US Republican presidential candidate Donald Trump speaks during a rally May 5, 2016 in Charleston, West Virginia. / AFP PHOTO / Brendan Smialowski
Külföld

“Mindenki elől elszívom a levegőt!” – mondta Trump, majd pontosan így is tett

Ignácz Péter
Ignácz Péter

főleg kül. 2016. 05. 20. 07:00

Eleinte egyetlen ellenfele sem vette komolyan a celeb-üzletembert, miután bejelentette, hogy indul a Republikánus Párt elnökjelölti címéért. Mire feleszméltek, és rájöttek, hogy teljesen kaotikusnak tűnő kampánya egyáltalán nem olyan eszetlen, mint amilyennek elsőre látszik, már késő volt. A több évtizedes tapasztalatokra építkező, vérbeli profikkal teli kampányszervezetek teljesen bénultan nézték, ahogy Donald Trump és politikai újoncokkal teli kis csapata lealázza őket. A kérdés már csak az, Hillary Clintonéknak sikerül-e megtalálni rá az ellenszert.
Korábban a témában:

Amikor Donald Trump tavaly június 16-án leereszkedett a Trump-torony mozgólépcsőjén, hogy bejelentse indulását az elnökválasztáson, politikai riválisai csak legyintettek. Az extravagáns, milliárdos üzletembert senki sem tartotta esélyesnek, kampányát leírták, mint egy feltűnési viszketegségben szenvedő egomániás médiahíresség önreklámja, amit talán még saját maga sem vesz valami komolyan. És elsőre úgy tűnhetett, igazuk van. Kezdetben ugyanis Trump kampánya ránézésre reménytelenül amatőrnek tűnt. Az elején szinte még senki nem vett észre, hogy a rendszertelennek és teljesen kaotikusnak tűnő választási hadjáratát egy jól átgondolt stratégia alapján szervezte meg. És tervét rendkívül fegyelmezetten hajtotta végre.

Tökéletes időzítés

Trump már évtizedek óta kacérkodott azzal, hogy megméretteti magát (először az 1988-as választás alatt merült fel a neve lehetséges jelöltként), de végül – egészen mostanáig – mindig visszalépett a lehetőségtől. Hogy pont a mostani választásra időzített, egyáltalán nem véletlen. Az már 2012-ben nyilvánvaló volt, hogy a republikánus választók egy rétege (fehér közép- és munkásosztálybeli férfiak) körében rendkívül népszerűnek számít, és tudta, ezekre a dühös, frusztrált, az országban tapasztalt változásokat rémülten figyelő, és a washingtoni politikai elitet megvető választókra biztosan számíthat.

Négy éve még nem lett volna elég csak ezeknek a szavazóknak a támogatása, hogy Trump diadalmaskodjon a republikánus előválasztáson. Ahhoz kellettek a pártvezetés által bevezetett előválasztási reformok – amiket ironikus módon pont egy olyan „forradalmi” jelölt ellehetetlenítésére alkottak meg, mint Trump – valamint az, hogy rengetegen, 17-en induljanak. Már csak egy jól kidolgozott stratégia kellett, amivel ki tud tűnni a sűrű mezőnyből. Végül Trump és pici kampánycsapata a hozzá legjobban illő módszert választotta: a provokációt.

Protestors are seen outside of the Republican National Committee where Republican presidential candidate Donald Trump will meet party leaders on Capitol Hill in Washington, DC on May 12, 2016. / AFP PHOTO / MANDEL NGAN
Fotó: AFP / Mandel Ngan

A mestertroll akcióba lendül

Amikor Trump nyáron beindította kampányát, látszólag teljesen rendszertelenül, össze-vissza vagdalkozva lendült támadásba, olyan témákban szólalva fel, amit a többi jelölt alig érintett. Pedig jól kiszámított volt minden egyes kijelentése. Már 2014-ben kikristályosodott, hogy melyek azok az ügyek, amivel meg tudja szólítani a republikánus bázist. A még a végül hamvába holt New York-i kormányzóválasztási tervét segítő kis kampánycsapatának egyik tagja, Sam Nunberg is több ezer órányi konzervatív beszélgetős rádiós műsort hallgatott végig, jelentéseket írva főnökének arról, milyen témák mozgatják meg leginkább a konzervatív szavazókat. Így Trump pontosan tudta, mivel kell foglalkoznia ahhoz, hogy felkeltse érdeklődésüket.

A nagyszerű kommunikációs képességekkel rendelkező Trump több évtizedes médiaszerepléseinek tapasztalataira támaszkodva pontosan tudta azt is, hogyan szólítsa meg közönségét. Retorikáján jól látszik, hogy pontosan eltervezett minden egyes nyilatkozata. Rövid, könnyen megjegyezhető mondatokat használ, nem megy bele bonyolult, nehezen érthető részletekbe, amivel csak untatná az embereket, és mindenre rendkívül egyszerű megoldási javaslattal áll elő. Hogy azok politikailag nem korrektek? Sebaj!

Közönsége pont azokból áll, akik alig várták, hogy megjelenjen végre egy tökös jelölt, aki kertelés és mellébeszélés nélkül kimondja, amit ők is gondolnak, sutba dobva a minden politikust unalmassá tevő politikai korrektséget. De nem csak a választói imádták minden egyes nyilatkozatát. Volt egy számára még fontosabb célközönsége, ami képtelen volt elmenni mellette: a média.

Mesteri médiamanipuláció

Trump még 2013 decemberében egy republikánus háttéremberekkel és tanácsadókkal tartott tanácskozásán – amin arra akarták rávenni, induljon a New York-i kormányzóválasztáson – bepillantást engedett abba, ami elnökválasztási kampányának leglényegesebb, és egyben leglenyűgözőbb eleme lett: a médiastratégiájába. A jelenlévők hitetlenkedve hallgatták, ahogy Trump kijelentette, szinte alig kell majd pénzt költenie televíziós reklámokra, mert a sajtó nem tud majd nem foglalkozni vele.

Tudom, hogyan kell úgy megdolgozni a médiát, hogy soha ne fordítsák el rólam a lámpákat. Mindenki elől elszívom majd a levegőt

jelentette ki Trump.

A résztvevők nem igazán hitték el, hogy ezt tényleg végre tudja hajtani. Majd végül pontosan az történt, amit Trump másfél évvel korábban megjósolt. A sajtó itta minden egyes szavát, és olyan sokat szerepeltették provokatív, felháborító kijelentéseivel, hogy többek szerint kizárólag a média tehet arról, hogy végül Trumpnak sikerült elnyernie a republikánus elnökjelöltséget, mert sokkal többet foglalkoztak vele, mint megérdemelte volna. A nyári uborkaszezon végére – nem véletlen, hogy pont nyáron indította el választási hadjáratát, amikor a sajtó minden kis hírmorzsának örül – már szinte minden választási hír csak arról szólt, hogy Trump már megint mit mondott, kit sértett meg, és arra ki mit reagált.

<> on February 17, 2016 in Bluffton, United States.
Fotó: Europress

A New York Times számításai szerint 2016 márciusára már majdnem kétmilliárd dollár értékű ingyen sajtóidőt kapott a televíziókban, újságokban és a közösségi médiában, és így nem volt semmi szüksége arra, hogy reklámidőket vásároljon. Miközben Jeb Bush és támogatói 85 millió dollárt költöttek el – mint kiderült, teljesen feleslegesen – televíziós reklámokra, Trump mindössze alig tízmillió dollárt áldozott kampányhirdetésekre. Ahogy azt jó előre megmondta, az összes többi jelölt elől elszívta a médialevegőt. Akik semmit sem tudtak kezdeni a teljesen szokatlan választási hadjáratával.

Rendszertelen gerillakampány

Amellett, hogy folyamatosan irányítása alatt tartotta a hírfolyamot, Trump zseniális módon használta ki ellenfelei lomhaságát. A kis létszámú kampánycsapatot működtető üzletember kezét nem kötötte meg politikai tanácsadók hada, akik minden egyes üzenetet átrágnak, hogy biztosan a megfelelő hatást érjék el a megcélzott választóknál. Trumpnak nem volt szüksége szövegírókra, hiszen – egy-két kivételtől eltekintve, soha nem mondott előre megírt beszédeket, büszkén hirdetve, hogy súgógép nélkül mondja el – spontánnak látszó, de jól átgondolt és megtervezett – szónoklatait.

