Nagyvilág

Belső csalásokra figyelmeztet a PSZÁF

Ajánlásokat fogalmazott meg a szövetkezeti hitelintézetek vezetői számára a PSZÁF, a felügyelet a honlapján is publikált vezetői körlevéllel a belső csalások megelőzéséhez és felderítéséhez kíván segítséget nyújtani.

A vezetői körlevél szerint a közelmúltban több szövetkezeti hitelintézetnél derült fény belső munkatársak által elkövetett visszaélésekre, amelyek jelentős, adott esetben több százmilliós károkat okoztak az érintett intézményeknek.

A belső csalásoknál felfedezhetők azonosságok. A felügyelet szerint jellemző például, hogy a visszaélések rendre kisméretű, néhány fős kirendeltségeken, illetve egyszemélyes betétgyűjtő pénztárakban fordultak elő, és a csalásokat sorozatosan, tartósan, akár 10 éven át, folytatólagosan követték el.
Közös jellemző az is, hogy a belső csalások a betét- és a hitelüzletágat egyaránt érintették (a betétként befizetett összegeket az ügyintéző nem könyvelte le, hanem azzal sajátjaként rendelkezett, illetve az ügyfél aláírását hamisítva a betétet felvette; fiktív hiteleket nyújtott, amelyek törlesztését más hitelekből, vagy betét feltörésből finanszírozta; a pénztáron keresztül teljesített hiteltörlesztéseket nem könyvelte le, hanem saját célra használta fel). További azonosság, hogy nem került sor a rendszeres kötelező ügyféltájékoztatásra a szerződéses állományokról, továbbá, hogy a belső ellenőrzés hiányosan, illetve nem kellő alapossággal látta el feladatát, nem végzett rendkívüli vizsgálatokat.

A belső csalások felderítése a felügyelet szerint különösen nehéz, hiszen a fiktív ügyletek jellemzően jól dokumentáltak. A visszaélések feltárása a legtöbb esetben a véletlennek (például az elkövető ügyintéző betegségének), vagy az ügyfél korábbitól eltérő viselkedésének (például a hitelintézet másik fiókjában történő ügyintézésnek) volt köszönhető.

A PSZÁF a hasonló típusú visszaélések felderítése, illetve megelőzése érdekében azt javasolja, hogy a szövetkezeti hitelintézetek a kötelezően kiküldendő egyenlegértesítőket központilag, illetve közvetlenül küldjék meg az ügyfelek részére oly módon, hogy a közvetlen ügyfélkapcsolatért felelős hálózati egységeknek ne legyen módja azokat visszatartani, vagy manipulálni. Javasolja a felügyelet azt is, hogy a belső ellenőrzés rendszeresen, legalább félévente, a kirendeltség-vezetők pedig havonta végezzenek előre be nem jelentett, meglepetésszerű vizsgálatokat a kirendeltségeken.

A vezetői körlevélben foglaltaknak nincs kötelező ereje, rendeltetése a prudens működés elősegítése, ám megvalósulását a felügyelet az ellenőrzés során értékelni fogja – figyelmeztet a körlevél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik