Kultúra

Ismeretlen magyarok: Koráb Boldizsár, aki nélkül ma máshogyan néznénk a modern építészetre

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2016. 07. 02. 17:00

A művészeti építészeti fotózás sebészi pontosságú képeket készítő atyja építészből vált fotóssá, sőt, még a sydney-i operaház megépítésére is pályázott.

A középosztálybeli budapesti család harmadik fiaként 1926. február 16-án meszületett Boldizsár már gyermekkorában is a művészetek iránt érdeklődött, de a festészet helyett végül az építészetet választotta. A romos Budapesten, 1945 őszén kezdte meg tanulmányait a Műegyetemen, de tanulmányait megszakítva a kommunista hatalom miatt 1949-ben nyugat felé elhagyta az országot. Előbb a glasenachi amerikai katonai táborban kapott munkát, mint fotós, de a következő évben francia nyelvtudásának köszönhetően pedig előbb az École de Louvre művészettörténész hallgatója (1951-1953), a CIAM 1952-es nyári egyetemének hallgatója, valamint a patinás École des Beaux-Arts diákja lett.

Balthazar Korab fia, Christian fotóján

Már tanulmányai alatt is vállalt fotós megbízásokat, sőt, azonnal a kor egyik legismertebb építésze, a ronchamp-i kápolnát is jegyző Le Corbusier alkalmazásába került, aki ugyan rajzolóként vette fel, de fényképészeti tehetségére is hamar fény derült.

1954-ben végül megkapta építészdiplomáját, a következő évben pedig a Párizsban megismert feleségével, Sally Dowwal együtt Detroitba költöztek. A már Balthazar Korabként ismert fiatal férfi itt a század derekának másik zsenije, az ipari formatervezőként és építészként is lenyűgöző pályát felmutató Eero Saarinen (1910-1961) irodájának tervezője lett, de fotós karrierjét sem hagyta el, sőt, nemsokára már Saarinen épületeit és modelljeit fotózta. Utóbbiak a leleményes fiatal építészeknek hála megtévesztésig hasonlítottak a kész épületekre, így az ügyfelek már az alapkő letétele előtt láthatták, hogy mit is kapnak a pénzükért.

A sajtó rajongott a képekért, így Koráb egyre többet dolgozott, fotóit pedig a legnagyobb lapok mutatták be, eljutottak a velencei biennáléra, sőt, néhányukat a világ legpatinásabb múzeumai, így a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) is kiállították. Az ötvenes-hatvanas években a fotó volt az egyetlen mód arra, hogy az új építészetet világszerte bevezessék a köztudatba, így Ezra Stoller, Julius Shulman és Koráb Boldizsár munkái nélkülözhetetlenek voltak.

Legismertebb fotóit Eero Saarinen gyönyörű repülőtere, a Trans World Airlines számára tervezett TWA Flight Center (Jamaica, New York, 1962) tervezése, illetve építése során készítette:

Nagy épületeket nem tervezett, legnagyobb sikerét a sydney-i operaház tervpályázatán Kollár Lászlóval (1928-2000), az Új-Dél-Wales-i Egyetem építészprofesszorával közös tervével érte el: a negyedik díjat kapták.

Portrékat is készített, így megörökítette az idős Frank Lloyd Wrightot és a 99 évesen elhunyt amerikai művésznővel, az amerikai modernizmus anyjának is nevezett Georgia O’Keefe-et is:

A hatvanas években munkáinak spektruma tágult, köszönhetően második feleségének, Monica Kane-nek, akivel 1966-ban egy évre Olaszországba költöztek, a nyugodtabb légkör pedig bővítette Koráb látókörét: Róma tetőiről készült sorozata önálló könyvben jelent meg, az Arno folyó 1966-os firenzei áradásáról készült képeit többek közt a LIFE is megjelentette, a régmúlt épületeiről, az óriási amerikai autók kultuszáról készített fotói pedig Amerika akkor mindennapos, de mára ismeretlenné vált arcát örökítették meg.

Az áradás után összegyűjtött, restaurálásra váró szobrok egy raktárban / Ritka könyvek, kéziratok és más dokumentumok száradnak a vasúti pályaudvar hőközpontjában

A kétezres években kezdett küzdeni a Parkinson-kórral, de röviddel 87. születésnapja előtt, 2013. január 15-én bekövetkezett haláláig fotózott, élete utolsó éveiben már szintén fotóssá vált fia, Christian Korab segítségével.

Örökségét ő viszi tovább.

Fotók: Library of Congress Korab Collection, Facebook/Balthazar Korab Photography
vissza a címlapra

Kommentek

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.