Külföld
The Lufthansa aircraft "Landshut", which was hijacked by four terrorists on the 13th of October in 1977 on its way back from Mallorca to Frankfurt/Main, on the runway. Five members of staff and 82 passengers are under the terrorists' control. They demand the release of eleven members of the Red Army Faction (RAF), as well as two imprisoned Palestinians in Turkey.

40 éve volt minden idők egyik legsúlyosabb túszdrámája

24.hu
24.hu

2017. 10. 13. 07:27

1977. október 13-án a Népi Front Palesztinai Felszabadításért négy terroristája a szomáliai Mogadishuba térítette a Lufthansa német légitársaság Frankfurtba tartó járatát. A géprablók a szélsőbaloldali RAF terrorszervezet vezetőinek szabadon bocsátását követelték, de kudarcot vallottak: egy német kommandó öt nappal később lerohanta a gépet, és valamennyi túszt sértetlenül kiszabadította.

A Lufthansa Palma de Mallorca és Frankfurt között közlekedő Boeing 737-esének fedélzetén kilencven utas és ötfőnyi személyzet utazott. A repülőgép Marseille fölött járt, amikor két férfi és két nő kézigránátokkal és pisztolyokkal felfegyverkezve átvette az irányítást. A magát Mahmúd Mártír századosnak nevező palesztin terrorista, Zohar Juszuf Akacse és három társa a Népi Front Palesztinai Felszabadításáért szervezet tagja volt, és Mártír Halimeh Kommandónak nevezték magukat.

A gép először Rómában szállt le tankolni, a terroristák itt ismertették követeléseiket: a Vörös Hadsereg Frakció (RAF) tíz börtönbe zárt vezetője és két Törökországban fogva tartott palesztin szabadon bocsátása, valamint 15 millió dollár készpénz.

A gép innen Ciprusra repült, ahol a Palesztin Felszabadítási Szervezet (PFSZ) helyi képviselője próbált velük tárgyalni, de “Mahmúd százados” ettől dührohamot kapott. A gép ezt követően Bahreinben, majd Dubaiban landolt, és a következő napot és éjszakát itt töltötte. A gépeltérítők megengedték, hogy élelmet, vizet és gyógyszereket vigyenek a fedélzetre, ahol már csaknem 50 fokra emelkedett a hőmérséklet.

Jürgen Schumann kapitány kódolt üzenetben tudatta a terroristák számát.

Bonnban összeült a válságstáb

A szociáldemokrata kancellár, Helmut Schmidt hallani sem akart egyezkedésről. Hasonló álláspontra helyezkedett az öt héttel korábban elrabolt Hanns Martin Schleyer, a német gyáriparosok szövetségének elnöke ügyében is, akinek elengedéséért ugyancsak a RAF-vezetők szabadon bocsátását követelte a Vörös Hadsereg Frakció második nemzedéke.

During the Federal cabinet's first consultation after freeing the hostages from the hijacked Lufthansa flight Landshut in Mogadishu (l-r): Foreign minister Hans-Dietrich Genscher, Federal minister of justice Hans-Jochen Vogel, cabinet spokesman Klaus Bölling and state secretary Manfred Schuler.
Fotó: Europress/dpa/Peter Popp

Parancsára útnak indult a német határvédelem (Grenzschutzgruppe) különleges akciócsoportja, a GSG-9 kommandó, amelyet az 1972-es müncheni olimpián vérontással zárult túszdráma után szerveztek meg. A kommandónak ez volt az első éles bevetése, amely a Tűzvarázs (Feuerzauber) fedőnevet kapta. A túszmentő akciót eredetileg Dubaiban akarták végrehajtani, de mire a helyi hatóságoktól megkapták az engedélyt, és felkészültek a küldetésre, a Boeing október 16-án éjfélkor ismét felszállt.

Időhúzás

A terroristáktól Ománban megtagadták a leszállási engedélyt, ezért tovább repültek, és az üzemanyag fogytával a dél-jemeni Ádenben hajtottak végre kényszerleszállást, az eltorlaszolt kifutópályák helyett a part menti homoksávon.

A kapitány ezután engedélyt kért, hogy ellenőrizhesse a futóművet, de a gépeltérítők szerint túl sokáig időzött kinn, ezért visszatértekor az utasok szeme láttára hidegvérrel fejbe lőtték.

