Kultúra ismeretlen budapest

A hatvanas években cukrászdává alakított repülőgép is várta a gyerekeket Kőbányán

A Kispilóta cukrászda csak néhány évig működött, emléke azonban ma is ott él a környék lakóinak fejében.

A második világháború után, 1946-ban megalakult szovjet-magyar közös tulajdonú légitársaság, a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság (MASZOVLET) öt Li-2P típusú, Taskentben gyártott géppel kezdte meg működését, és szállította az utasokat előbb az országon belül, majd Prágába és a többi baráti országba is.

Az amerikai előd

A Li-2 amerikai elődje, az 1933-ban debütált Douglas DC-3 licensze alapján készült, melynek aerodinamikai kialakításánál Kármán Tódor is közreműködött.

ha-lia_moszkvaba_mi

Az első gépek egyikeként érkezett, HA-LIA jelű Li-2P másfél évtizeden át, 1961-ig szelte át az európai légteret, nyugdíjazása után viszont nem törték darabokra, vagy helyezték el egy vidámpark, esetleg útszakasz díszeként, hanem

a kőbányai Mázsa térre szállították, ahol 1962. VIII. 3-tól Kispilóta Cukrászda néven állta az édességre vágyó kisgyermekek és családok rohamát.

A géptestben harmincöt, az azt körülvevő kerthelyiségben pedig száz ülőhely várta a vendégeket.

969962_468997826519180_1276980291_n

A jó idők persze nem tartottak sokáig, hiszen 1966. áprilisában a gép egy villámcsapás következtében kigyulladt, majd kiégett. A gép rövid ideig torzóként állt az akkor még nem paneltömbökkel körbevett tér közepén, de rövidesen elbontották.

ha-lia_mazsater_1_mi

Helyét egy Li-2T, az – 1950-ben gyártott, katonai szállítógépként és ejtőernyős kiképzőgépként használt, 1965-ben selejtezett – HA-LIW foglalta el, és 1969-1973 közt pótolta a porrá égett elődjét.

Fotók és információk: Li-2.hu, Ilyen is volt BudapestIHO, Retró vendéglátás

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik