Kultúra

Ilyenek is lehettek volna a kettes metró legdíszesebb állomásai

Ilyenek is lehettek volna a kettes metró legdíszesebb állomásai

A főváros legforgalmasabb metróvonalának megállói az eredeti tervek szerint a moszkvai metró fényűző Sztálin-barokkját utánozták volna.

A metróépítés 1950-es bejelentése után a tervezők nagyszabású, a moszkvai metró tereihez hasonló állomásokat álmodtak meg, de a határidők tologatása után felismerték, hogy ezek a tervek az ötvenes évek Magyarországában egyszerűen megvalósíthatatlanok. 1954-ben, 35 százalékos készültségnél aztán több, mint egy évtizedre jegelték a projektet – a hatvanas évek derekán pedig megindultak a mai is látható, egyszerű állomások építései. De milyen lehetett volna Budapest fő metróvonala? Bemutatjuk.

A budapesti metró a moszkvai állomások stílusát adaptálta volna

fortepan_79639

 

Metró (részlet)

„FÖLDALATTI” – városszerte
s át a Duna medre alatt.
Az elavult, régi rendből
szebb, jobb jövő felé halad.”

Írta: K. A. a központi fatelep segédmunkása, 1952

 

A meghosszabbított gödöllői HÉV és a metró találkozásához tervezett Stadionok állomás kétkupolás felszíni épülete – visszabontották

stadionok3
stadionok2
stadionok1
stadion-kupola

A csarnok belső terének látványterve:

fortepan_79614

Déli pályaudvar

Szabó-Dávid, 1953:

delipu2

Boros-Gebhardt, 1953:

delipu

 

A kettes metró első szakaszát (Örs vezér tere – Deák Ferenc tér) végül 1970-ben, a másodikat (Deák Ferenc tér – Déli pályaudvar) pedig 1972-ben adták át, de azoknak már semmi kapcsolata sincs (sajnos, vagy szerencsére – ezt mindenki döntse el maga) a fenti, eredeti tervekkel.

Fotók: Prakfalvi Endre: A budapesti “ős-metró” (1949-1956), in: Budapesti Negyed 5., 1994. ősz, Fortepan/UVATERV
Olvasói sztorik