Light

“Az érdekelt, hogy mikor mondja azt az ember: elég!”

fule-zoltan(650x433).jpg (füle zoltán, )
fule-zoltan(650x433).jpg (füle zoltán, )

Fut a mozikban egy magyar film, ami nem félt súlyos témát választani: a Drága Elza! a második világháborúról és az azt mozgató sötét erőkről mesél. Füle Zoltánnal, a film rendezőjével beszélgettünk.

A Drága Elza! című új magyar történelmi dráma az orosz fronton szolgáló Lombos Mihály honvéd modern kori Jób történetét dolgozza fel. A Filmalap támogatása nélkül, három évig forgatott nagy volumenű háborús dráma erős témát választott, de Füle Zoltán, az online tévézés fenegyereke, aki Star Wars rajongói filmet is forgatott már, egész magabiztosan vette az akadályokat. A film ugyan korántsem hibátlan, viszont mindenképp figyelemre méltó kezdeményezés.


Úgy tudom, hogy a Drága Elza! eredetileg kisjátékfilmnek indult.

Az alaptörténet lehet, hogy elfért volna egykisjátékfilmben de akkor nem lett volna ennyire monumentális, én pedig szerettem volna, ha bővelkedik akcióban. Az akciófilm-rendezésben vagyok otthon, a magyar nézőknek pedig igénye van rá, hogy magyar történeteket lássanak, magyar rendezőktől, de közel ugyanolyan színvonalon, ahogy azt a külföldi filmekben megszokhatták. Így formáját tekintve a film akciófilm, miközben háborús dráma is. Nem volt könnyű ezt a mélyebb réteget beleírnunk a filmbe, de úgy gondolom, sikerült.

Rengeteg az utalás a Bibliának egyéb részeire is, nem félsz tőle, hogy ezek el fognak veszni a sok akciózás közben? 

Ha az ember rászánja a figyelmet, és észreveszi ezeket az apró nüanszokat, akkor kezdi el megérteni a film mélységét. Sőt a filmet többször megnézve láthatja a néző, hogy nem sajnáltuk az energiát arra, hogy a háttérben elhelyezzünk például fordított kereszteket, kaszákat a falon. Az ördög is különböző megjelenési formákban van jelen bizonyos jelenetekben. Kicsit olyan ez, mint egy Kaland-játék-kockázat könyv, több úton kell megközelíteni, hogy az ember megtalálja a végső megoldást. 

Neked miért volt fontos téma a hit? Van valami személyes indíttatása a film elkészülésének?

Elég régóta foglalkozom elsősorban középkori hagyományőrzéssel, majd elkezdett érdekelni a második világháború is. Sok ilyen embert ismerek és a hadijátékok után esténként a tábortűznél ülve már az “ellenséggel” gulyáslevesezés közben ilyen témák is gyakran előkerülnek. Szerencsére nem kell hozzá háború, hogy az embernek így is magvas gondolatai támadjanak az elmúlás-létezés értelméről. Sok ember azért veszítette el a hitét a háború alatt, mert annyi borzalmat látott, hogy ha ilyesmi előfordulhat, akkor Isten nem létezhet. Erre épít ez a film is. Az érdekelt, hogy mikor mondja azt az ember, hogy: elég!

A film pályázati források nélkül készült, miért alakult ez így?

Akkor kezdtük el forgatni a filmet, amikor a régi magyar filmgyártást már szanaszét vágták, de még az új filmgyártási rendszer nem volt működésben. A Filmalap pedig kapásból nem támogat olyan filmet, aminek a fejlesztésében nem vesz részt. Most is még gyerekbetegségekkel küzd, nem mondom, hogy jó vagy rossz rendszer. Ezeket ki fogja nőni és remélem olyan filmek fognak megvalósulni, amire igazán kíváncsiak a nézők!

Pályázati pénzek híján lehet következtetni a költségvetés korlátaira. Milyen megoldásaitok voltak ilyen téren?

Nagyon sokat építettünk a már korábbról megmaradt jó partnerkapcsolatainkra. Az, hogy megjelenik egy hagyományőrző csoport neve a stáblistán, tudja csökkenteni a költségeket. Tudnak születni barterek, kedvező megállapodások. Ha nem pénz, akkor tárgyi eszköz, ha nem tárgyi eszköz, akkor reklámfelület: mindenki megkapta azt, amiben megállapodtunk vele. Talán pillanatnyilag az egyetlen olyan magyar film, ami úgy tudott moziba kerülni, hogy már nem tartozott senkinek, mire a vászonra került. Rengeteg tehetséges, fiatal filmes van ma Magyarországon, akik még nincsenek benne az úgynevezett mainstreamben, és nehéz dolguk van, mert itthon pici a filmes piac és az a tábortűz, ami körül lehet sütögetni a húst. Ezzel mondjuk még nincs baj, a baj ott kezdődik, hogy ha én rakok magamnak egy ilyen tábortüzet, és odaültetem a saját csapatomat, akkor ne akarjanak beleszólni, hogy milyen játékszabályok szerint játszom, a nagy tábortüzezők ne akarják eltaposni a kicsiket. Mindenki rakja meg a maga tüzét, ha nem kap helyet a nagy mellett, ha viszont esetleg mégis oda hívják, akkor éljen a lehetőséggel.

Egy három éves időszakot zártál le az életedből ezzel a filmmel. Hogy érzed most magad?

Nem féltem a feladat nagyságától, viszont nem húztam egy ilyen kiadás-bevétel vonalat már az elején. Producerei is vagyok ennek a filmnek. Én úgy vagyok vele, hogy csináljunk egy jó filmet, aztán ha marad a végén valamicske pénz, az tök jó, míg legtöbbször épp fordítva gondolkodik a producer: keressünk sok pénzt, és ha lesz a végén egy kis film, az már csak a ráadás.

Elégedett vagy?

Füle Zoltán: Mint jó esetben minden rendező, én is saját gyermekemként éltem meg a filmet. Ha kicsi, ronda, púpos vagy bűnöző, akkor is szeretem. Pont azt mondja el, amit én akartam elmondani úgy, ahogy én akarom. 

Mik a terveid a jövőre nézve?

Már készül a következő film! Ez is egy háborús dráma lesz, ezúttal egy szétszakadt magyar család sorsát bemutatandó, sci-fi környezetben, a kétezerhúszas években, a fókuszban tűzszerész lányokkal, a címe Vérkötelék. Már túl vagyunk az előkészítési fázison, márciusban kezdjük a forgatást.

A Drága Elza november 27-től látható a mozikban, vetítési helyek és időpontok itt találhatók.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik