nmhh (nmhh)
Média

Médiatanács: plusz pénzek animációkra, újabb eljárás a Való Világ ellen

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2015. 11. 20. 15:59

Az MTI balhéja miatt nem vizsgálódik a Médiatanács, új forduló a Dargay Attila animációs pályázatban, 16 helyi és körzeti rádiós műsor készítésének egy éven át tartó, 43,7 millió forintos támogatása, nemzetközi eljárás kezdődik az RTL2 Való Világ műsora miatt – ezek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának eheti ülésén meghozott legfontosabb döntések. A Nescafé bizonyult a legaktívabb termékelhelyezőnek a legfrissebb hatósági reklámtanulmány szerint.

A Médiatanács Magyar Média Mecenatúra programjában a helyi és körzeti rádióknak kiírt idei műsortámogatási pályázat harmadik fordulójában 16 rendszeresen jelentkező rádiós szolgáltató műsor, illetve hírműsor készítése közel 43,7 millió forint finanszírozási hozzájárulásban részesül a döntés szerint. A kisközösségi rádiók közül sikerrel pályázott a mezőtúri Pont Rádió (Hírpont), a székesfehérvári Alpha Rádió (Alpha hírek, illetve Fehérvári mozaik), a gyomaendrődi Rádió Sun (Gyomaendrődi Hír Mix, illetve 7 Nap), valamint a berettyóújfalui Berettyó Rádió (Helyi aktuális). A helyi és körzeti rádiók közül támogatást kapott a pécsi 99,4 Rádió 1 (Baranyai mozaik), a békéscsabai Mega Rádió (Napló), illetve a békés megyei Csaba Rádió (Ez történt, illetve Velünk történt), az Érd FM 101,3 (Zónázó, illetve Köztünk marad), a tiszafüredi Tisza-tó Rádió (Tisza-tavi hírek), a siófoki Part FM (Déli hírpercek), a szombathelyi ISIS Rádió (Háttér), valamint a miskolci Európa Rádió (Régió krónika). Ehhez kapcsolódóan – a negyedik fordulóra január 6-án beadható pályázatok sikerességének ösztönzésére – a pályázatot a Médiatanács megbízásából lebonyolító Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap a pályázati anyagok típushibáiról külön közleményt tesz közzé honlapján. A Médiatanács a 2011 óta összesen közel 1,4 milliárd forinttal támogatott 476 rádiós műsorszám révén hatékonyan ösztönzi a helyi informálódást, a hallgatók lakóhelyének, régiójának közéleti ügyeivel kapcsolatos tájékoztatást.

A Médiatanács határozott arról, hogy a Dargay Attila-pályázatot idén második fordulós pályázati lehetőséggel is kiegészíti. A 76 millió forintos keretösszegre december 10-ig lehet beadni a látvány- vagy figuratervvel kiegészített szinopszisokat. A felhívásra a Médiatanács által korábban már támogatott, gyermek-, ifjúsági és családi témájú animációs sorozatok további epizódjaira, illetve új, önálló, egyedi animációs filmalkotások gyártására lehet támogatást nyerni a tervezett összköltség maximum háromnegyedének erejéig. Az egyedi művek pályázónként legfeljebb 30 millió forint támogatásban részesülhetnek. A sikerrel pályázó alkotásokat 2017. július 27-ig kell befejezni. Az először tavaly meghirdetett pályázaton eddig összesen 389 millió forintban részesült 13 sorozat, illetve egyedi alkotás, közte a Bogyó és Babóca-történetek, a Sajdik-mesékből készülő Hát (m)ilyenek a… epizódok vagy a Hoppi mesék.

Újabb eljárás az RTL műsora ellen

A Való Világ 7 január 20-i adásával kapcsolatban felmerült korhatár-besorolási jogszabálysértés gyanúja miatt a Médiatanács újból hatósági eljárást indít az RTL2 csatornát idén év elejétől üzemeltető CLT UFA SA luxemburgi joghatóság alatt álló médiaszolgáltatóval összefüggésben. A hazai hatóság korábban is indított eljárásokat az akkor még romániai joghatóság alatt álló csatornával szemben a Való Világ 7 műsorszámai miatt, a múlt decemberi adással kapcsolatos eljárást a jogutódlás miatt megszüntették; a többi, idén januári műsorszámra vonatkozó ügy még nem zárult le. A testület csak szigorú feltételek megléte esetén járhat el külföldi joghatóság alá tartozó médiaszolgáltatóval szemben: így teljesülnie kell, hogy a szolgáltató uniós tagállamban letelepedett cég legyen, a médiaszolgáltatás Magyarország területére irányuljon, valamint hogy a kifogásolt műsorszám nyilvánvalóan és súlyosan sértse meg vagy a korhatár-besorolási vagy a gyűlöletkeltés tilalmára vagy éppen a kiskorúakra fokozottan káros, bizonyos pornográf vagy erőszakos tartalmak tilalmára vonatkozó törvényi előírásokat. Ha az eljárás végén a Médiatanács megállapítja a jogsértést, és a korábbi eseteket beleszámítva egy éven belül összesen három azonos típusú szabálytalanságra is fény derül, akkor a harmadik alkalommal a Médiatanács kezdeményezésére Magyarországnak lehetősége nyílik konzultációt kezdeményezni az érintett tagállammal az Európai Bizottság bevonásával az alkalmazandó jogkövetkezményekről.

Az MTI-s balhé ügyében nem jár el a Médiatanács

A Médiatanács megállapította, hogy hatáskör hiányában nem jogosult érdemi vizsgálatra annak a két, az MTI hírközzétételi gyakorlatát kifogásoló országgyűlési képviselői kérelemnek a kapcsán, amelyben sérelmezték két MSZP-közlemény mellőzését hivatkozva a sajtószabadságra, a személyiségi jogokra, az emberi méltóság tiszteletben tartására és az egyenlő bánásmódra, valamint a hírügynökség belső szabályzatai feletti vélelmezett Médiatanács-hatáskörre. A testület határozata szerint a médiatörvény nem ad felhatalmazást a Médiatanácsnak az alapjogok általános érvényesülésének megkövetelésére, csak az abból levezethető, jelen esetben a kiegyensúlyozottsági, illetve az emberi méltóság követelményeinek konkrét vizsgálatára kizárólag lineáris médiaszolgáltató esetében. Az MTI viszont hírügynökség, tehát ilyen témájú vizsgálat alá nem vonható, valamint az egyenlő bánásmódról szóló törvény nem médiaigazgatási jogszabály, annak érvényesülését a Médiatanács szintén nem vizsgálhatja.

A Nescafé vitte a prímet a reklámelhelyezések között

Az NMHH honlapján olvasható a hatóság legfrissebb, az idei első félévet átfogó tanulmánya a két országos kereskedelmi televízió termékmegjelenítési gyakorlatáról. A jelentés 54 műsor több mint ötezer adását vizsgálta, eszerint műsoróránként átlagosan nyolc márkanév tűnt fel a képernyőn, leginkább feliratként vagy szóbeli említés formájában. Az 1864-féle márka közel harminc százaléka csak egyetlen alkalommal jelent meg, a leggyakoribb hirdetők a Nescafé (281 alkalom), a Nike (262) és az Adidas (240) volt. A legtöbb márkát megjelenítő műsoroknak az RTL Brandmánia magazinja (1506 eset), illetve a TV Aktív (1421) és Mokka adásai (1296) bizonyultak. A teljes tanulmány a hatóság weboldalán olvasható.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.