outdoor plakáthely hirdetés reklám
Média

Sötét felhők gyűlnek az európai reklámipar fölött

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2015. 11. 24. 16:07

Jelentősen csökkent az európai reklám- és marketingipar várakozásait és hangulatát kifejező index a harmadik negyedévben a gazdasági, politikai és társadalmi tényezők miatt, pedig az adatfelvétel megelőzte a párizsi merényleteket.

Az európai hirdetési piac legfrissebb üzleti hangulatindexét (European Advertising Business Climate Index) a Kommunikációs Ügynökségek Európai Szövetsége (European Association of Communications Agencies, EACA) havi gyakorisággal méri iparági szereplők megkérdezésével, azaz jól kifejezi a marketing- és reklámipari cégek pillanatnyi várakozásait, illetve a jelenlegi helyzettel kapcsolatos elégedettségüket vagy éppen elégedetlenségüket.

Ez alapján úgy tűnik, hogy kezd igencsak elromlani a piaci szereplők kedve. A mutató ugyanis +5 pontra esett a második negyedévi +16-ról.

Politikai, gazdasági, társadalmi problémák tesznek be

Az EACA szerint a mutató jelentős esésében többek között olyan tényezők játszanak közre, mint a kínai gazdaság lassulása, az európai térségben és a szomszédos országokban tapasztalható geopolitikai feszültségek és a menekültválság. (Mivel októberi adatról van szó, vagyis az adatfelmérés megelőzte a párizsi merényleteket, így a mutatóban még nem fejeződik ki az időközben felerősödött terrorizmus okozta hatás, ami aligha segíti majd az optimizmus gyors visszatérését az iparágba.)

A hangulat a legjobban egyébként az Egyesült Királyságban változott meg, ahol +28,6 pontról -10,7-re esett a mutató szeptember végére mindössze három hónap alatt. De nagy esés volt Görögországban (-25 pont) és Franciaországban (-8) is. Spanyolországban szintén nagy mozgás volt, +31-ről +11-re esett az index, bár még pozitív tartományban tudott maradni. A legmagasabb egyébként Németországban volt a bizalmi index (+31 pont), de Litvánia +27 és Románia +24 pontja is felfelé húzta a kontinens átlagát – emelte ki az adatok közül a warc.com.

Visszaeső kereslet a szolgáltatások iránt

Július és október között a hirdetési és marketing szolgáltatások iránti kereslet +14-ről +5 pontra esett. Ez is hozzájárulhatott a hangulat romlásához és ahhoz, hogy a következő, negyedik negyedévre vonatkozó keresleti várakozásokat kifejező mutató +21-ről +10 pontra csökkent a harmadik negyedévben.

A pesszimizmus egyébként az északi, a mediterrán, a nyugati és a közép-kelet-európai régiókban is egyre inkább jellemző. A jövőre vonatkozó várakozások egyébként a mediterrán térségben voltak a legrosszabbak, az index ebben a régióban +5 pont lett, szemben az előző negyedéves +23 ponttal.

A brit és a spanyol cégek körében is csökkent az optimizmus a szolgáltatásaik iránti kereslettel kapcsolatban: októberben -12,4 és -10 ponton volt ez a mutató, pedig júliusban ugyanezek az értékek még bőven pozitív tartományban, +24,9 és +57 ponton voltak.

Ehhez képest a francia és a német cégek körében a júliusi -17 és +33 pontról -1-re és +46-ra javult a mutató októberre.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Brüsszel, 2013. március 14.
Martin Schulz, az Európai Parlament német elnöke (b) és Angela Merkel német kancellár beszélget az Európai Unió kétnapos csúcstalálkozójának első napján Brüsszelben 2013. március 14-én. (MTI/EPA/Olivier Hoslet)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.