Kultúra

Az utcai patkányokra figyelmeztető, ijesztő reklámot is készített a Twin Peaks legendás rendezője

Az ijesztő képsorok a New Yorkban élőket akarták ráébreszteni arra, hogy szemetelni nem épp jó ötlet.

A modern filmművészet egyik legnagyobb legendája, David Lynch négy évtizedes karrierje során olyan klasszikusokat tett már le az asztalra, mint a Radírfej (1977), Az elefántember (1980), a Dűne (1984), a Kék bársony (1986), a Lost Highway – Útvesztőben (1997), a Mulholland Drive – A sötétség útja (2001), vagy épp a Twin Peaks-sorozat (1990-1991).

Azt azonban kevés filmrajongó tudja róla, hogy a nyolcvanas évek végétől a kétezres évek hajnaláig egy egész sornyi reklám is az ő munkáját dícséri  – így a Calvin Klein 1988-as Obsession-kampányának néhány darabja, a Gerard Depardieu-t is felvonultató 1993-as Barilla-szpot, sőt, 1991-ben New York városa kérte fel a We Care About New York-kampány (Mi törődünk New Yorkkal) az úton-útfélen való szemetelés okozta patkányveszélyre figyelmet irányító rövid reklám elkészítésével.

Lynch természetesen nem okozott csalódást, így Az elefántemberben, valamint a Kék bársonyban operatőrként vele dolgozó Frederick Elmes-t szel együtt egy igazán borongós hangulatú, feszes zenével aláfestett, lassú szpotot készítettek, melyet látva még Alfred Hitchcock is elismerősen csettintett volna:

A városban mindezek után, az elmúlt negyedszázadban sem változott a patkányhelyzet, sőt, a híressé vált videó szerint már pizzalopásra is vetemednek. A témában elmélyülni vágyóknak ugyanakkor ajánljuk Morgan Spurlock tavalyi, Rats címen futó dokumentumfilmjét, mely a világ nagyvárosainak patkányokkal folytatott harcát mutatja be, néha nem épp finom eszközökkel.

Megtekintését pattogatott kukorica nélkül ajánljuk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik