Média

A mobil hirdetési piac hamarosan beelőz

mobil versus desktop
mobil versus desktop
2018-ra a mobil reklámpiac lekörözi a desktopon (azaz számítógép-képernyőn) megjelenő hirdetések piacát. A nemzetközi reklámpiac egyébként szépen szárnyal, és jövőre a foci EB, az olimpia és az amerikai elnökválasztás is segíti a növekedését.

Három éven belül a globális mobil hirdetési piac a teljes digitális reklámköltések 50,2 százalékát teszi majd ki – áll a ZenithOptimedia új, tegnap publikált előrejelzésében. A prognózis szerint a teljes mobilhirdetési piac 2018-ra 114 milliárd dollárra nő az idei 50 milliárd dolláros volumenről. A növekedést jól mutatja, hogy ezzel a mobil hirdetési piac mérete megelőzi majd a televíziós költések méretét is. (A tévés piac méretéről egyébként a ZenithOptimedia azt írta, hogy az idei 206 milliárdról 2015 milliárdra nő 2018-ra.)

A médiaügynökség azt is állítja, hogy a mobil hirdetési piacnak köszönhetően nő a leginkább a nemzetközi reklámpiac. 2015 és 2018 között a cég átlagosan 32 százalékos éves növekedéssel számol, és azt írják, hogy ez alatt a három év alatt a reklámpiaci növekedés 87 százalékát biztosítja majd.

A ZenithOptimedia előrejelzése szerint a desktopon (azaz számítógép-képernyőn) megjelenő digitális költések nagysága 114 milliárd dollárra ugrik meg 2017-ben, azonban 2018-ra 113 milliárdra csökken, ahogyan a hirdetések a desktopról mobilra vándorolnak át.

A programmatic előretör

A médiaügynökség azt is írja előrejelzésében, hogy a programmatic típusú hirdetések 2016-ra már a teljes display reklámpiac 60 százalékát teszik ki.

A programmatic előretörését mutatja, hogy idén ez a mutató a teljes digitális display piacon 53 százalék volt. A programmatic mindössze néhány év alatt tudott ekkorára nőni, hiszen 2012-ben még csak a digitális költések 12 százaléka volt programmatic jellegű, ezen részpiac mérete pedig mindössze 5 milliárd volt, szemben a 2015-ös 38 milliárddal, amit az évi átlagos 100 százalékos növekedés tett lehetővé.

A ZenithOptimedia arra számít, hogy a programmatic növekedése némiképpen lassulni fog 2016-ban és 2017-ben: jövőre 34, azuán pedig már csak 26 százalékot nő majd a piac.

A programmatic egyébként leginkább az Amerikai Egyesült Államokban tudta megvetni a lábát: idén az USA-ban költik el a programmatic pénzek 44 százalékát. A piac mérete az USA-ban 16,8 milliárdot tesz ki.

2018-ra a tévét megelőzi az internet

A cég előrejelzésében arról is olvashatunk, hogy bár a televízió ma még a legmeghatározóbb hirdetési felület, és a teljes reklámköltés 38 százalékéért felelős, 2018-ra az internet már megelőzi a televíziót, ugyanis 2018-ban a tévés reklámtorta mérete globálisan 34,8 százalék lesz.

A tévés költések csökkenésének egyik oka a keresőkben történő fizetett hirdetések előretörése.

A ZenithOptimedia összefoglalójában ezenkívül szó esik az audiovizuális hirdetési piacról és a magazinok digitális változatairól is. Amit még külön is érdemes kiemelni az összefoglalóból, az az, hogy a reklámpiac 2011 óta stabilan, 4-5 százalék körüli növekedést tud elérni, és a ZenithOptimedia szerint ez a növekedés legalább 2018-ig folytatódni is fog.

Jövőre 4,7 százalékot nőhet a reklámipar

2016 különösen is erős év lesz, mivel 4,7 százalékkal nőhetnek a reklámköltések az idei 3,9 százalék után. A reklámpiacot olyan események is segítik, mint az amerikai elnökválasztás, a nyári olimpiai és az UEFA európai foci vb.

Ezek közül csak az amerikai reklámpiac 3,2 milliárd nettó költést eredményezhet az amerikai reklámpiacon, azon belül is főleg a tévés és internetes médiában. Az Olimpiai Játékok jövőre 2,0 milliárd dollárral lökik meg a piacot, és főleg a televíziót valamint a kültéri hirdetési piacot segíti. Az UEFA Euro 2016 foci Európa-bajnokság további 0,9 milliárd dollárral támogatja a piacot, és szintén a televíziós valamint a kültéri piacot segíti, főleg Európában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik