Kultúra

Így épültek Budapest hídjai

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2016. 01. 13. 07:45

A Duna budapesti szakaszán már a II. században is állt híd, mely az aquincumi légiós tábort kötötte össze a mai Március 15. téren és környékén álló Contra-Aquincummal és a barbárok lakta területtel, de az első állandó hídra egészen a reformkorig kellett várni, mikor gróf Széchenyi Istvánnak köszönhetően William Tierney Clark tervei szerint 1839-1849 közt elkészült a ma Széchenyi nevét viselő Lánchíd. Ezt azóta további kilenc állandó híd követte, melyek összekötik az 1873-ban egyesült város két felét. Ma az ezek építésekor, bővítésekor, illetve újjáépítésekor készített fotók közül mutatunk be néhányat, amelyeket nézve még inkább elismeréssel adózunk a tervezőknek és az építésben szerepet vállaltak tízezreinek.

Széchenyi lánchíd, 1849 / 1949

Átépítés, 1914
Újjáépítés, 1946
1947
1948

Margit híd, 1876 / 1948

A hÌdon, dÌszes tartÛoszlopokon villanyvezetÈk. A sz·rnyhÌd m·r ˆsszekˆti a hidat a szigettel
Az 1876-ban átadott híd a frissen egyesített Margitszigettel való összekapcsolása, 1900
Átépítés, 1935-1937
Átépítés, 1935-1937

Szabadság híd, 1896 / 1946

A jobbparti mederpillér állványa és a hozzá vezető ideiglenes híd, 1895
A vasszerkezet szerelése a budai hídfőnél, 1895
A budai hídfő, 1895
A pontonhíddal kiegészített hídroncs a Gellért tér felől nézve, 1945

Erzsébet híd, 1903 / 1964

1901
1901
1963
1963
1964
1964

Petőfi híd, 1937 / 1952

A budai hídfő felől a Boráros tér felé nézve, 1951
Az acélszerkezet szerelése a pesti hídfőnél, 1951
1951
Az újjáépülő híd acélszerkezetének szerelése a pesti hídfőnél, 1951

Árpád híd, 1950

A szerkezet előszerelése, 1948-1949
1950

 

 

1950
Villamospálya szerelése az Árpád hídon, 1950
A híd építése a pesti hídfő felől a Margitsziget és Óbuda felé nézve, 1950

Rákóczi híd, 1995

Az alsó kéregelem beemelése (balra), valamint a pillér felső részének vasalása és zsaluzása (jobbra)
Az acélszerkezet előkészítése a Ganz Acélszerkezet Rt. budapesti gyárában (balra fenn), az első járom beemelése a pesti partnál (jobbra fenn), Az utolsó – a nyolcvankettedik – fél egység beemelése (balra lenn), és ugyanaz más szögből (jobbra lenn)

Megyeri híd, 2008

Fotók: Egykor, MEK, Szegedi Egyetem, Fortepan/77924/Mihalik István, Fortepan/UVATERVFortepan/Military Museum of Southern New England, Wikimedia Commons/Erzsébet híd, Fortepan/Urbán Tamás, Sulinet ÖrökségtárWikimedia Commons/Megyeri híd
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.