Kultúra

Mijazaki már akkor a felnőttekhez szólt, amikor a Pixar még a kanyarban sem volt

Muchichka László
Muchichka László

Ügyeletes jó zsaru. 2016. 11. 15. 17:09

Az animáció mesterének rendezői visszatérésének örömére összeszedtük Mijazaki Hajao 10 legjobb animéjét.
Korábban a témában:

A Disney, a Pixar és DreamWorks-ön túl létezik egy megkerülhetetlen személye a modern kori animációs filmgyártásnak, aki ráadásul önmagában is intézmény. Mijazaki Hajaóról van szó, aki több évtizednyi rutinnal és több mint 30 rövid- és egészestés film készítőjeként 72 évesen bejelentette visszavonulását. Most azonban úgy tűnik, három évvel később még mindig nem tudja abbahagyni az alkotást és még egyszer utoljára visszatér.

A mester ugyanis nem érzi teljesnek az életművét és most már csak azért is befejezi egy nagyon régóta húzódó projektjét, a Boro the Caterpillart, vagyis a Boro, a hernyót. Ez a filmterv nagyjából húsz éve húzódik, és egy nagyon kicsi hernyóról szól, akit könnyűszerrel össze lehet nyomni az ujjunkkal.

Saját bevallása szerint filmjeit kizárólag a gyerekeknek készíti (ez alól talán csak a Porco Rosso – A mesterpilóta kivétel), ugyanakkor szinte minden alkotása a felnőttek számára is nagyon fontos üzeneteket, utalásokat tartalmaz, amelyeket egy gyerek nemigen érthet meg.

Legfőbb pozitívumai között van, hogy gyönyörű, egyedi és érdekes képekkel dolgozik, ezek közül mazsoláztunk:

10. Ponyo a tengerparti sziklán / Gake no Ue no Ponyo (2008)

Mijazaki filmjeire igen jellemző, hogy társadalmi problémákra reflektál, na, ez a Ponyónál pont nincs így, talán ez az A FILM a munkássága során, amely tényleg kifejezetten a legkisebbeknek szól. A film cselekménye szerint egy tengeri mágus a vízfelszín mélyén éppen legújabb varázslatát igyekszik bemutatni a tengeri élőlényeknek, amikor egy kis halacska elszökik és egy medúza hátán a tenger felszíne felé úszik. Kisodródik a partra, ahol egy kisfiú megtalálja és hazaviszi, a halacskában pedig vágy bontakozik ki, hogy maga is ember legyen.

9. Laputa – Az égi palota / Tenkuu no Shiro Laputa (1986)

Pazu, az árva és Sheeta, az égből pottyant lány fel akarják kutatni a mesés repülő civilizációt, de a gonosz, pénzéhes ügynök, Muska a nyomukba ered, így kénytelenek lesznek megmenteni.

Ez az egymondatos leírása a műnek, s talán ebből is látszik, erkölcsi tanulságoknak nem leszünk híján a filmben. Talán ez Mijazaki „legnyugatiasabb”-stílusú filmje, másrészt teljesen kiéli benne repülésmániáját is.

8. Porco Rosso, a mesterpilóta / Kurenai no buta (1992)

Ahogy fentebb említettem, ez tényleg kifejezetten felnőtteknek szóló mese, s némiképp rokon eddigi utolsó alkotásával, a Szél támaddal. Való igaz, hogy kevésbé érthető a szimbolikája a kisebbek számára, de nagyon erős drámaisággal bír, kiválóan felépített sztorival. A sztori szerint az első világháború után az Adria felett nyüzsögtek a LÉGIKALÓZOK, akik a védtelen utasszállító hajókat fosztogatták. A kalózok hírhedt ellensége volt Porco Rosso, aki valaha ember volt, nem is akármilyen, az olasz légierő kitűnő pilótája. Egy légicsata egyedüli túlélőjeként viszont végignézte társai tragikus halálát, és disznóvá változott: Vörös Disznóvá.

7. Szél támad / Kaze Tachinu (2013)

Nem nehéz megérteni, mi fogta meg Mijazakit a fiatal repülőgépmérnök, Jiro Horikoshi történetében. A rövidlátó kisfiú, aki az egekbe vágyott, de nem lehetett pilóta, ezért mérnökként Japán óriási technikai lemaradását behozva megalkotta kora legfejlettebb, és a mai napig a világ egyik legikonikusabb repülőjét, a Zero vadászgépet.

A Szél támad minden ízében Mijazaki, mégis egyedülálló a filmjei között és nem csak azért, mert ezeddig az utolsó.

A Mester összes korábbi filmje ugyanis valamilyen mesevilágban játszódott, de legalábbis megjelentek benne mesés lények. Ez a film nem gyerekeknek szól. Ez a film a mi világunkban játszódik, a huszadik század elején és komoly energiát fordít arra, hogy hitelesen mutassa be a két világháború közötti, modernizációval küszködő Japánt. (Kritika: itt)

6. Nauszika – A szél harcosai / Kaze no Tani no Naushika (1984)

Természetvédelem, háborúellenesség.

