újságok (Array)
Média

Folytatódott a Magyar Nemzet mélyrepülése, de a legtöbb sajtótermék sem szárnyalt

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 02. 19. 15:05

Simicska Lajos napilapjának értékesített példányszámának esése 2015 utolsó negyedévében sem állt meg a MATESZ adatai alapján. De a Népszabadság és a Népszava példányszáma is tovább esett. A Figyelő egyébként úgy ahogy tartotta a korábbi szintjét. Megnéztük, milyen trendek figyelhetők meg a legújabb példányszámok alapján a hazai médiapiacon, milyen lapokat kedvelnek az olvasók.
Korábban a témában:

A magyarországi sajtótermékek értékesített példányszámának auditálásával foglalkozó MATESZ (Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség) weboldalának adatbázisából már lekérhető a 2015. negyedik negyedévre vonatkozó gyorsjelentés. Ez rengeteg számsort jelent a magyar sajtótermékek értékesítési adatával, amelyek önmagukban is beszédesek, de annál inkább, ha a példányszámokat összevetjük a korábbi időszak adataival.  Ezeket a számsorokat tanulmányozva a 24.hu azt tapasztalta, hogy továbbra sem sikerült megállítani Simicska Lajos napilapjának, a Magyar Nemzet példányszámának esését. Az újság, amelyet korábban még Orbán Viktor az egyik kedvenc újságjaként jellemzett, ám már egyáltalán nem kedvelt kormányközeli körökben 2015 eleje, az ominózus G-nap óta (amikor Simicska Lajos, a lap többségi tulajdonosa nem túl hízelgő kifejezéssel illette a miniszterelnököt és a Nemzet váratlanul távozó szerkesztőit, akik azután a Napi Gazdasághoz igazoltak át, illetve fel is vásárolták, és amelyet nem sokkal azután Magyar Időkre kereszteltek át és kormánypárti hangvételűvé alakítottak) jelentős visszaesést szenvedett el. A MATESZ adatsora alapján 2014 utolsó negyedévében (tehát a G-nap előtt) a Magyar Nemzetet még 35 ezer példányban tudták értékesíteni, 2015 utolsó negyedévében viszont 2014 hasonló időszakához képest 13 ezerrel kevesebbet, 22 ezer példányt sikerült. A Nemzet értékesített példányszáma csak a tavalyi év utolsó negyedévében 3 ezerrel csökkent a harmadik negyedéves adathoz képest.

A Magyar Idők példányszámáról egyébként semmit sem tudni, azt ugyanis a kiadó nem auditáltatja. Ami azért is érdekes, mert a lap úgy fogad be hirdetéseket, többek között állami szervektől, amelyek ezért közpénzeket fizetnek a kiadónak, hogy nincsenek ellenőrzött adatok, hogy a közpénzből fizetett hirdetések hány főhöz juthatnak el potenciálisan. Az állam tehát nem éppen jó gazda módjára költi a közpénzeket, gyakorlatilag bemondásos alapon fizet a kiadónak.

Egyébként nem csak a Magyar Nemzet teljesített rosszul, bár a legnagyobb visszaesést kétségtelenül ők produkálták a napilapok piacán. A Mediaworks portfóliójába tartozó Népszabadság 2015 utolsó negyedében 38 ezer példányt vásároltak meg a fogyasztók, ez 2 ezer körüli esést jelent 2015 harmadik negyedévéhez képest, és 4 ezer körüli visszaesést a 2014 utolsó negyedévében mért 42 ezres értékesítési adathoz képest. A sajtóhírek alapján éppen tulajdonosváltás alatt álló Népszava esése is megállíthatatlannak tűnik, 2015 utolsó negyedévében 11 ezer példányban tudták eladni a lapot, pedig egy évvel korábban még közel 14 ezer példány kelt el belőle.

A Naplóból a 2014 év végi 34 ezer után 2015 végén 33 ezer körüli értékesített példányszámot regisztrált a MATESZ.

A Nemzeti Sport című sportnapilap is lefelé tartó pályán van, 2014 végén még 48 ezer darabot tudott belőle értékesíteni a Mediaworks, legutóbb azonban már csak 43 ezer fogyott belőle. Valószínűleg nem véletlenül próbálkozik a médiavállalat újabb és újabb rovatokkal, mellékletekkel felpörgetni a lapot.

A napilapok közül nem áll rendelkezésre auditált adat egyébként a Világgazdaságból sem, így ennek példányszámáról nem tudni.

A bulvár még mindig jól tartja magát

A bulvár napilapokból, a Borsból és a Blikkből egyébként még mindig nagy példányt sikerül értékesíteni, de itt is lefelé tartó trendről beszélhetünk. A Blikk esetében például 2015 harmadik és a negyedik negyedéve között 7 ezerrel csökkent az értékesítés, de még így is 123 ezren vették meg az újságot, igaz, a Ringier Axel Springer kiadóvállalat valószínűleg elégedettebb lenne a korábbi 130 ezerrel.  A Pallagi Ferenc féle Bors egyébként a 2014 negyedik negyedévi 70 ezerről a harmadik negyedévre 69 ezerre, a negyedik negyedre 66 ezerre esett vissza.

A közéleti lapok piacán továbbra is a HVG vezet

Érdekesen alakult a közéleti hetilapok piaca is: a 168 órából 13 ezer példány fogyott, ami újabb ezer körüli visszaesést jelent a harmadik negyedhez viszonyítva, és 3 ezres zuhanást a 2014 negyedik negyedévi 16 ezres adathoz képest. A jelenleg felszámolási eljárás alatt álló kiadóval rendelkező Figyelő viszont még a 168 órához képest is elmaradt a maga 7200 körüli értékesített példányszámával, ezt a példányszámot viszont legalább stabilan tartják, lényegében egy évvel korábban is ennyi volt, pedig úgy tudjuk, hogy a lap értékesítését némileg megnehezíti, hogy a kiadásokra nagyon odafigyelő felszámolóbiztos jelenléte miatt kevésbé tudnak kampányra, vagyis saját maguk reklámozására költeni. Érdemes lesz figyelni, hogyan alakul a példányszámok alakulása, ha a felszámolás végül lezárul, és a cég tulajdonosai visszaszerzik az irányítást a cég felett. Bár felmerült az is, hogy a Figyelőt új tulajdonos vásárolja meg.

A Figyelőt egyébként megelőzi a Forbes című üzleti havilap is, amelyből 2015 utolsó negyedévében a MATESZ szerint 12200 példányt tudtak eladni. A sok startupos sikertörténetet és különböző listákat felállító újság példányszáma a harmadik negyedévhez képest nem változott, 2014 végéről pedig nem állt még rendelkezésre auditált adat. A Figyelőt egyébként egy másik gazdasági magazin, a Haszon is ostromolja, amelynek legutóbbi példányszáma 7 ezer körül volt, de a harmadik negyedévben volt, amikor 8300 is elfogyott a lapból, sőt 2014 végén 9 ezer fölött is járt a Haszon Magazin, akkor ezzel megelőzve a Figyelőt.

A közéleti hetilapokra visszatérve, a legnagyobb példányszámú újság még mindig a HVG, amelyet 2015 végén 35 ezer példányban vásároltak, de a lap még mindig lefelé tartó pályán van: 2014 végén még 39 ezren vásárolták. A Borókai Gábor vezette, részben egyébként Simicska Lajoshoz is kötődő Heti Válasz 14 ezer példányban fogyott, ami egy esztendő alatt ugyan ezres visszaesést jelent, de a 2015 harmadik és a negyedéves számok között már nem volt nagy elmozdulás. A Békemenetekről is ismert Bencsik András főszerkesztette Demokrata című hetilap egyébként masszívan tartotta az egy évvel korábbi 10 ezres példányszámát, lényegében semmiféle elmozdulás nem történt. Érdekes még a Szabad Föld statisztikája is: ebből az újságból 73 ezer körül fogyott, ami negyedéves alapon 2 ezres, éves szinten 3 ezres visszaesés, de még mindig nagyon szép teljesítmény a Geomedia Kiadótól.

A Nők Lapja a legnagyobb példányszámban eladott újság

A női magazinok között a 24.hu-t is működtető Central Médiacsoport a Story magazinból 172 ezer példányt tudott eladni, ami ugyan 2 ezres visszaesést jelent a 2015 harmadik negyedévi adathoz viszonyítva, de jelentős növekedés látszik a 2014 negyedik negyedéves 164 ezerhez képest.

Hasonlóan erős pozíciói vannak a Ringier Axel Springerhez (RAS) tartozó Kiskegyednek, amelyből 2015 utolsó negyedévében 192 ezer példány fogyott, szemben az előző évi 190 ezerrel. A RAS azonban még mindig nem tudja igazán megszorongatni a szintén a Central csoporthoz tartozó Nők Lapját, amely 216 ezres értékesített példányszámával Magyarország legtöbbet vásárolt sajtóterméke.

