m-kereskedelem, online vásárlás
Média

Nielsen: egyre többször rendelünk külföldről és mobilról

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 01. 20. 13:48

A Nielsen globális online felmérése során a válaszadók 57 százaléka vásárolt online külföldi kiskereskedőtől a felmérést megelőző hat hónapban. Fontos trend az is, hogy a mobiltelefonnal történő vásárlás egyre jelentősebb szeletet hasít ki magának.

Így készült a Nielsen globális felmérése

A Nielsen globális felmérését az online kereskedelemről interneten végezték 24 országban, további 2-ben pedig személyes interjúk segítségével. Ennek az a magyázata, hogy míg az online kutatás sok kérdést tesz lehetővé és fogyasztók világszerte elérhetők vele, addig csak az internet-használók szokásait lehet vele megismerni, és nem a teljes népességét. Fejlődő piacokon, ahol az internet penetráció még növekszik, a fiatal felhasználók tábora nagyobb és tagjai tehetősebbek, mint átlagosan az ország teljes népessége. Személyes interjúkat bonyolítottak le Szaúd-Arábiában és az Egyesült Arab Emirátusokban. Az eltérő módszer miatt a két ország eredményeit nem tartalmazza a globális átlag. A válaszok inkább a fogyasztók viselkedéséről informálnak. Kulturális különbségek is szerepet játszanak az egyes országok eredményeivel kapcsolatban. Ezért célszerű körültekintően eljárni egyes országok és régiók eredményeinek összehasonlításánál, különösen régiók tekintetében. A következő európai országokban kérdeztek meg fogyasztókat: Egyesült Királyság, Franciaország, Lengyelország, Németország, Olaszország, Oroszország, Spanyolország és Törökország.

A Nielsen globális kutatása során 13 ezer fogyasztót kérdeztek meg 26 országban arról, hogyan viszonyulnak az e-kereskedelemhez.
Az adatok alapján jól látható, hogy az eltérő földrajzi területeken még nagy különbségek mutatkoznak a vásárlási szokásokat illetően. Ennek magyarázata, hogy számos régió még jelentős infrastrukturális kihívással szembesül; ilyen például az internet alacsony elterjedtsége, magas hozzáférési költsége vagy megbízhatatlan kapcsolat. Ezeket a nehézségeket az e-kereskedelem néhány innovatív vállalkozása úgy oldja meg, hogy gyorsan betölthető mobil applikációkat vagy oldalakat kínál.

Az online kutatás válaszadóinak 32 százaléka mondja azt, hogy internet hozzáférése nem eléggé megbízható a kényelmes online vásárláshoz. Az érintett piacokon az e-kereskedelem fejlődésében döntő szerepet játszottak a mobil eszközök, és fontosságuk csak tovább növekszik.

India vezeti a mobilról történő vásárlást

India a mobil trend egyik vezető országa. Ott néhány online kiskereskedő az „először mobil” stratégiáról „csak mobil”-ra váltott. De az eltolódás a mobil vásárlás irányába nem csak fejlődő piacokon tapasztalható. Az USA-ban az IBM közölte, hogy mobil eszközökre jutott az összes online kereskedelmi forgalom 57 százaléka a legutóbbi Fekete Pénteken, az ország legforgalmasabb vásárlási napján, ami 15 százalékkal több mint 2014-ben.

Amikor egyre több fogyasztó vásárol mobil eszközökkel, a kiskereskedők számára kulcsfontosságú pillérré válik egy koherens mobil stratégia”

– állapítja meg Patrick Dodd, a Nielsen globális kiskereskedelmi elnöke.

Legsikeresebbek azok a stratégiák lesznek, amelyek optimalizálják és differenciálják mobil értékesítésüket, amellett pedig jobban összehangolják hagyományos bolti és online szolgáltatásaikat úgy, hogy alkalmazkodnak egyes piacaik sajátosságaihoz”

– teszi hozzá a vezető.

Máshogy fizet a kínai, mint az indiai

Mivel a technológia és a kiskereskedelem mezőnye gyorsan fejlődik, szintén változnak a fizetés módjai. Több mint fele azoknak a válaszadóknak, akik vásároltak online a kutatás előtti hat hónap során, hagyományos bankkártyával fizetett (53%). De tízből közel négyen digitális fizetési rendszert használtak, mint például PayPal (43%). Bankkártyával fizetett 39 százalék, valamint bankszámlájáról közvetlen átutalással 38 százalék.
Kínában különösen népszerűek a digitális fizetési rendszerek. A kínai válaszadók 86 százaléka mondta, hogy a legutóbbi hat hónap alatt valamelyik online vásárlásánál digitális fizetési rendszert vett igénybe. Ez a leggyakrabban használt opció nyugat-európai megkérdezetteknél is (átlag 56 százalék), különösen pedig Németországban (68%).

Indiában viszont inkább a közvetlen utalás bankszámláról vagy bankkártyával megszokott fizetési mód; a válaszadók 61, illetve 71 százaléka választotta ezeket az online vásárlók körében. Ott legszélesebb körben terjedt el azonban a kiszállításkor való készpénzes fizetés – 83%-os aránnyal. A kiszállításkor való készpénzes fizetés népszerűségét több faktor is befolyásolja. Jelentős számú fogyasztónak nincs bankszámlája, alacsony a bankkártya penetrációja, és sokan aggályosnak tartják a bankkártyák biztonságát.

India esete azt mutatja, hogy az online vásárlás növekedése nem függ a bankkártya elterjedtségétől vagy a fejlettségtől”

– mondja Patrick Dodd.

A vásárlók mindenekelőtt a biztonságot favorizálják, a kereskedők számára pedig fontos, hogy együttműködjenek bankokkal, és azáltal biztonságos, megbízható online tranzakciós módokat nyújtsanak”.

A kiszállításkor történő fizetés népszerű e-kereskedelmi trend számos fejlődő országban, mint például Nigéria (76%), Fülöp-szigetek (73%), Oroszország (70%), Egyesült Arab Emírségek (68%), Szaúd-Arábia (59%), Kolumbia (57%) és Thaiföld (56%).

Egyre több a külföldről történő rendelés

Online vásárlásaikat a fogyasztók egyre inkább kiterjesztik lakóhelyük földrajzi régióján túlra. Például az indiai megkérdezettek közül a legutóbbi hat hónap során online vásárlók közel háromnegyed része (74%) vett valamit külföldről. Ez a trend azonban nem csak a fejlődő országokat jellemzi. Nyugat-Európában a válaszadók kétharmada rendelt valamilyen termékek külföldi kiskereskedőtől. Itt kiemelkedik az olaszok 79 százaléka mellett a németek 73 százaléka.

A kiskereskedelem a globalizációnak sokáig ellenálló területek közé tartozott, de a technológia a fogyasztók számára hozzáférhetővé tette az árucikkek olyan világát, amely korábban elérhetetlen volt”

– mondja Patrick Dodd.

„Jelentősen bővíti a választási lehetőséget a határokon átnyúló e-kereskedelem. Számos fejlődő országban növekszik a középosztály jövedelme, vele pedig tagjai igénye olyan választékra, amit hazai kereskedőiknél nem találnak meg. Emiatt a fogyasztók a hiteles márkákat más országokban keresik, ahol gyakran alacsonyabb áron vehetik meg őket, mint amikor esetleg hazájukban hozzájuthatnak”.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.