AppleMark
Külföld

Tömegkatasztrófák az NDK-ban: egyszerűbb volt mindent szőnyeg alá söpörni

Medvegy Gábor
Medvegy Gábor

hírszerkesztő. 2016. 08. 18. 18:14

Akárhányan haltak meg, a legfontosabb mindig az volt a vezetésnek, hogy azt mutassa, a szocialista rendszer soha nem hibázik.

A szocializmus idején, az NDK-ban történt tömegkatasztrófákról mutatott be dokumentumfilmet ezen a héten a ZDF köztelevízió. Akkor bizalmasnak minősített jelentések alapján mutatnak rá, hogyan próbálta a keletnémet vezetés elrejteni a polgárok elől a tragédiák valódi okait: a rossz munkabiztonságot, az elöregedett infrastruktúrát és az alulszervezettséget.

1967-ben egy üzemanyagot szállító teherautó ütközött egy személyszállító vonattal Szász-Anhalt tartományban. A robbanásnak 94 halálos áldozata volt, köztük 44 gyermek. Ez volt az NDK legsúlyosabb vasúti katasztrófája, de a hatóságok nem törték magukat, hogy tájékoztassák a nyilvánosságot a történtekről. Pedig pontosan lehetett tudni az okot: egy lelógó telefonkábel miatt nem tudott lecsukódni a sorompó.

Ehhez képest a vonatvezetőt és egy vasúti dolgozót ítéltek súlyos börtönbüntetésre, de senki nem vette a fáradságot, hogy utánajárjon annak, hogy lehetnek-e rendszerszintű problémák a háttérben. Henrik Bispinck történész a ZDF dokumentumfilmjében elmondta: jellemző stratégiája volt a keletnémet vezetésnek, hogy inkább bűnbakot kerestek.

A filmben egy férfit is bemutattak, akinek édesanyja 1972-ben egy repülőbalesetben halt meg 159 másik emberrel együtt. A nyilvánosságra hozott jelentések akkor sem magyarázták meg, hogy miért ütött ki tűz a repülőgép fedélzetén. A kommunista állambiztonsági szerv, a Stasi titkosította a katasztrófa körülményeit feltáró jelentést, és azt a berlini fal leomlásáig nem is lehetett megismerni.

A jelentésből kitűnik, hogy a tüzet a repülőgép konstrukciós hibája okozta – egy forró levegőt elvezető csatorna elektromos kábeleket olvasztott meg, és a pilótafülkében lévő tűzjelző sem működött. Azóta kiderült, hogy a szovjet repülőgépgyártó a hiba tudatában sem akart módosításokat végrehajtani a megmaradt gépeken, de még a moszkvai vezetés sem forszírozta ezt.

Mindennek a hátterében az állt, hogy azt a képet mutassák, hogy a szocialista rendszer soha nem hibázhat. A Stasi és az NDK vezetése menetrendszerűen sikálta el a felelősséget, és persze az NSZK segítségét is visszautasították, mondván, a szocialista állam erős, és saját maga képes kezelni a problémákat. (The Local)

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.