Rescue vessels search the Black Sea outside Sochi, on December 28, 2016,  three days after a military plane carrying 92 people, including dozens of members of the Red Army Choir, crashed in the Black Sea.
Russian rescuers working round the clock have found the main black box from the Syria-bound military plane that crashed into the Black Sea with 92 people on board, authorities said on December 27, 2016. The discovery of the black box comes as searchers scramble to recover bodies and remaining debris from the aircraft in an operation involving divers, deepwater machines, helicopters and drones. The Tu-154 jet, whose passengers included more than 60 members of the internationally renowned Red Army Choir, was heading to Russia's military airbase in Syria on December 25 when it went down off the coast of Sochi shortly after take-off from a refuelling stop at the airport. / AFP PHOTO / VASILY MAXIMOV
Külföld

Lezuhant orosz repülő: ezek voltak a pilóták utolsó szavai

24.hu
24.hu

2016. 12. 28. 13:34

A fékszárny meghibásodása okozhatta az orosz védelmi minisztérium Fekete-tengerbe zuhant Tu-154 típusú gépének katasztrófáját a Kommerszant című orosz napilap szerdán közölt értesülései szerint.
Korábban a témában:

A gép parametrikus adatait rögzítő feketedoboz keddi elsődleges elemzése során a lapot tájékoztató, nevének elhallgatását kérő illetékes szerint a pilóták súlyosbították a helyzetet, amikor az orr felemelésével korrigálni akarták a fékszárny meghibásodását.

A lap internetes oldalán szerdán megjelent cikk szerint a búvároknak kedden sikerült 30 méteres mélységből kiemelniük a legnagyobb roncsot, a farokrész négyméteres darabját. Ebben találták meg a parametrikus adatrögzítő berendezést, amelyet elemzésre a légierőnek a Moszkva melletti Ljuberciben működő Központi Tudományos Kutató Intézetébe szállítottak. A tárca egyelőre nem tette közzé az elemzés eredményét, amelynek végleges következtetéseit az összes lehetséges tényező tanulmányozása után az állami bizottság fogja nyilvánosságra hozni.

A nyomozáshoz közel álló forrás szerint a repüléskor a szárnyaknál további felhajtóerőt biztosító fékszárnyakat behúzó rendszer nem működött.

A lap által megkérdezett szakértők szerint a be nem húzott félszárny kellemetlen jelenség, de egyáltalán nem jár végzetes következményekkel. Ezt a jelenséget részletesen ismertetik a Tu-154 típusú gép üzemeltetési utasításaiban, és állandóan oktatják a géppel repülő pilóták számára.

A lap által megkérdezett szakértők szerint a gép személyzete a meghibásodást valamilyen okból nem tudta kezelni, sőt saját cselekedeteikkel súlyosbították az önmagában véve nem végzetes problémát.

A szakértők feltételezik, hogy a katonai pilóták kompenzálni próbálták a zuhanórepülést, és túlságosan erősen húzták maguk felé a kormányt, növelve ugyanakkor a hajtóművek teljesítményét. Emiatt kerülhetett a gép a kritikus állásszögbe, veszített a sebességéből és felemelkedés helyett a tengerbe zuhant.

Közben a Life nevű, az orosz biztonsági szolgálathoz közel álló lap nyilvánosságra hozta a felvételeket, melyen a pilóták utolsó szavai hallhatók:

  • Sebesség 300 (nem hallható)
  • (nem hallható)
  • Behúztam a futóművet, parancsnok
  • (nem hallható)
  • Ó, a picsába!
  • A szárnyak, mi az Isten!
  • A magasságmérő!
  • Itt vagyunk…
  • (nem hallható)
  • Parancsnok, zuhanunk!

Az orosz védelmi minisztériumnak a szíriai Latakiába tartó gépe – fedélzetén 84 utassal és 8 fős személyzettel – vasárnap reggel zuhant a Fekete-tengerbe két perccel azután, hogy felszállt Szocsi repülőteréről. A gépen katonák, újságírók, egy ismert segélymunkás és a hadsereg Alekszandrov művészegyüttesének 64 tagja és karmestere utazott, akik újévi koncertet adtak volna a hmejmimi orosz légi támaszponton. Az orosz hatóságok szerint terrorcselekmény nem szerepel szerencsétlenség fő lehetséges okai között.

Oroszország leállította a Tu-154 típusú gépeit.

(MTI, BBC, kiemelt kép: Getty Images Hungary)

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.