Kultúra

A Star Wars megrágja és kiköpi a fiatalokat

Jankovics Márton
Jankovics Márton

kult. 2017. 09. 10. 18:00

A Lucasfilmnek nem látnokokra, hanem biztos kezű végrehajtókra van szüksége, amiből adódhatnak még problémái a jövőben. De vajon visszatérhet-e George Lucas a kilencedik epizódra, és ha igen, miért nem?
Korábban a témában:

A héten újabb rendezőtől vált meg a Lucasfilm, ezúttal a kilencedik részből lökték ki menet közben Colin Trevorrow-t, aki korábban a Kockázatos túra című időutazós vígjátékot és a Jurassic Worldot rendezte. Ez már a sokadik ilyen eset, és a koreográfia mindig hasonló: először lehetőséget adnak egy fiatalabb direktornak, hogy aztán később félreállítsák, és központi irányítás alá vonják a filmet.

De vajon egy elmélyülő kreatív válság tanúi vagyunk, vagy ez csak a normális ügymenet, hiszen a messzi-messzi galaxis vízióját úgyis mindig a főhadiszálláson hegesztik?

Öveket bekötni!

A kirúgósdi két éve indult, mikor az alig 30 éves Josh Tranket menesztették egy Star Wars-spinoff éléről, amiről azt rebesgették, hogy a fejvadász Boba Fettről szólt volna. Igaz, ez még viszonylag könnyen magyarázható volt a körülményekkel. A Chronicle című sci-fivel nagyot dobó Trank ugyanis épp azon a nyáron bukott hatalmasat A Fantasztikus négyessel, és még arrogánsan is viselkedett a stúdiófőnökökkel. A Lucasfilmnél így beláthatták, hogy egy újabb szuperprodukció még túl nagy falat lenne a számára.

Idén azonban folytatódott a válságtörténet, amikor a Han Solo-filmet rendező Phil Lord, Chistopher Miller párostól is megvált a stúdió, miután már öt hónapja forgatták Londonban a jeleneteket. Ők nem katasztrofális szuperhősfilmmel, hanem sikeres, egyedi hangvételű vígjátékokkal hívták fel magukra a figyelmet, mint a Derült égből fasírt, A Lego kaland vagy a 21 Jump Street. A stúdió kreatív különbségekre hivatkozott szakításnál, állítólag nem tetszett nekik, hogy Lordék bolondosabbra vették a figurát az elvártnál. Végül a veterán Ron Howard került a helyükre, hogy gatyába rázza Han Solo történetét.

A tavalyi Zsivány Egyesnél is hasonló sztori zajlott: itt ugyan nem rúgták ki Gareth Edwards alól a rendezői széket, cserébe viszont a nyakára ültették a tapasztaltabb Tony Gilroyt, aki újraforgatott több, a producereknek nem tetsző jelenetet. Most pedig Colin Trevorrow került sorra: a Jurassic World rendezőjétől ismét a kreatív nézeteltérésre hivatkozva váltak meg: a kilencedik epizódról szóló víziója nem egyezett meg a stúdió elképzeléseivel.

Business as usual?

Mindez persze lehet pusztán annak a jele, hogy zakatol a gépezet, és képes az állandó önkorrekcióra – akadnak bőven, akik szerint nincs is itt semmi látnivaló, pusztán a jó öreg Hollywoodot látjuk működés közben. Eszerint teljesen ésszerű, hogy a Star Wars-univerzum nem a kreatív újítások és bátor víziók terepe:

mégiscsak a világ egyik legnagyobb szórakoztatóipari monstrumáról és üzleti vállalkozásáról van szó, amelyben nincs helye rendezői önmegvalósításnak.

Ez az ipari szemlélet már eluralkodott a Lucas-érában is, de akkor azért ott lebegett George Lucas, az univerzum teremtőjének szelleme a filmek felett, aki végső soron a nevével szavatolt valamiféle szerzői víziót a nagyon hullámzó színvonalú filmeken keresztül. Mióta a Disney dollármilliárdokért megvette a Lucasfilmet, még nagyobb tempóra kapcsoltak a gyártósorok, és a szerzőiség gondolata végleg feloldódni látszik a központból diktált Star Wars-stílusban. Ez a kanonikus stílus volt az, amelyet tökéletesen eltalált J. J. Abrams az új trilógiát beindító Az ébredő Erőben – sokan fel is rótták neki, hogy a nosztalgián túl semmit nem rakott hozzá az eredeti filmekhez, ennek ellenére hatalmas kasszasiker lett.

