tévénézés tv tévé
Média

Némiképp csökkent a tévénézésre fordított idő

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 01. 28. 17:05

A Nielsen Közönségmérés adatai alapján a 18 év alattiak tévénézéssel töltött ideje nem változott 2015-ben, vagyis maradt 3 óra 18 perc, míg a 18-49 éves korcsoporté 7 percet csökkent, így lett 3 óra 54 perc. Az 50 év felettiek átlagosan 6 óra 19 percet töltöttek a televízió előtt, három perccel többet mint egy évvel korábban.

A teljes népesség tévénézési idejében 3,1 percet (1,0 százalékot) tett ki az időeltolásos tévénézés, ez értékben és arányban is a 18-49 évesekre vonatkoztatva kissé magasabb. (3,3 perc, 1,4 százalék) 2015-ben a TV2 és az RTL Klub együttes közönségaránya a teljes népesség körében 25,9 százalék volt, kettő százalékponttal alacsonyabb, mint az előző év ugyanezen időszakában. Az általános szórakoztató csatornák részesedése 19,8 százalék, a közszolgálati csatornáké pedig 16,1 százalék volt. Ez előbbinél 1,6 százalékpontos növekedést, utóbbinál 0,2 százalékpontos csökkenést jelent 2014-hez viszonyítva. A filmcsatornák részesedése a nézett időből 0,6 százalékponttal növekedett, így 9,7 százalék lett, a gyerekcsatornák 0,2 százalékponttal 5,0 százalékra nőttek, a hírcsatornáké 3,9 százalék, az ismeretterjesztő csatornáké 5,3 százalék, a sportcsatornáké 2,3 százalék, a zenecsatornáké 2,7 százalék, az életmódcsatornáké pedig 2,3 százalék volt az év során.

A legjobb vételi platform szerinti közönség-összetétel adatokból látható, hogy a nézési időn belül a „digitális kábel vagy IPTV előfizető” átvette az előnyt az „analóg kábeltelevízióra előfizetők” körétől. Előbbi 36,6 százalékra nőtt, utóbbi 27,0 százalékra csökkent. A „digitális műholdas előfizetéssel rendelkezők” részesedése a közönségen belül 24,4 százalékra csökkent, a „csak földi vétellel rendelkezők” részesedése 0,9 százalékponttal csökkent 12,0 százalékra.

Tavaly a 4 év feletti teljes népességet alapul véve naponta átlagosan 6,9 millió embert ért el legalább egy percre a televízió, közülük 6,5 millió látott legalább egy hirdetést. Az egy főre jutó átlagos napi reklámnézési idő 26 percet tett ki, ez a teljes tévénézési idő 9 százaléka. Egy néző naponta átlagosan 89 darab reklámot látott.

Egyre több a tévéreklám

A Nielsen Közönségmérés adatai alapján az elmúlt öt évben folyamatosan és dinamikusan nőtt a televíziós reklámok megjelenésszáma. A vizsgált csatornák számának növekedése mellett 2015-ben a vizsgált magyar nyelvű csatornákon újra rekord mennyiségű, összesen 6 845 683 darab hirdetés került képernyőre. Az egy napra jutó átlagos megjelenésszám 18 755 darab volt, összesített hosszát tekintve pedig a tévéreklámok 45 965 órát, azaz 5,25 évet tettek ki a vizsgált csatornákon.

A hirdetések túlnyomó része 30 másodperces volt, ezt követik a 20, majd a 15 másodpercesek. A 25 másodperces filmek gyakoriság alapján a harmadik helyen végeztek, egy reklámfilm átlagos hossza mégis majdnem ennyi, 24,2 másodperc volt. A reklámblokkokhoz kapcsolódóan: azok 4 százaléka egyetlen szpotot tartalmazott, 26 százalék 2-5 darabot, 50 százalék 6-10 darabot, míg 20 százalék ennél is többet.

Az elmúlt esztendőben 578 hirdető 1 031 márkát hirdetett 7 290 féle különböző reklámban, amelyek közül 5 871 volt teljesen új hirdetés, azaz olyan, amely először 2015-ben került képernyőre. Egy hirdetés átlagosan 939-szer került adásba. A legtöbb hirdetés a „Gyógyhatású készítmények” szektorba tartozott (1 818 684 darab), ezt követte a „Kereskedelem” (1 010 706 darab) és az „Élelmiszer” (959 287 db). Ez a három szektor adta ki a megjelenések 56 százalékát. A leggyakrabban hirdetett termékosztály a „Megfázás, influenza elleni termékek” (422 093 darab) volt, ezt követte a „Vitamin, vitaminital” (332 894 darab) és az „Egyéb gyógyhatású termék” (324 345 darab). A megjelenésszám szerinti top 10 termékosztály a teljes piac 38 százalékát tette ki.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.