újságíró
Média

Zoom Report: változóban a sajtókommunikáció

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2015. 12. 09. 11:30

Az Open Communications közzétette a Zoom Reportot, amelyhez több mint 50 hazai újságírót kérdeztek meg a sajtóközlemények jövőjéről. A kutatás résztvevőinek véleménye megoszlik: a megkérdezettek többsége számít átalakulásra a digitális megoldások előretörésével és kevesebben gondolják, hogy a jelenlegi hagyományos formátum marad használatos.

A Zoom Reportot azzal a céllal indította el az 1998 óta működő Open Communications kommunikációs ügynökség, hogy egy-egy aktuális szakmai kérdésben időről időre felmérje a piac hozzáállását, kirajzolódjon a szakmai trendek alakulása és mindezt hozzáférhetővé tegye a szakma számára. Az egy villámkérdésből álló kutatás telefonos lekérdezésen alapul, nem reprezentatív mintán, az OpenCom adatbázisának felhasználásával.

A 2015. őszi kutatás témája az volt, hogy mennyire nyitott a magyar média az innovatívabb, akár filmes, de legalábbis képi beszámoló típusú sajtóközleményekre.

A mostani lekérdezés 54 fős mintájában a vezető online és nyomtatott hír, informatika, szakmai és életmód kategóriájú média szerzői egyaránt szerepeltek. A sajtóközlemények sokat vitatott minősége és sikeressége szempontjából az újságírók visszajelzései megkerülhetetlenek, ezért esett a választás elsőként a sajtóközleményekre vonatkozó villámkérdésre.

„Megváltozik-e a sajtóközlemények formája a közeljövőben?”

Az egyértelműség érdekében az újságírók a válaszadás során két lehetőség közül választhattak. Az egyik válaszlehetőség szerint a közlemények megőrzik a klasszikus formát, továbbra is a szöveges, statikus tartalom marad használatban. A másik lehetőség szerint a közlemények elmozdulnak a vizuális tartalomközlés irányába, főleg képi és videotartalmak mellett minimális szöveges információval.

A kutatásból kiderült, hogy sok újságíró továbbra is számít a szöveges tartalmakra (42%): „a hagyományos közlemények fontos információkkal szolgálnak, ezért mindig lesz rájuk igény, nem gondolom, hogy eltűnnének a jövőben” – magyarázta az egyik megkérdezett. A videók megítélése sem egyértelmű a számukra: „a céges videók reklámnak is minősülhetnek, ezért szerintem nincs helyük egy cikkben” – világított rá egy szakújságíró. Ugyanakkor még a hagyományos közlemény támogatói is megjegyezték, hogy egyre többi képi és videó-tartalmat kapnak, ami a piac elmozdulását jelzi. A másik újságírói tábor (50%) tagjai szerint a vizuális közlemény-formátumok lesznek hangsúlyosabbak a jövőben. A felmérés szerint ennek két oka van: egyrészt az olvasók a színes és figyelemfelkeltő tartalmakra kíváncsiak, másrészt az újságíróknak is fontos egy-egy új téma gyors és könnyű megértése, amiben segítenek az infografikák és a rövid videós tartalmak.

Az újságírók harmadik tábora (8%) nem adott egyértelmű választ a kérdésre. Ezt főként azzal magyarázták, hogy mindkét kiküldési formátum már használatban van, és szerintük képekre, videókra és szövegre egyaránt szükség van, így e tartalmak inkább egymást erősítik, mint kiváltják.

Megváltoznak a sajtóközlemények - derül ki a Zoom reportból
A felmérés szerint az újságírók jelentős része a sajtóanyagok átalakulására számít, mivel egyre nagyobb igény mutatkozik a képes-videós anyagokra.
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

LONDON, ENGLAND - MARCH 22:  A member of the public is treated by emergency services near Westminster Bridge and the Houses of Parliament on March 22, 2017 in London, England. A police officer has been stabbed near to the British Parliament and the alleged assailant shot by armed police. Scotland Yard report they have been called to an incident on Westminster Bridge where several people have been injured by a car.  (Photo by Carl Court/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.