A Central másik hetilapja, a Meglepetés is jól teljesített, éves alapon kis mértékben még növekedni is tudott, 90 ezer példány körül vásárolták. Növekedni tudott a Kismama is, 4 ezerről 6 ezerre ugrott az eladott példányszám negyedéves alapon, és éves szinten is fel tudtak mutatni egy kis növekedést. A Cosmopolitan újság olvasói is sokan vannak, 32 ezer példányt vásároltak meg a havilapból. A Central adja ki a Bestet is, ebből 76 ezer darabot vettek az olvasók, szemben az előző évi 75 ezerrel, illetve a 2015 harmadik negyedéves 81 ezres nagyságrenddel.

A Marquard Media portfóliójába tartozó Éva és a Mediaworksös Fanny című lapokból 19 és 72 ezer fogyott, előbbinél kis mértékű erősítés, utóbbinál kis gyengülés következett be az előző negyedévhez képest, éves szinten viszont hatalmasat ugrott a Fanny iránti érdeklődés a MATESZ szerint, mert 49 ezerről jöttek fel 72 ezerre.

A szintén a Marquard Media-hoz tartozó Joy példányszáma meglehetősen hektikusan alakul, lefelé és felfelé tartó nagy mozgásokkal.  71 ezer fogyott a magazinból 2015 negyedik negyedévében, ami meglehetősen nagy növekedés a harmadik negyedévhez képest, amikor ez a szám a MATESZ szerint még csak 39 ezerhez közelített. 2014 végén pedig 54 ezer volt a lap értékesített példányszáma.

Nincs ekkora mozgás az IPM körül, amely 12 ezer példányban kelt el 2015 végén, szemben a korábbi 13 és 14 ezres példányszámokkal. Ezt a lapot egyébként ugyanaz a Mediacity Kft. jelenteti meg, amelyik a Figyelőt is, és amely, ahogy már említettük, felszámolási eljárás alá került.

Az internet ellenére még nőtt is a műsorújság példányszáma

Hiába az internet térhódítása, még mindig sok fogy a műsorújságokból, főleg a Színes RTV-ből, amelyből 155 ezer példányért fizettek az olvasók, ami azért is érdekes, mert ez negyedéves alapon 5 ezres növekedést jelent.

A Lakáskultúrából 16 ezer fogyott, ami a harmadik negyedévhez képest 2 ezres visszaesés, míg az Otthon magazinból 11 ezer, ami éves szinten 2 ezres nagyságrendű visszaesést jelent.  Az Ötlet Mozaikból 9400 fogyott az utolsó negyedben,  míg a harmadik negyedben és az előző év hasonló időszakában is közel 11 ezer. A Praktikából közel 33 ezret vásároltak az olvasói,  ami szignifikáns emelkedés az előző negyedéves 22 ezres gyengébb teljesítményhez képest, és körülbelül megegyezik az évvel korábbival.

A Füles rejtvényújság 38 ezer példányban fogyott 2015 végén, ami éves szinten 4 ezerrel kevesebb vásárlást jelent, negyedéves szinten azonban lassulni látszik az esés.

Negyedéves és éves alapon is erősíteni tudott a Gamestar című számítógépes játéklap, amit a Project 029 jelentet meg. Ebből a termékből 5 ezer példány kelt el. Az ugyancsak ehhez a kiadóhoz tartozó PC World is erősített negyedéves alapon, éves szinten azonban pár száz vásárlójukat elveszítették. 2015 negyedik negyedévében 4600 körül volt a lap értékesített példányszáma.

Az auditált autós magazinok között a piacvezető az Auto Bild a példányszámok alapján, 27 ezren vásárolták a lapot 2015 utolsó negyedévében, szemben a korábbi negyedéves, illetve az előző évi 29 ezerrel. Nem sokkal van lemaradva egyébként az AutóMotor sem, ebből 2014 negyedik negyedévében közel 23 ezer, 2015-ben pedig a harmadik és a negyedik negyedévben is közel 21 ezer fogyott.

Fenti összeállításunk közel nem teljes. Ha érdekli a példányszámok alakulása, akkor a MATESZ honlapján találja meg a teljes kimutatást regisztráció után.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.