Nagyvilág

Irracionálisan döntött a lengyel pilóta

A lengyel államfőt szállító gép pilótája tudta, hogy nagy a katasztrófa esélye, mégis vállalta a landolást – írja a Kommerszant című orosz lap.

A Lech Kaczynski lengyel államfőt szállító repülőgép leszállásának időpontjában a körülmények nemcsak egyszerűen nehezek, hanem szélsőségesek voltak, és ilyen időjárási viszonyok közötti leszállásnál a katasztrófa esélye igen nagy volt – mondta el a Kommerszant című orosz lap csütörtöki számában a vizsgálóbizottság egyik tagja.

A lengyel elnöki gép pilótája ezt felismerte, ennek ellenére vállalta a repülési ismeretek és a józan ész alapján igazolhatatlan kockázatot – idézte a szakértőt a lap csütörtökön.

A Tu-154 navigációs rendszere – Instrument Landing System, ILS -, ki tudja számolni a szükséges adatokat, ha a repülőtér megfelelő jelzéseket közöl. A Szevernijen azonban jóval primitívebb a rendszer – úgynevezett OSP -, amely nem messziről vezeti rá a gépet a leszállópályára rádiójelzésekkel, hanem csak akkor jelez, amikor a gép elrepül jelzőpontjai felett. Az ezekhez való távolságot a diszpécser tudatja folyamatosan a pilótával, aki fejben számolja ki, milyen magasságban kell éppen lennie.

A bizottság tagjai megismételték: a légi irányítók idejekorán közölték, hogy nem lehet leszállni a repülőtéren és Moszkvát vagy Minszket javasolták. A pilóta azonban ragaszkodott ahhoz, hogy elrepüljön a döntéshozatali pontig. Ez a Tu-154-es és hasonló utasszállító repülőgépek számára 100 méter magasságban van: ott kell a pilótának eldönteni, hogy leszáll, vagy nem. Ha 100 méternél lejjebb ereszkedik, már nem lehet felemelni a gépet a szükséges magasságba.

“A lengyel pilóta az ellenőrző ponton túlhaladva magabiztosan ereszkedett tovább a ködben. Furcsa viselkedésére egyelőre nincs magyarázat, mivel a vizsgálatokat még nem fejezték be” – idézte a Kommerszant a szakértőt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik