online reklám
Média

Mi lenne online reklámpiac nélkül?

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2015. 11. 25. 16:02

A szárnyaló európai online hirdetési piac  közvetlenül 1,4 millió munkahelyet biztosít, és 100 milliárd eurónyi bruttó hozzáadott értéket (GVA) termelt az EU területén – derül ki egy most publikált tanulmányból.
Korábban a témában:

Az online hirdetési piac egy frissen született iparágból valóságos “erőművé” fejlődött az elmúlt másfél évtizedben. Olyannyira, hogy az online reklámpiac ma már 1,4 millió ember közvetlen megélhetését biztosítja az EU 28 tagállamában (közvetetten pedig még több, 5,4 millió munkahelyről van szó), és több mint 100 milliárd eurónyi bruttó hozzáadott értéket (GVA) termel éves szinten. Ezek az adatok az IHS által elkészített és az IAB Europe által támogatott, ma közzétett, “Paving the way: online advertising in the European economy” című tanulmányban olvashatók. Ez az első olyan komolyabb kutatás, amely részletesen is vizsgálta az online reklámpiac munkahelyteremtő hatását az Európai Unióban.

Nem lenne pénz újságírókra

A tanulmány megállapította azt is, hogy az online reklámpiac 30,7 milliárd eurónyi árbevételhez juttatta az európai kiadókat 2014-ben, ami a teljes hirdetési árbevételük közel egyharmadát jelentette. Ha csak pusztán a digitális médiavállalatokat nézzük, akkor még inkább szembeötlő az online reklámipar jelentősége:

az online újságírói tartalmak előállításának 75 százalékát finanszírozták reklámokból.

Mobil: fizetős appok helyett reklámok

Hasonlóképpen a lendületben lévő mobil tartalom piac is nagy mértékben függ a reklámpiaci bevételek alakulásától. Olyannyira, hogy 2015-ben a fizetős applikációk helyett a bevételek elsősorban hirdetésekből származtak.

Csak a tévé előzi meg a digitális reklámpiacot

iab europe ihsÉrdekes az is, hogy a digitális terület Európában a második legnagyobb szelet a teljes reklámtortán belül, amit csak a televízió előz meg mérete alapján. Bár látni arra utaló trendeket is, hogy hamarosan a televíziót is beelőzheti az online piac. (Lásd például néhány nappal ezelőtti hírünket arról, hogy a YouTube már a televíziókkal vetekszik, legalábbis a fiatalok körében.)

A tanulmány kapcsán az IAB Europe közleménye hangsúlyozza, hogy az online hirdetések teszik lehetővé, hogy alacsony áron, vagy ingyenesen juthassanak a fogyasztók tudományos, oktató, szórakoztató és informatív tartalmakhoz. Emellett az online hirdetési piac inkubátorként működként az adatelemzői és más digitális képességek terjedéséhez, amelyek pozitívan hatnak a gazdaságra.

Ahogy a hirdetési piac egyre inkább adatvezéreltté és technológiai központúvá válik, az iparág úgy nevel ki egyre inkább ilyen képességekkel rendelkező szakembereket – idézi az IAB angol nyelvű közleménye Townsend Feehant, az IAB Europe igazgatóját.

Ezek a képességek elengedhetetlenek az új, programmatic típusú online hirdetések értékesítéséhez és vásárlásához is. Az automatizált, illetve programmatic típusú hirdetési piac kulcsfontosságú növekedési területté fejlődött fel, és Európa máris megmutatta, hogy világszinten is vezető tehetségeket tud felmutatni – tette hozzá John Wittesaele, a GroupM Connect ügyvezető igazgatója, egyben az IAB Europe igazgatóságának tagja.

A tanulmányban egyébként az IAB Europe különböző ajánlásokat is megfogalmazott politikai döntéshozók számára, hogy még inkább ki lehessen aknázni a hirdetési bevételeken alapuló iparágban rejlő lehetőségeket. Az ajánlások érintik többek között az adatvédelmi szabályozást is.

A teljes jelentés itt érhető el.

Érdekli a magyar digitális reklámpiac? Épp a napokban érkezett kedvező adat annak alakulásáról.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.