Nagyjából ezek a hívószavai a Nauszikának, amely csak azért nem kerülhet feljebb a listán, mert Mijazaki egyik korai darabjai közé tartozik, amelyben apró kidolgozatlanságok zavaróak, pedig bitangerős, szimbolikus történetről van szó:

Ezer évvel azután, hogy a Hétnapos Tűz a Föld nagy részén megsemmisítette az emberi civilizációt, a bolygót óriásrovarok és mérges fák uralják. A maroknyi emberi közösségek öldöklő harcot vívnak, de a Szelek Völgye hercegnője, Nauszika a békét őrzi.

5. Kiki – A boszorkányfutár / Majo no Takkyuubin (1989)

A Kiki nem biztos, hogy sokak kedvence, pedig kiváló coming of age film, egy kis boszorkányról, aki 13 éves lett, s ezért a hagyomány szerint önálló életet kell kezdenie. Felül hát anyjától kapott seprűjére, viszi Jiji nevű fekete macskáját (Zseniális mellékszereplő!), és elindul egy olyan várost keresni, ahol még nem él másik boszorkány. Mivel semmihez nem ért a repülésen kívül, kézbesítőként kezdi meg karrierjét.

4. A vándorló palota / Hauru no ugoku shiro (2004)

Ennek a filmnek az alapsztorija egy random magyar népmese története is lehetne (az egyszerű vidéki lány betéved a nagyvárosba, ott megismerkedik egy legénnyel, de egy boszorkány irigységből 90 éves mamikává változtatja a lányt, aki emiatt a pusztába menekül), de annyira szép karakterekkel, képekkel, gondolatokkal építkezik, hogy teljesen más, mint amit nyugaton megszokhattunk. Amikor a főszereplő Sophie öreganyóként végül mégis rátalál a szeretett férfira, s a takarítónője lesz a vándorló palotában, csodálatos események történnek. Csak a kurtafurcsa lezárás miatt nem kerül feljebb a listán.

3. A vadon hercegnője / Mononoke-hime (1997)

Ha valaki azt kérdezné tőlem, melyik filmben világlik ki leginkább Mijazaki szellemisége, az, hogy miként tekint ránk, emberekre és a természetünkre, akkor biztosan A vadon hercegnőjét említeném.

A sztori a XV. században játszódik, amelyben Ashitaka, az évszázadok óta száműzetésben élő dicsőséges Enishi-nemzetség utolsó sarja békésen él népével egy hegyi faluban. Egy nap azonban dühöngő, megsebzett szörnyeteg támad alattvalóira, aki az ifjú herceg halálos lövése után átkot bocsát gyilkosára. Ashitaka ezért útnak idul, hogy megoldja a fenevad rejtélyét és megszabaduljon a végzetes átoktól: viszont csakhamar egy pusztító háború közepén találja magát, egyik oldalon az erdőségeket irtó vaskohász közösséggel, a másikon pedig az otthonukat védő Állat-démonokkal, akiket a szépséges San hercegnő vezet.

A legszebb az egészben, hogy Mijazaki mindkét felet gyengeségeikkel mutatja be, felhívva a figyelmet a háború értelmetlenségére.

2. Totoro – A varázserdő titka / Tonari no Totoro (1988)

Ha az előbbi film a legjobb üzenettel szolgál,

a Totoro iskolapéldája annak, hogyan lehet mesélni a legelementárisabb érzelmekről úgy, hogy nem hallunk dialógusokat, csak varászlatos lényeket.

Ez egy gyönyörű mese Kusakabe úrról és lányairól, akikkel a Mei vidékre költözik, egy igazán csodálatos tájra, ahol nemcsak a környék, hanem annak lakói is különlegesek: furcsa teremtmények, házi és erdei szellemek. Közülük a leghatalmasabb Totoro, egy barátságos szőrmók, akivel hamar összebarátkoznak hőseink.

Ez egy igazán melegszívű, humorban gazdag alkotás.

1. Chihiro Szellemországban / Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)

Mely film álhatna egy Mijazaki-lista élén, ha nem az, amely meghódította az amerikai Filmakadémia tagjainak szívét is, s Oscar-díj lett a rendező jutalma. A Chihiro szellemországban azonban nemcsak azért jó film, mert Mijazaki aranyszobrocskát kapott érte, hanem azért is, mert az egyik legkomplexebb és legszerethetőbb alkotása.

Az alapja ennek sem egy nagy truváj, ugyanis leginkább az Alice Csodaországban sztorijára emlékeztet (Chihiro egy narcisztikus kislány vidékre költözik szüleivel, egy ízben pedig eltévednek az erdőben, és egy szellemvárosba jutnak, ahol régi istenek és más csodalények laknak), viszont a későbbiekben inkább egy coming of age történet, amelyben a főszereplőnek rá kell jönnie, hogy sokkal nagyobb, bonyolultabb a világ, mint azt elsőre gondolja, sőt szüleit is meg kell mentenie, akik disznóvá változtak.

A Chihiro annyira sokrétegű film, hogy akár azt is mondhatnám, ha egy Mijazaki-alkotás van, amit mindenképp nézz meg, ez legyen az!

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.