Média

Új szabályok a vezetékes telefonálás piacán

telefon
telefon
Vasárnap hatályba lépett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) új rendelete, amely átláthatóbb és az előfizetőket hatékonyabb jogi védelemben részesítő szabályozási környezetet alakít ki a vezetékes telefonszolgáltatások, a nyilvános telefonállomások, a belföldi tudakozó és az előfizetői névjegyzék elérhetővé tételében.

Az egyetemes elektronikus hírközlési szolgáltatás nyújtását szabályozó, november 1-jével hatályba lépett 6/2015. (X. 26.) rendelettel az NMHH biztosítja a fogyasztók számára, hogy lakóhelytől függetlenül, megfizethető áron jussanak jó minőségű vezetékes telefonszolgáltatáshoz, valamint szabályozza a nyilvánosan elérhető telefonállomások rendelkezésre állását és azokat az eseteket, amikor a végfelhasználók igényeit a piac nem elégíti ki megfelelően. Az új jogszabály pontosítja az egyetemes szolgáltatás nyújtásával összefüggő alapvető szolgáltatói és fogyasztói jogokat és kötelezettségeket, a szolgáltatásnyújtás időtartamát, javítja az egyetemes szolgáltatás minőségét, valamint az egyetemes szolgáltatás tárgyában kötött hatósági szerződés tartalmi keretét. A rendelet áttekinthetően és részletesen szabályozza az országos tudakozó szolgáltatáshoz és telefonkönyvhöz szükséges adatok frissítésének, illetve szükség szerinti korrigálásának körülményeit is.

Pontosították a kijelölést

Amennyiben az ország teljes területén valamely egyetemes szolgáltatáselem nem érhető el, az NMHH meghatározott eljárás keretében egyetemes szolgáltatót vagy szolgáltatókat jelöl ki, biztosítva a fogyasztók számára az információs javakhoz való szabad hozzáférést. A rendelet pontosítja a szolgáltatók számára az egyetemes szolgáltatók kijelölésekor az ajánlati felhívás közzétételére okot adó körülmények felsorolását, a kijelölési eljárás ügyfélkörét. Emellett garanciális jellegű szabályok pontosítják az egyetemes szolgáltatás nyújtásával összefüggésben felmerülő úgynevezett nettó elkerülhető költségek megtérítését és az ehhez kapcsolódó eljárás részleteit: az egyetemes szolgáltatók kérhetik az egyetemes szolgáltatás nyújtásából eredő nettó, kizárólag üzleti szempontok alkalmazása esetén elkerülhető és méltánytalan többletterheknek minősülő költségek megtérítését a hatóságtól. Ha a szolgáltató kérelme megfelel a jogszabályi rendelkezéseknek, az NMHH annak jóváhagyását követő 30 napon belül megfizeti az elszámolható költségeket.

Jelentősen egyszerűsödött a szolgáltatók egyetemes szolgáltatásokkal kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettsége. Az eddigiektől eltérően a rendelet egységes éves adatszolgáltatást vezet be, amelyet minden év március 31-ig kell teljesítenie a szolgáltatónak. A rendelet rögzíti az adatszolgáltatás kötelező tartalmi elemeit és az NMHH határozza azt meg negyedévente kibocsátott határozatával.

Az egyetemes hírközlési szolgáltatások felülvizsgált szabályozása – az uniós elvárásoknak megfelelően – lehetővé teszi, hogy az ország teljes területén, akár a földrajzilag elszigetelt területeken élő fogyasztók is hozzáférjenek a helyhez kötött nyilvános telefonhálózathoz, valamint beszéd- és adatátvitelre és a funkcionális internet-hozzáférésre alkalmas nyilvános telefonszolgáltatásokhoz.

Jó, ha tudja

Az előfizető szerződéskötési szándékát írásban, hangfelvétel útján vagy elektronikus formában is jelezheti. A szolgáltató 15 napon belül köteles elvégezni az igény teljesíthetőségével kapcsolatos vizsgálatokat és értesíteni igazolható módon az igénylőt annak elfogadásáról vagy elutasításáról. Az egyetemes szolgáltatás nyújtásával kapcsolatban a rendelet részletesen rögzíti a szolgáltatáshoz való hozzáférés feltételeit annak érdekében, hogy a szolgáltató kizárólag a jogszabályban meghatározott kivételes esetekben utasíthassa vissza az előfizetői szolgáltatási igényt. A szolgáltató az igénybejelentés elfogadásától számított 90 napon belül köteles kiépíteni a létesítendő előfizetői hozzáférési pontot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik