Kultúra

Akár ilyen is lehetne ma a Budavári Sikló

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2016. 05. 25. 16:03

A kisföldalattihoz hasonlóan itt is modern kocsik használatát fontolgatták.

A kontinens második gőzüzemű siklója, a Lánchídtól a Várhegyre felkapaszkodó sikló 1870. március 2-án Budai Hegypálya néven nyílt meg, és szolgálta ki az utasokat hetvenöt éven át, mikor egy bomba elpusztította a felső állomást, valamint a kocsik egyikét.

A Sikló most

A háború után ennek helyreállítását nem tartották létfontosságúnak – annak ellenére, hogy a mindössze 16 hónap alatt épült aprócska vonal az utolsó pillanatokig évi 1,5-2 millió utast szállított. A romokat 1949-re eltakarították, a háborút túlélt berendezéseket pedig elhordták.

Az egykori alsó állomás romjai a negyvenes évek végén

A következő három évtizedben számos terv született az újraindításra: 1962-ben teljes helyreállítást, 1963-ban mozgólépcsővel helyettesítést, 1965-ben pedig újból a rekonstrukciót szorgalmazták. Ekkor a Közlekedéstudományi Egyesület részeként létrejött a Sikló-bizottság, ami 1968-ban már egy, a kormány által is elfogadott tervet is képes volt letenni az asztalra. A bozótossá változott területen viszont nem kezdődtek meg a munkák, sőt, az 1986-os újraindulásig még számos másik terv is született.

A Budapest folyóirat 1982. februári számában Dr. C. Kiss Sándor így írt a helyzetről:

[…]az úgynevezett “Sikló-bizottság” erélyes fellépésére az Építésügyi Minisztérium kötelezte az építő vállalatot a siklópálya kitisztítására. Azóta a pálya őserdővel, bozóttal benőtt vízmosássá változott. Sokat rongálódott, egyesek szemétgyűjtőnek használták. […] A magas drótkerítésen átpillantva a sétáló “mély” benyomást szerezhet a főváros szívében kialakult “kanyon”-ról… Ahol annak idején a “Múlatóház” állt, megdöbbentő a szeméttelep és a guberálók látványa.

A nem megvalósult álmok közül mindenképp kiemelésre méltók a Hill Klára és Jancsó Miklós által készített kocsitervek. A két formatervező a Millenniumi Földalatti esetéhez hasonlóan modern kocsikat álmodott meg a helyreállított, közel százéves pályára.

A mai kisföldalatti kocsijait 1972-1973-ban a GANZ és a GANZ-MÁVAG készítette

Hill Klára (1943-), az Iparművészeti Főiskola végzős hallgatója 1968-ban, diplomamunkájaként készítette el az új, csupa üveg kocsikat, melyek tartották volna az eredeti hármas osztását, de három külön fülke helyett egy nagy, bejárható teret foglaltak volna magukba.

A tervre felfigyelt az UVATERV is, és megbízta egy újabb terv (a lenti képen balra) elkészítésével, majd a Formatervezési Iroda Hill Jancsó Miklóst jelölte ki mellé, aki szintén készített egy azonos elveket képviselő járműmakettet (a képen jobbra):

A zsűri előtt végül Jancsó makettje maradt alul, de a győztes terv megvalósítására a fellépő anyagi nehézségeknek köszönhetően végül nem került sor.

1979-ben a főváros megbízta a METRÓBER-t egy, a Sikló szükségességét és megvalósítását bemutató tanulmány elkészítésével – ez volt a végső lökés a vonal jelenleg látható állapotához vezető folyamatban, hiszen az 1980-ben leadott tervek az eredeti, 1870-es állapot visszaállítását tűzték ki célul.

A helyreállítás kezdete

1983-ban a műemlékvédelmi főfelügyelőség is elfogadta az ötletet, így Takács Ákos (METRÓBER), valamint László Zoltán (IPARTERV) vezetésével 1986-ra elkészült a – gőzgép helyett immár elektromos motorral működő – vonal, mely ma is évi fél-egymillió utast vonz.

Sebességét 1988-ban, az utasok kérésére a felére (1,5 m/s-ra) csökkentették, hogy még tovább gyönyörködhessenek a panorámában.

Fotók: Fővárosi Blog, Budapest 1982./2., HG, Fortepan/UVATERV
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2017. szeptember 6.
Patyi András rektor (középen b) és Trócsányi László igazságügyi miniszter (középen j) érkezik a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanévnyitó ünnepségére az egyetem új oktatási épületében 2017. szeptember 6-án.
MTI Fotó: Balogh Zoltán
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.