Végrehajtó kerestetik

A központi vízióért egy producerekből álló, házon belüli testület, a Lucasfilm Story Group felel, akik uralják, hogy merre ágazzon el és hogyan haladjon a franchise. Azonban jóval többről van itt szó a sztori fő vonalainak kijelölésénél. Olyan filmeket várnak el, amelyek hozzák a klasszikus Star Wars-érzést, ez pedig kiterjed a képi világtól a színészi játékon és hangvételen keresztül a díszletekig minden apró részletre.

A Lucasfilmnek tehát nem nagy rendezőegyéniségekre és látnokokra, hanem biztos kezű végrehajtókra van szüksége, akik jól rá tudnak érezni a központi elvárásokra és képesek egyben tartani egy brutálisan szerteágazó munkafolyamot. És innen nézve érthetőbbé válnak a sorozatos kirúgások és félreállítások is. Ebből a sorból némileg kilógni látszik Rian Johnson, aki korábbi filmjeivel bőven bizonyította egyedi hangvételét, mégis képes volt túlélni Az utolsó Jedik forgatását, és a stúdió egyelőre nagyon elégedett vele. Az majd decemberben kiderül, hogy a The Brickre, a Brothers Bloomra, vagy a Looperre jellemző játékos kreativitásból mennyit sikerült megőriznie a messzi-messzi galaxisban.

A Star Wars-univerzum legbefolyásosabb figurája jelenleg nem Darth Vader, hanem Kathleen Kennedy, a kánon árgus szemekkel őrző Lucasfilm Story Group alapítója.

Ő amúgy Lucas és Spielberg régi barátja és alkotótársa, olyan klasszikusokon dolgozott együtt velük, mint a Jurassic Park, az E. T., vagy az Indiana Jones-filmek. George Lucas a Disney-ügylet előtt tette meg Kennedyt a Lucasfilm elnökévé és a Star Wars brand menedzserévé, azóta pedig keményen kézben tartja a franchise alakulását. Erre a keménykezűségre maga Lucas is panaszkodott 2015-ben, mikor kénytelen volt szembesülni vele, hogy a Disney nem az általa kijelölt irányba viszi tovább a sztorit. Rosszul esett neki, hogy gyakorlatilag kukába hajították a harmadik trilógia eredeti szkriptterveit, amelyek, a brand és a stúdió mellett, szintén benne voltak a 4 milliárd dolláros bevásárlókosárban.

A teremtő visszatér?

Lucast Az ébredő Erő rekordbevétele sem győzte meg a sikerről, elég kritikusan nyilatkozott a Disney stratégiájáról, amely szerinte a rajongók puszta kiszolgálását célozta meg, ahelyett, hogy érdemben továbbgondolná a központi szappanoperát. Egy interjúban még arról is beszélt:

utólag döbbent rá, hogy évtizedek óta nevelgetett „gyermekeit” rabszolgatartóknak adta el, de a viccesnek szánt megjegyzést később visszavonta.

Mára Lucas semmilyen szinten nem vesz részt a franchise alakításában, ezért ki is zárható, hogy visszatérne a kilencedik részre, most hogy megürült a rendezői szék. Ezt azért érdemes tisztázni, mert a Twitteren kisebb mozgalom alakult erre a célra, miután a Mashable előtúrt egy 1977-es Lucas-interjút, amelyben a Star Wars jövőjéről is beszél, és azt mondja: a közbülső részeket átengedi másoknak, de az utolsó epizódot szeretné ő rendezni.

Az utolsót szívesen megcsinálnám, hogy kétszer olyan jó lehessen, mint az összes előtte

– mondta nevetve Lucas, aki már akkor három trilógiát tervezett. Azóta persze sok minden történt Skywalkerék háza táján: Lucas felépítette a teljes fogyasztói társadalmat behálózó Star Wars-birodalmát, és nem várt a kilencedik részig, hanem már a mérsékelten népszerű előzménytrilógiára visszaült a rendezői székbe, majd eladta az egész kócerájt. Ő tehát szinte biztosan nem fog visszatérni, hogy rabszolgahajcsárok szabják meg neki, hogyan vezesse egykori uradalmát. Közben persze beindultak a találgatások, hogy ki léphet majd Colin Trevorrow helyére, és jó pár név felmerült azok közül, akik az utóbbi években izgalmasabb szuperprodukciót hoztak össze.

Ennél azonban sokkal fontosabb a hosszú távú, szerkezeti kérdés:

vajon képes lesz-e a Lucasfilm összehangolni az erőskezű, központi felügyeletet a kreativitással és sokszínűséggel, vagy továbbra is sorra bedarálja majd a saját stílusukat hozó rendezőket? 

Borítókép: Vanity Fair

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

383356 17: The execution bed sits empty on Death Row April 25, 1997 at Texas Death Row in Huntsville, Texas. About 450 prisoners are on the Row. Texas has the most executions in the US each year. The inmates are executed by lethal injection. (Photo by Per-Anders Pettersson/Liaison)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.