Kultúra

A barokk és reneszánsz kor leghíresebb plázái még hidakra épültek

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2016. 05. 31. 13:19

A kor városai igen ügyes módszerrel kerülték el a hidak karbantartásának saját zsebből fizetését: bérelhető üzlethelyiségeket építettek rajtuk, az ebből befolyó pénzek pedig tökéletesen fedezték a javítások költségeit. Nézzük a leghíresebbeket!

A firenzei Ponte Vecchio

Az Arno folyó felett átívelő, harminc méter hosszú Régi híd (Ponte Vecchio) helyén már több, mint kétezer éve is híd állt, de a jelenlegi műtárgy alapjait a XIV. században nyerte el.

Ekkor tapasztották hozzá az üzlethelyiségeket, melyek egykor mészárszékek és húsboltokat rejtettek, de 1565-ben – mikor elkészült a boltok felett átvezető,a Mediciek Pitti-palotáját és a Palazzo Vecchiót összekötő fedett folyosó – a szag miatt kiköltöztették őket, helyüket pedig aranyművesek és ékszerkereskedők foglalták el.

Az Avon folyó két partját összekötő Pulteney Bridge (Bath, Anglia)

A Ponte Vecchio által megihletett brit építész, Robert Adam egy gazdag skót ügyvéd és politikus, William Johnstone megrendelésére tervezte a hidat, hogy kocsival is könnyen elérhesse a nászajándékként kapott, addig csak vízen megközelíthető birtokát.

A feleségéről, Frances Pulteney-ről elnevezett Pulteney-hidat 1774-ben adtak át, eredeti formáját a számtalan átalakításnak köszönhetően viszont már rég elveszítette, de szűk átjárókat szegélyező boltjai még mindig állnak, és várják a betérőket.

Az erfurti Kereskedők hídja (Krämerbrücke)

A Gera folyó egyik mellékágát, a Breitstromot átívelő hídat ma harminckét favázas épület díszíti, egyik partján pedig a Szent Egyed-templom köszönti a hídon átsétálókat.

Az 1117-ben eredetileg fából épült híd két évszázad alatt hétszer is legalább részben egy tűzvész áldozatává vált, így 1325-ben a mostani házakhoz hasonló épületekkel bővített kőhidat emeltek a helyére, a két hídfőhöz pedig egy-egy templomot építettek. Ez sem bizonyult azonban túl tartós megoldásnak, hiszen az 1472-es nagy tűzvész a város épületeinek közel felével együtt a 79 méter hosszú híd házait is elpusztította. A helyreállított műtárgyon ezúttal 62 épület kapott helyet, melyek a későbbi átalakítások nyomán harminckét nagyobb házzá olvadtak össze.

Velence legrégebbi, a csatorna felett átívelő hídja, a 27,2 méteres fesztávolságú Rialto

A Rialto piacra vezető kőhíd elődje 1255-ben, fából készült el. Eleinte szó sem volt arról, hogy kereskedők is helyet kapnak rajta, de a kincstár vagyonának növelése mindennél fontosabb volt, így a XV. század elején megjelentek az első boltok. Karbantartása az évtizedek múlásával egyre nehezebbé vált, így lebontották, majd 1588-1592 között egy kecses kőhíddal helyettesítették, melynek boltíveiben kis üzlethelyiségek nyíltak.

Fotók: YvonneL, Ed Webster, Graham and Sheila, tbeeMark Cruz, Holidaycheck, Helmut Hess, Andreas Röver, Dr.Bernd Gross, C., Keith Ewing, zehawk, Diego Delso, Clive Richardson, Erebus555, James Stringer, Paula Funnell, Steve Cadman

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.