Média

Íme a kkv-k kedvenc marketingeszközei

marketing
marketing
A honlap, a céges Facebook-oldal és az e-mail voltak a kisvállalkozások kedvenc marketingeszközei idén. A Facebook az első tíz helyből hármat szerzett meg, a Google AdWords csak a nyolcadik lett.

A megkérdezett kisvállalatok leggyakrabban használt marketingeszköze a honlap, amit a válaszadók 85 százaléka használ. Ettől nem sokkal marad el a Facebook céges oldal, 80 százalékkal. A válaszadók 72 százaléka használ e-mailt, amely így a harmadik legnépszerűbb eszköz. Meglepetésre a Google AdWords csak a nyolcadik helyen végzett, melyet a válaszadók 45 százaléka használ.

A 10 leggyakrabban használt marketingeszköz a kisvállalatok körében

1. Saját honlap
2. Facebook céges oldal
3. E-mail, saját listára
4. Keresőoptimalizálás (SEO)
5. Online hírlevél – holtversenyben
5. Facebook-hirdetés
6. Ajánlás – OFFLINE
7. Árakció
8. Google AdWords
9. Facebookposzt-kiemelés
10. Kupon (saját)

A Facebook és a Google mindent visz

A fizetett online hirdetéseket vizsgálva szembetűnő, hogy a 10 legtöbbet használt eszközből nyolc a Facebook és a Google kötelékéből került ki. Az első helyen a Facebook-hirdetés áll. A második a Google AdWords, amelyet további három Facebook-eszköz követ. Az első tízbe a két óriáson kívül csak a banner és a PR-cikk fért bele.

„A Facebook igazi kakukkfiókaként viselkedik, szinte minden mást kitúr maga mellől: a top tízből a Facebook három, a fizetett online marketingeszközök közül az első ötből négy(!) helyen szerepel“ – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő.

A 10 leggyakoribb fizetett online hirdetési forma a kisvállalatok körében

1. Facebook-hirdetés
2. Google AdWords
3. Facebookposzt-kiemelés
4. Facebook-videó
5. Facebook remarketing
6. Google remarketing
7. Google display network
8. banner reklám
9. PR-cikk
10. Facebook-applikáció

A kezdő cégek átlagosan három fizetett hirdetéstípust használnak, a legtöbben FB-hirdetést, Google AdWords-öt és Facebookposzt-kiemelést. A stabil és növekvő cégek marketingmixe jóval összetettebb, további hat eszközt  használnak, köztük az olyan korszerű módszereket mint például a remarketing vagy a videó.

Nem a Google zsugorodik, a Facebook nő

„A Facebook bővülése nem jelenti azt, hogy a Google piacát veszi el. Ellenkezőleg: a Facebook szolgáltatásai egyre lejjebb teszik a lécet, ma könyebb egy vállalkozásnak marketingezni mint bármikor. Akár egy személyes profil segítségével is vevőket lehet gyűjteni“ – mondta Wolf Gábor, majd hozzátette: ehhez képest a Google AdWords használatához legalább egy egyszerű honlapra szükség van, amelynek az elkészítése sokkal több erőforrást és némi tudást is feltételez, ami sokaknak a Facebook utáni második lépés.

A Facebookot előszeretettel használják a meglévő vevőkkel való kapcsolattartásra is a megkérdezett kisvállalkozások. A meglévő vevőkkel a legtöbben (72%) céges Facebook-oldalon és e-mailben tartják a kapcsolatot. Azonban harmadik és a negyedik is egy újabb Facebook-eszköz, a Facebook-esemény és a Facebook-csoport.

„A kezdő vagy még bizonytalan bevételű cégek használják a leginkább az ingyenes eszközöket.Valójában ezek sem ingyenesek, hiszen az idő és energia amit ráfordít a vállalkozás jelentős erőforrás. Azonban sokan ezen keresztül értik meg a marketing működését, majd teszik meg az első lépéseket, készítenek honlapot és kezdenek el fizetett hirdetéseket használni“ – vélekedik a kisvállalati marketingszakértő.

A kutatás módszertana

A kutatást feleletválasztós kérdéseket tartalmazó online önkitöltős kérdőívvel készítették 2300 internethasználó mikro, kis és közepes vállalkozás tulajdonosok körében. A megkérdezettek a Marketing Commando hírlevél olvasói és Facebook oldalának rajongói közül kerültek ki. A válaszadás önkéntes és anonim módon történt. Az adatgyűjtés 2015. novemberében történt. A felmérés nem tekinthető reprezentatívnak.

Leáldozóban a hideghívás és postai DM

Az offline eszközök közül a legnépszerűbb az ajánlás, amelyet a vizsgált kisvállalkozások 54 százaléka használ. Ezt követi a szórólap (32 százalék), valamint a kiállítás más rendezvényén, melyet a válaszadók 29 százaléka alkalmaz.

Azonban a hideghívásnak és a postai DM-nek leáldozóban van. Azoknak a többsége, akik ezt a két eszközt használják csökkenő bevételt könyvelnek el.

“Ennek az egyik oka, hogy egyre nagyobb a hitelesség jelentősége. Ma már önmagában a hideghívás és a hideg listára küldött postai DM egyre kevésbé eredményes, mert nem hiteles. Azonban ha más eszközökkel előbb ismertséget és bizalmat építünk, a postai DM nagyon hatékony lehet. Különösen most, amikor az inboxunk dugig van spammel, hírlevelekkel és kampány e-mailekkel – miközben a postaládánk üres. Tehát ott ma kisebb a verseny, és ezt pár ügyes cég nagyon jól kihasználja” – mondta Wolf Gábor.

A 10 leggyakoribb offline marketingeszköz kisvállalatok körében

1. Ajánlás
2. Szórólap
3. Kiállítás más rendezvényén
4. Sajtóhirdetés
5. Értékesítők
6. Hirdetés reklámújságban
7. Szórólap
8. Reklámtáblák
9. PR-cikk
10. Hideghívás

Jó év volt 2015

A megkérdezett kisvállalkozások 68 százaléka több bevételt vár 2015-ben, mint egy évvel korábban. 31 százalékuk vélekedik úgy, hogy stagnálni fog a vállalkozás, és mindössze 9 százalék számít csökkenő bevételre.

„Ilyenkor nem szabad hátradőlni. Ha egy kicsit javul a gazdaság sokan hajlamosak behúzni az evezőket és úszni az árral. Ez óriási hiba. Ilyenkor kell piacot építeni, új marketingeszközöket kipróbálni, fejleszteni, innoválni, javítani a versenyképességet“ – figyelmeztet Wolf Gábor.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik