Nagyvilág

Gyászol Lengyelország

Gyászba borult Lengyelország vasárnap, sokan templomokba látogattak, délben pedig kétperces csenddel emlékeztek a lengyel elnök és számos más politikus szombati tragikus halálára.

Lengyelországban egyhetes nemzeti gyászt rendeltek el a hír után. A megrendült lengyel polgárok szombat óta özönlenek a Varsó történelmi központjában álló elnöki palotához, ahol az út nagy részét lezárták az autós forgalom elől. Több tízezer ember, köztük sokan könnyek között, mások az égre meredve, kezükben gyertyával és rózsával emlékeznek az ország elhunyt vezetőire.
Lech Kaczynski holttestét közvetlenül Varsóba viszik, míg a repülőgép többi utasának holttestét előbb Moszkvába.
Aleksander Kwasniewski volt lengyel elnök “elátkozott hely”-nek nevezte a repülőgép helyszínét. “1940-ben a háború előtti Lengyelország elitjét gyilkolták meg ott, most ott halt meg a Harmadik Köztársaság elitje” – mondta Kwasniewski.

A lengyel törvény szerint az elnök halála esetén a parlament alsóházának elnöke, ebben az esetben Bronislaw Komorowski veszi át az államfői teendők ellátását. Az alkotmány értelmében két hónapon belül elnökválasztást kell tartani, ami egyébként idén ősszel lett volna esedékes.

A tragikus baleset

Lech Kaczynski lengyel államfő szombat délelőtt repülőgép-szerencsétlenségben vesztettek életét az oroszországi Szmolenszk közelében. A gépen 97-en utaztak, köztük az elnök felesége, továbbá a lengyel parlament alelnöke, a lengyel Központi Bank kormányzója és gyerekek is, de senki sem élte túl a balesetet.
Kaczynski a katyini erdőbe látogatott volna, hogy lerója kegyeletét az 1940-ben ott kivégzett, közel 20 ezer lengyel emléke előtt. Mivel az oroszellenes érzelmeiről ismert Kaczynskit a héten nem hívták meg arra a megemlékezésre, amelyen a hetven évvel ezelőtti eseményekre emlékezett Vlagyimir Putyin orosz és Donald Tusk lengyel kormányfő, ezért Lech Kaczynski kérte, hogy a helyszínen emlékezhessen.

A pilóta döntésén múlt

Bár a szmolenszki Szevernij repülőteret kora reggel köd miatt lezárták, és a pilótának javasolták, hogy Minszkben vagy Moszkvában szálljon le, ő úgy döntött, hogy Szmolenszkben landol. Ezért négyszer próbáltak földet érni és az utolsó alkalommal a gép közvetlenül a kifutópálya előtt beleakadt a fák koronájába, és ezért lezuhant, majd darabokra tört. A Vesztyi 24 hírtelevízió a helyszínről adott élő közvetítésében az is látható volt, hogy a Tu-154-es több darabja kigyulladt.

Dmitrij Medvegyev orosz államfő rögtön reagált a történtekre: utasítására kormánybizottság alakult a baleset körülményeinek kivizsgálására, aminek az élén Vlagyimir Putyin kormányfő áll. Szergej Sojgu, a rendkívüli helyzetek minisztere és Igor Levityin közlekedési miniszter pedig a helyszínre indult.

Pszichikai nyomás lehetett az ok

Kositzky Attila, a magyar légierő volt vezérkari főnöke az fn.hu-nak elmondta, hogy ma már ismertek olyan eszközök, amelyek lehetővé teszik akár nullaméteres látástávolság mellett is a leszállást. A szakértőnek afelől sem volt kétsége, hogy egy elnöki különgép pilótája megfelelően van kiképezve. Hangsúlyozta ugyanakkor: nem ismeri a szerencsétlenül járt TU-154, sem a Szmolenszk melletti repülőtér navigációs rendszerét.

A volt vezérkari főnök fölhívta a figyelmet a tragikus végkifejlethez vezető oksági láncban a pszichikai tényezőkre. A Szmolenszk melletti repülőtér köd miatt zárva volt, alternatívaként Minszket, illetve Moszkvát kínálták föl a légi irányítók. Ami azonban nyilvánvalóan azon program törlését jelentette volna, amiért elindultak.

Két eset lehetséges tehát: maga a pilóta önként fölvállalta a kockázatot, és biztosította a gépen levő politikusokat, hogy menni fog a leszállás. A másik lehetséges esetben pedig az történt, hogy a gépen utazók gyakoroltak valamiféle nyomást a pilótára, hogy azért jó lenne leszállni, aki ennek hatására fölvállalta a kockázatot. Kositzky Attila megjegyezte: tart attól, hogy inkább az utóbbiról lehet szó.

Elavult gépe volt a lengyel elnöknek

A Tu–154-es szovjet, később orosz gyártmányú három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép. A prototípus elkészülte óta mintegy 1000 ilyen gépet gyártottak, s jelenleg belföldi járatokon Oroszországban, a volt Szovjetunió tagállamaiban, néhány kelet-európai országban, továbbá Iránban és Észak-Koreában használják. Gyártását idén készülnek leállítani.

A Vesztyi 24 orosz hírtelevízió műsorában megszólaltatta a szamarai repülőgépgyár igazgatóját. Ő elmondta, hogy a lengyel államfő kilencvenes évek közepén gyártott repülőgépe tavaly esett át nagyjavításon a gyárban, korához képest viszonylag kevés órát repült – mint a kormánygépek általában -, és a következő nagyjavítás évek múlva lett volna esedékes, a rendszeres karbantartást Lengyelországban végezték.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik