista hangvételű lesz és politikailag semleges – közölték. Simon Fox megemlítette, hogy egy általuk készített kutatás ugyanis azt mutatta, hogy a britek nem szeretik az újságok erős politikai irányultságát.

Az új újság elindítása egyébként némi aggodalmat is kiváltott azzal, hogy lenyomja az árakat, és ezzel hosszú távon is árspirálba kergetheti a piaci szereplőket.

10 év: mínusz 6 millió példány

Az Egyesült Királyságban egyébként naponta 7 millió napilap fogy, ami 6 millióval kevesebb a 10 évvel ezelőttinél. Ráadásul a hirdetők is követik az olvasókat a digitális média irányába, így aztán a nyomtatott újságokban ma már csak 880 millió fontot költenek a hirdetők, egyharmaddal kevesebbet mint 2010-ben. A médiavállalatok tehát a hirdetési és az olvasói bevételek terén is jelentős veszteségeket szenvednek el a nyomtatott sajtóban.

20-30 újságíró készíti a lapot

A Trinity Mirror arra vonatkozóan nem volt hajlandó elárulni információt, hogy mennyibe kerül az új újság elindítása, de annyit azért tudni lehet, hogy 20-30 újságíróval dolgoznak majd. A kiadó részéről annyit válaszoltak az előbbire vonatkozó kérdésre, hogy ha nem lettek volna eddig is erőforrásaik, akkor a lapindítás drága lenne, de a Trinity Mirror meglévő kiadói és terjesztési hátterét használhatják a The New Day előállításakor, így aztán nem szorultak a bank segítségére, magyarán nem akkora kockázat a mostani termékindítás.

Ian Whittaker, a Liberum elemzője azt mondta a Financial Timesnak, hogy a kérdés alapvetően az, hogy miért változtatnának a fiatal olvasók a megszokott olvasási szokásaikon, és miért vásárolnának újságot pénzért, amikor azt ingyen is megkapják például a Metro újság esetében. És persze az interneten is se szeri, se száma az ingyenes tartalomnak.

Egy másik szakértő pedig arról beszélt, hogy legalább 300 ezer példányt kellene tudni napi szinten eladni ahhoz, hogy a The New Day profitot termeljen. Nehéz lesz azonban rávenni ennyi embert, hogy fizessenek az újságért, így hát könnyen lehet, hogy végül ingyenessé kell majd tenni a lapot. Hangsúlyozta, hogy az Egyesült Királyságban az elmúlt évek legsikeresebb napilapja pénzügyi szempontból a Metro és az Evening Standard.

Digitálisban hasít a Trinity

A Trinity Mirror egyébként néhány nappal ezelőtt hozta nyilvánosságra digitális portfóliójának legutóbbi eredményeit. Ez alapján januárban a cégcsoport 114,7 millió egyedi látogatóval rendelkezett januárban, ami éves szinten 11 százalékos növekedés. Különösen is jól teljesített a Mirror.co.uk, amely 78,3 millió egyedi látogatóval új rekordot állított fel, és 3 százalékkal növekedett egy év alatt.

Az új lap kiadójának részvényárfolyama egyébként az új lap indítására vonatkozó hír megjelenésekor 3,35 százalékot emelkedett.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.