Ennek köszönhetően villámgyorsan tudott támadásokat és ellentámadásokat indítani a vele kekeckedő ellenfelei ellen, akik kiszámíthatatlan stílusa miatt soha nem tudhatták, mikor mivel fog előjönni ellenük. Nyilatkozatai nem követtek semmilyen már ismert formulát, amire már jó előre fel lehetett volna készülni egy hatásos válasszal, és mire riválisai kitalálták, hogy mi lenne a megfelelő ellenlépés támadásai ellen, addigra Trump már régen valami teljesen új dolgokkal ment nekik. És nem állt le, folyamatos nyomás alatt tartotta, és hibákra kényszerítette őket.

Egyik kedvenc taktikája volt, hogy direkt csak azért tett valami felháborító kijelentést, hogy válaszra késztesse ellenfelét, majd azt szépen ellene fordítsa. A legszebb példa erre, amit Hillary Clinton ellen művelt még 2015 decemberében, amikor egy kampányrendezvényen egy a sajtóban “vulgárisként” elkönyvelt szóval emlékezett meg arról, hogy Clinton milyen csúnyán kikapott Barack Obamától a 2008-as demokrata előválasztások alatt. A szó a jiddis “schlong”, azaz pénisz szó igésített alakja (schlonged) volt, amit talán úgy lehet a legjobban fordítani magyarra, hogy “elpicsázták”.

A Clinton-kampány persze azonnal szexistának nevezte kijelentését és Trumpot, majd Bill Clinton egy interjúban közölte: Trumpban meg van a hajlam a szexizmusra. Az üzletember mintha csak erre várt volna, azonnal nekiment Bill Clintonnak és nőügyeinek, és több napon át támadta ezzel a Clinton-házaspárt, nem megfeledkezve arról, hogy az egykori elnök bizony nem éppen a hűséges férjek mintapéldánya. A Clinton-kampány gyorsan visszavonulót is fújt.

Trump unortodox kampánya végül teljes sikert aratott,

de kérdés, hogy a republikánus előválasztásokra kitalált módszer mennyire lesz hatásos az országos választás alatt, Clintonnal szemben. Ami ugyanis működött a republikánus választók megnyerésénél, már nem biztos, hogy országos szinten is be fog válni. Ezt tudja Trump is, aki már akkor nekiállt átszervezni kampánycsapatát, amikor kezdett biztossá válni, hogy ő lesz a Republikánus Párt elnökjelöltje. Felbérelt egy tapasztalt kampánygurut, Paul Manafortot, profi közvélemény-kutatót állított munkába, a kampány pénzügyeit egy ismert Wall Street-i bankárra, az adományok gyűjtését pedig egy jónevű republikánus pénzemberre bízta.

CARMEL, IN - MAY 02: Michael Kuzma shows his support for Republican presidential candidate Donald Trump  during his campaign stop at the Palladium at the Center for the Performing Arts on May 2, 2016 in Carmel, Indiana. Trump continues to campaign leading up to the state of Indiana's primary day on Tuesday.  (Photo by Joe Raedle/Getty Images)
CARMEL, IN – MAY 02: Michael Kuzma shows his support for Republican presidential candidate Donald Trump during his campaign stop at the Palladium at the Center for the Performing Arts on May 2, 2016 in Carmel, Indiana. Trump continues to campaign leading up to the state of Indiana’s primary day on Tuesday. (Photo by Joe Raedle/Getty Images)

Az elkövetkező hónapok legnagyobb kérdése, hogy az előválasztások alatt tett erős kijelentései mennyire fogják megnehezíteni a dolgát Clintonnal szemben, aki minden bizonnyal mindent meg fog tenni, hogy azokat ellene fordítsa. Bár Trump a republikánus szavazókat sikerrel nyerte meg, közben maga ellen fordította a spanyolajkú választókat, valamint a nőket, akiknek a szavazatai nélkül nehezen tud majd győzedelmeskedni az elnökválasztáson.

A verseny azonban egyáltalán nem lefutott. Trump képes lehet arra, hogy kizökkentse és megzavarja a spontaneitástól irtózó, merev, minden szavát ötször meggondoló Hillary Clintont, akinek rendesen fel kell kötnie a nadrágját, ha győztesen akar kikerülni kettőjük csatájából.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

BERKELEY, CA - FEBRUARY 1: A "Make America Great Again'' hat is burnt on the UC Berkeley campus during a protest on February 1, 2017 in Berkeley, California. A speech by controversial Breitbart writer Milo Yiannopoulos, who was scheduled to speak at the university, was cancelled after protesters and police engaged in violent skirmishes.   Elijah Nouvelage/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.