gyerekek média
Média

Elégedetlen az ombudsman a médiaértés-oktatással

24.hu
24.hu

2016. 02. 08. 17:34

Az alapvető jogok biztosa szerint nem megfelelő a médiaértés-oktatás az iskolákban, ezért arra kérte az emberi erőforrások miniszterét, hogy kezdeményezzen átfogó felmérést a témában, valamint vizsgálja felül a pedagógusképzés és a nemzeti alaptanterv jelenlegi rendszerét.

Az ombudsman hivatala az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében azt írta, Székely László hivatalból indított vizsgálatot a médiaértés-oktatás magyarországi helyzetének felmérésére, és megállapította, 2013 óta a nemzeti alaptantervben (Nat) a vizuális kultúra tantárgy részeként elméletben valamennyi korosztály számára megjelennek a médiaműveltség ismeretei, a médiaértés azonban nem önálló tantárgy.

Ezenkívül kevés az iskolákban a szakképzett médiatanár, az oktatók csupán 20-30 százaléka rendelkezik szakképesítéssel, így – kötelező előírások híján – médiaismereteket ma az a tanár oktat, akit az érdekel vagy akit megbíznak vele.Közölték azt is, a meghatározott óraszám és szakmai tartalom inkább ajánlás, a médiaoktatásra fordított idő és szakmai tartalom rendszerint az iskola, illetve a tanár személyes döntésén múlik, a médiával, a digitális világgal kapcsolatos ismeretek átadására szánt időkeretet jellemzően nem használják fel az iskolákban, a kreatív, gyakorlati készségek fejlesztése pedig nem jelenik meg hangsúlyosan a helyi tantervekben.

Hiányzik továbbá a tananyagból az online bántalmazás és az internet veszélyei kezelésének módja, és ezt a Nat sem határozza meg külön fejlesztési célként, illetve a tanárképzés rendszerében sem szerepelnek erre vonatkozó ismeretek

– írták, hozzátéve, ez komoly probléma, mert a gyermekek sok esetben nincsenek tisztában az online bántalmazás jelenségével, és nem tudják, mely szervezetektől és hatóságoktól kérhetnek segítséget. Az alapvető jogok biztosa megállapította azt is, hogy a hiányosságok a gyermekek védelemhez és gondoskodáshoz, művelődéshez való jogával összefüggő visszásságot okoznak, és jogsérelem közvetlen veszélyét vetik fel.

Székely László felkérte Balog Zoltánt, az emberi erőforrások miniszterét, hogy kezdeményezze a médiaértés-oktatás magyarországi helyzetének átfogó állapotfelmérését, javasolta a pedagógusok szakirányú ismereteinek, készségeinek fejlesztését, a szakképesítéssel rendelkező pedagógusok létszámának növelését. Kérte továbbá a Nat jelenlegi célrendszerének és a pedagógusképzés rendszerének felülvizsgálatát, hogy a képzési követelmények között az online bántalmazás jelenségével kapcsolatos ismeretek is mielőbb helyet kapjanak – áll a közleményben.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.