Néhány óra elteltével az eltérített gép ismét a levegőbe emelkedett, és Szomália felé vette az irányt, október 17-én hajnalban szállt le Mogadishu repülőterén. A terroristák meg akarták mutatni a világnak eltökéltségüket, ezért Schumann holtestét kidobták a gépből. A Mogadishutól másfél órányira lévő Dzsiddában állomásozó GSG vezetése ekkor kapta meg a parancsot: minden lehetséges eszközzel ki kell szabadítaniuk a túszokat.

An old Boeing 737 plane, the former "Landshut" aircraft of German airline Lufthansa, is being loaded on a flatbed truck for further transport after it landed onboard of an Antonov AN 124 cargo plane at the airport in Friedrichshafen, southern Germany, on September 23, 2017.
Having quietly rusted away in Brazil for almost a decade, the "Landshut" finally came home, destined to serve as a memorial to a turbulent era. Around forty years ago, German anti-terror commandos stormed the "Landshut" Lufthansa jet in Somalia, shot its Palestinian hijackers and freed 90 hostages, a climax in a bloody era of far-left militancy. The 1977 Mogadishu raid became a symbol of the "German Autumn" when the state was at war with the "urban guerrillas" of the Red Army Faction (RAF), also known as the Baader-Meinhof gang, and their international allies. / AFP PHOTO / dpa / Karl-Josef Hildenbrand / Germany OUT
Fotó: Europress/AFP/ dpa/Karl-Josef Hildenbrand

A nap folyamán a terroristák ultimátumot adtak a bonni kormánynak: ha követeléseiket nem teljesítik közép-európai idő szerint délután három óráig, felrobbantják a repülőgépet. A németek időnyerés céljából megüzenték, hogy mindenbe beleegyeznek, de a rabok szabadon bocsátása és Szomáliába szállítása időbe telik, amivel sikerült a határidőt október 18-án hajnalig kitolniuk.

Közben a német kormány felvette a kapcsolatot Sziad Barre szomáliai elnökkel, aki hozzájárult a túszmentéshez, ha az akcióban a szomáliai hadsereg is szerepet kap. Miután Helmut Schmidt kancellár megerősítette a parancsot, és teljes felelősséget vállalt, bármi lesz is az akció kimenetele, megkezdődött a Tűzvarázs.

Szerencsés akció

A 30 német kommandóst szállító gép elsötétítve, egy távoli kifutópályán landolt, ezután elfoglalták a támadó pozíciókat. Hajnali 2 óra 5 perckor, negyven perccel az ultimátum lejárta előtt a szomáliai katonák elterelő tüzet nyitottak. A kommandósok ezzel egy időben berobbantották az ajtókat, kábítógránátokat dobtak be, majd az utastérbe hatolva tüzet nyitottak.

A tűzharcban három terrorista – köztük az akciót vezető Zohar Juszuf Akacse – meghalt, a negyedik nőt sebesülten fogták el. Őt Szomáliában és Németországban is elítélték, ma Norvégiában él.

A túszokat közben a vészkijáraton terelték ki, csodával határos módon a lövöldözésben csak négyen sebesültek meg, a kommandósok közül is csak egy.

Öt perccel az akció kezdete után elküldték a “Kikelet! Kikelet!” kódot, amely a teljes sikert jelentette. Néhány órával később a RAF három fő vezetője, Andreas Baader, Jan-Carl Raspe és Gudrun Ensslin – máig rejtélyes körülmények között – öngyilkosságot követett el a szigorúan őrzött stammheimi börtönben, reggel a meggyilkolt Hanns Martin Schleyer holttestét is megtalálták.

A gép meggyilkolt kapitánya (posztumusz), a másodpilóta és az egyik stewardess, aki az utasokban tartotta a lelket, és akit “Mogadishu angyalának” neveztek el, megkapta a Szövetségi Érdemkeresztet. Az eltérített Boeing a Lufthansa színeiben repült tovább 1985-ig, végül a brazil légitársaság tulajdonába került, majd leselejtezték, fő egységeit idén szállították vissza a Bodeni-tó partján fekvő Friedrichshafenbe. Restaurálják, majd a helyi repülési múzeumban állítják ki az 1977-ben történtek mementójaként.

Diane Muell (L), then passenger of the "Lanshut" and Juergen Vietor (R), then co-pilote of the airplane are standing in front of the "Dornier Museum" in Friedrichshafen, Germany, 3 August 2017. The plane "Landshut", hijacked by terrorists in 1977, shall move to the museum in Friedrichshafen in October 2017. Photo: Patrick Seeger/dpa
Diane Muell, a gép egyik utasa és Juergen Vietor másodpilóta. Fotó: Europress/dpa/Patrick Seeger
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.