Kultúra

A Csajok a lehető legjobb befejezést kapta

Jánossy Villő
Jánossy Villő

újságíró. 2017. 04. 18. 17:21

Korábban a témában:

Kellett már egy olyan sorozat, mint a Csajok. Az most mellékes, ki melyik táborba tartozik, azaz, kinek áll fel a hátán a szőr Lena Dunhamtől, és ki imádja a feltűnési viszketegségével együtt. Dunham 2012 áprilisa óta lavinát indított el, és megmutatta, hogy a Szex és New York női csak a képernyőn léteznek, messze nem az átlagos, nagyvárosi, dolgozó nőket testesítik meg. Hat évad után most vasárnap ment le az utolsó rész, meglepő befejezést (vagy meglepően átlagost, életszerűt) kapott a sorozat, de a spoilerekről később, sokkal fontosabb, hogy mit kaptunk a Csajoktól.

Óriási hájppal kezdődött a négy barátnő New York-i sztorija azzal a felütéssel, hogy végre megvan az új Szex és New York. 

Ez annyiból igaz is, hogy mind a kettő New Yorkban játszódik, a párkapcsolati krízisek kapják a legnagyobb szerepet négy, teljesen különböző barátnő életén keresztül. Hannah (Lena Dunham), az önző, még be nem futott író, akinek általában a férfiakkal sincs túl nagy szerencséje, Jessa (Jemima Kirke), a hippi, a szexuális szabadság lelkes hirdetője, Marnie (Allison Williams), a tipikus tökéletes nő karikatúrája és Shoshanna (Zosia Mamet), a későn érő, szervező-típus. Ja, és a Csajok Mr. Bigjét, Adam Sacklert (Adam Driver) se hagyjuk ki. Driver egyrészt a sorozatnak köszönheti a karrierjét, itt fedezték fel, másrészt a legérdekesebb karakter is az övé. Egy önimádó, alkoholistából lett szexfüggő volt az elején, majd apránként szerette meg a néző, és jött rá, hogy Adam a legnormálisabb a szereplők közül.

HBO

Ám ezen kívül a Csajoknak semmi köze Carrie Bradshaw-ékhoz. Főleg itthoni szemmel a Szex és New York Carrie-je, Mirandája, Charlotte-ja és Samanthája egy alternatív valóságban éltek. A világ egyik legdrágább városában simán el lehetett éldegélni heti egy cikkből. Sőt! Carrie Bradshaw luxusban vegetált egy halom méreg drága holmi között, miközben a nagymenő ügyvéd Brooklynba kényszerült. Utólag visszagondolva nem voltak igazi konfliktusok, krízisek. Hogy sajnálnánk meg ma Carrie-t, hogy egy szobányi Manolo Blahnik cipő mellett nem marad pénze, hogy megvegye a védjegyévé vált manhattani lakását?! A Csajokkal viszont együtt lehet érezni. Valós helyzetekről, problémákról beszél sokszor idegesítően túlzóan. De ettől is működik. Amíg a Carrie Bradshaw-t alakító Sarah Jessica Parker azzal a kikötéssel vállalta a szerepet, hogy a melltartó a maximum, addig Lena Dunham minden részben igyekezett az arcunkba tolni a testét a hibáival együtt. És mielőtt még belemennénk a sorozat legtöbbet vitatott részébe, fontos ideszúrni, hogy

a Szex és New York nélkül Csajok sem lenne. 

A 90-es évek végének, 2000-es évek elejének egy Carrie Bradshaw-ra volt szüksége, egy új alaptípusra, hogy aztán a hibáiból tanulva az HBO megcsinálja Lena Dunham ötletét. Dunham viszont túllőtt a célon, és nem bírta ki, hogy ne mondja el minden részben a maga módján, hogy a nő mindenhogy szép. Szép felesleggel, szép felesleg nélkül, és a szex sem mindig mutat olyan jól, ahogy azt fejben elképzeljük. Lena Dunham a lehető legegyszerűbben hangsúlyozta az új női ideált.

Állandóan levetkőzött. 

Akkor is, ha nem kellett, ő pucér volt. Ez egy részről iszonyú bevállalós, láthatóan nem állítgatták órákig, melyik pózban mutat a legjobban a melle. Aztán átesett a ló túloldalára, és szinte rájátszott, hogy direkt előnytelenül nézzen ki. Rengetegen kritizálták, hogy ez már sok. Igazából szerintem is megállta volna a sorozat a helyét a pucér Dunham nélkül. A kezdeti lelkesedés, és évaddarálás után meguntam, hogy Hannah Horvath karaktere nem újul meg. A második évad végére úgy voltam vele, hogy ugyanolyan káros, ha valaki szerint csak a tökéletes alakkal lehet szép egy nő, mintha valaki a saját hibáit próbálja folyamatos önigazolással kompenzálni. Értem, hogy kisebbségi komplexusod van, nem kell minden alkalommal levenned hozzá a gatyád, hogy bizonyítsd az ellenkezőjét! Szóval két évadnyira megsértődtem, elegem lett Hannah-ból. Aztán az ötödiknél kapcsolódtam be újra, és jöttem rá, mennyit fejlődött a sorozat, azonnal behoztam a lemaradást. A Csajok nem akart folyamatos happyenddel egy idilli romkomot lerakni az asztalra.

!!!Innentől Spoileres!!!

HBO

Főleg az utolsó évadra igaz, hogy Lena Dunham nem kért a kiszámítható befejezésből. Vegyük csak az Adam-szálat. Ő volt Hannah számára a férfi, egy-két futó kapcsolatot leszámítva végig Adam maradt a nagy szerelem. Az elején Adam, a maga agresszív módján irányított, csak a testiségnek hagyott teret, aztán lassanként lett emberi, és Hannah barátja, társa. Ott jött a nagy csavar, hogy Adam beleszeretett Hannah legjobb barátnőjébe, Jessába. Sose tudott igazán megbocsátani, nem voltak felesleges körök, hogy meggyőzze magát, el tudja felejteni a kapcsolatukat.

A következő okos húzás, hogy Hannah karaktere teherbe esett. Nem a nagy szerelmétől, hanem egy random szörfedzőtől, aki köszönte szépen, de nem kért a családosdiból. Hannah eldöntötte, hogy ha törik, ha szakad, felneveli egyedül a fiát. Úgy is alakulhatott volna, hogy Adammel pont a terhesség hozza őket össze. Adam egy pillanatra meggyőzte magát, hogy Hannah-val összetartoznak, és részt akar venni a gyereknevelésben, aztán hamar visszarántott minket a sorozat a földre, hogy ez nem működik ilyen egyszerűen.

Ha pedig ez nem lenne elég, a barátai sem tartottak ki Hannah mellett. Egyszerűen nem élte túl a négyük köteléke az éveket. Eltávolodtak egymástól, és ezt ki merte mondani a sorozat. Shoshanna, aki már alig szerepelt az utolsó évadban, megválaszolta a kérdést, már nem barátok, kész, nincs ezen mit erőltetni. Hannah-t ez nyilván a padlóra küldhette volna, hiszen teljesen egyedül maradt, de végül Marnie sietett a segítségére. Projektként tekintett Hannah anyaszerepére, mint örök maximalista és kontrollfreak kijelentette, hogy győzött, ő nyerte meg a legjobb barát titulusát.

Az utolsó részben pedig a lehető legegyszerűbb, és szebb befejezést kapta a Csajok.

HBO

Hannah megszülte a fiát, Grovert, és vidékre költözött, egy egyetem közelébe, ahol tanári állást kapott. Marnie leköltözött hozzá, hogy saját boldogtalanságát próbálja egy kicsit takargatni a dadaszereppel. Három kapcsolatra koncentrál a finálé, Hannah és Marnie egészségtelen, haldokló barátságra, Hannah és az anyjáéra, valamint Hannah és a fiáéra. Nincs visszaút, mindegy, hogy Hannah mennyit küzd, nem hirtelen kell felnőnie, hanem el kell fogadnia, hogy már örökre anya marad. A szoptatással érzékeltette a sorozat, hogy az anya-fia-kapocs nem megy egyről a kettőre, Hannah-nak bele kell törődnie, hogy már semmi sem lesz a régi. És erre tulajdonképpen egy idegen tinédzser vezeti rá egy esti séta közben. A lány kétségbeesetten, gatya nélkül bolyong a környéken, mire Hannah azonnal a segítségére siet, és jól leszúrja, hogy az anyja mindig az anyja marad, és bármit tesz, feltétel nélkül fogja szeretni. Majd odaadja a tininek a nadrágját,

és úgy fejezi be a Csajokat, ahogy kezdte, gatya nélkül. Nem tökéletesen, de életszagúan. 

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.