Kultúra

Ez a modern templom akár egy hatvanas évekbeli sci-fi díszlete is lehetne

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2017. 03. 01. 16:05

A németországi Neviges Mária-temploma már közel ötven éve magasodik betontömbként a környező öreg házak fölé.  
Korábban a témában:

A XX. századi modern építészetre az emberek jó része utálkozva tekint, hazai példáira pedig pillanatok alatt rásütik a legtöbbször egyáltalán nem indokolt szocreál bélyeget, pedig a Bauhaus, a modernizmus, illetve a brutalizmus (melynek egyik legnagyobb építésze, a James Bond-sorozat Goldfingerét ihlető Goldfinger Ernő bizony a szigetországba szakadt magyar volt!) csodái közt is szép számmal találhatunk lebilincselő, vagy épp meglepő alkotásokat.

Ilyen például az évszázados épületek közé szorított Mariendom, a német nagyváros, Düsseldorf közelében fekvő kegyhely, a száznyolcvanezres Neviges modern katolikus temploma, melynek tervpályázatán tizenhét alkotás közül a később az építészet Oscar-díjának számító Pritzkert is bezsebelő Gottfried Böhm fura rajzai győzedelmeskedtek.

A gyorsan formát öltött, leginkább fura bunkerre emlékeztető, egyszerre akár hatezer hívőnek helyet adó betonépületet 1968-ban szentelték fel, és elhelyezték benne a város XVII. század óta legnagyobb vonzerejét jelentő Mária-rézmetszetét.

Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973
Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973
Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973
Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973

Az épületegyüttes finoman szólva is furán fest a késő barokk épületek, illetve egy ferences rendház közé szorítva.

Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973
Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973
Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973
Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973

Az épület felé tartó lépcsősor két oldalát zarándokok számára bérelhető szobák szegélyezik, de a környék látványát a magasba törő, számtalan apróbb csúcsban végződő, kristályszerű templomépület uralja.

Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973

A jórészt félhomályba burkolózó belső tér leginkább egy barlangra hasonlít, a természetes fény legnagyobb része az oltár felől (melynek üvegablakait szintén Böhm tervezte) érkezik – szimbolizálva a sötétségből és a gonosz bűvköréből megmentő hitet.

Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973
Architect: Gottfried Boehm, 1961 - 1973
Fotók: Jurij Palmin/ArchDaily
vissza a címlapra

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.