Külföld

Megcsinálták: átszelték az óceánt a modern vikingek

Kovács Áron
Kovács Áron

újságíró. 2016. 06. 01. 16:07

Ezer évvel Leif Eriksson után ismét vikingek szelték át az Észak-Atlanti-óceánt. Lelkes hajósok egy csapata évekig tartó munkával megépített egy korhű viking sárkányhajót, majd megtanulta, hogy kell irányítani, végül pedig elhajózott vele Amerikába.

Helyi idő szerint szerdán megérkezett az új-funlandi  St. Anthony partjaihoz a Draken Harald Hårfagre nevű viking sárkányhajó (a névadó, Széphajú Harald az egységes Norvégia megteremtője volt), ami nem kevesebbet jelent, mint hogy norvég legénység sikeresen vitorlázta át az Atlanti-óceánt, akárcsak őseik tették úgy ezer évvel ezelőtt, Leif Eriksson vezetésével.

A legnagyobb, modern korban épített viking hajót 2010-ben kezdték ácsolni, részben régészeti leletek, a sagákban talált leírások és norvég hajóépítő hagyományok alapján. 2012-ben bocsátották vízre, majd a következő éveket azzal töltötték, hogy megtanulják, hogyan kell működtetni a vitorlát, a köteleket és a kormányt, vagyis újra meg kellett tanulni sárkányhajóval vitorlázni.

A hajó végül április 26-án indult útjára Norvégiából, és követte a régi vikingek útját: először a a Shetland-szigetekre vitorláztak, majd a Feröer-szigetekre, innen Izlandra, és végül a grönlandi Qaqortoq érintésével, jéghegyeket kerülgetve érték el Amerikát. Bár volt kísérőhajójuk és modern navigációs berendezéseik, a tenger alaposan megpróbálta a legénységet, amelynek mindössze egy sátor nyújtott némi menedéket a fedélzetre becsapó hullámok ellen.

A nagy utazás még nem ért véget, a tervek szerint a Harald Hårfagre Quebec érintésével felhajózik a Nagy-tavakra, ellátogat Chicagóba, majd a minnesotai Duluth-ban ér véget a kaland.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2015. augusztus 27.
Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója az új Solaris-Skoda trolibuszok sajtóbemutatóján a BKV X. kerületi  Zách utcai trolibuszgarázsában 2015. augusztus 27-én. Napokon belül megkezdődik a 36 új trolibusz tesztüzeme Budapesten, amelyek „önjáróak”, akár négy kilométert is meg tudnak tenni behúzott áramszedővel. Az alacsonypadlós járművek közül a csuklós trolikon 104, a szóló járműveken 64 ember utazhat egyszerre.
MTI Fotó: Marjai János
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.