Nagyvilág

Rekordeladás a Volkswagennél

Minden korábbinál több gépkocsit adott el tavaly a német Volkswagen AG (VW) konszern, adózás utáni nyeresége mégis visszaesett 80 százalékkal.

A társaság pénteki közleménye szerint 2009-ben 6,3 millió autót értékesítettek, 0,6 százalékkal többet, mint a 2008-as rekordévben. Az adózás utáni nyereség azonban 911 millió euróra esett az egy évvel korábbi 4,7 milliárd euróról, a bevétel pedig 7,6 százalékkal 105,2 milliárd euróra csökkent.

A nyereség részben a kamatok és az árfolyamok kedvezőtlen alakulása és a Scania teherautógyártóban birtokolt részesedés értékcsökkenése miatt esett vissza. További fontos tényező, hogy a több országban bevezetett roncsprémium hatására ugyan nőttek az eladások, de a kisebb, olcsóbb kocsik fogytak jobban, amelyeken kisebb a haszon, a prémium kategóriás márkák forgalma pedig a válság miatt csökkent. Szerepe van a profit zsugorodásában annak is, hogy a VW igen jól teljesített a feltörekvő piacokon, Kínában és Brazíliában például, ahol ugyancsak viszonylag kis haszonnal lehet autót értékesíteni.

Kínában az eladások 37 százalékkal 1,4 millióra nőttek, így tavaly már az ázsiai ország volt a VW legnagyobb felvevőpiaca, lekörözve Németországot. A VW konszernhez jelenleg a Skodától a Bentley-ig 9 márka tartozik, és a wolfsburgi központú cég jelentős részesedéssel bír a két legnagyobb európai teherautógyártó vállalatban, a német MAN SE-ben és a svéd Scania AB-ben. A tízedik márka a Porsche lesz, amelyet 2011-ben integrálnak a csoportba.

A VW célja, hogy 2018-ra a világ első számú járműipari társasága legyen. Jelenleg Európában az első, világszerte pedig a harmadik a komoly nehézségekkel küzdő japán Toyota és a tavaly csődveszélybe került amerikai General Motors mögött.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik