Nagyvilág

A tévében ugrik egymásnak Obama és McCain

Az amerikai választás elnök-és alelnökjelölti tévévitáinak közeledtével egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a jelöltek szónoki képességei. Obama jobb beszélőképességgel rendelkezik, McCain számára ugyanakkor a személyes tapasztalat jelenthet előnyt. Érdemes odafigyelni a republikánus alelnökjelöltnőre, Sarah Palinre is, aki egy erőszakos férfi dinamizmusával robbant be az elnökválasztási kampányba.

Az amerikai elnökválasztási harc finiséhez közeledve a jelöltek már a döntő jelentőségű televíziós vitákra készülnek. A három elnökjelölti párbajra szeptember 26-án, október 7-én és 15-én kerül sor, az alelnökjelöltek pedig október 2-án csapnak össze a tévéképernyőkön.

A viták alkalmával Obama jobb beszélőképessége és vitakészsége lesz a döntő, McCain számára pedig a személyes tapasztalat és a pártbéliek rokonszenve jelenthet előnyt – nyilatkozta lapunknak a jelöltek esélyeit latolgatva Bokor Pál író-újságíró, az MTI volt washingtoni tudósítója.

Ami az alelnökjelölteket illeti, Sarah Palin jó húzás volt a republikánusok részéről – véli a szakértő, hozzátéve, hogy az alaszkai szenátornő, aki egy erőszakos férfi dinamizmusával robbant be az elnökválasztási kampányba, McCainnel ellentétben rendkívül jó szónok. A magabiztos és attraktív Palin feltűnésével Obamának éppen ezért most sokkal jobban meg kell nyernie Hillary Clintont, hogy ellensúlyozza a republikánus alelnöknő erőteljes személyiségét. Bár populáris előnyei vitathatatlanok, Palin hátránya, hogy nem rendelkezik olyan külpolitikai tapasztalattal, mint Joe Biden demokrata alelnökjelölt, és ez a hiányossága valószínűleg a tévévitában is megmutatkozik majd – véli Bokor Pál.

Adományözön Obamának

A választásokig hátralévő mintegy másfél hónapban a tévévitákon kívül minden bizonnyal a reklámkampányok sikere és a választókra gyakorolt hatása lesz majd a legmeghatározóbb. E téren Barack Obama jelentős fölénnyel rendelkezik, az adományozók augusztusban rekordösszeggel, 66 millió dollárral segítették a demokrata kampányt, tovább növelve ezzel Obama McCainnel szembeni pénzügyi fölényét.

A két jelölt számára az utolsó három hét döntő  fontosságú (fotó: MTI)

A két jelölt számára az utolsó három hét döntő fontosságú (fotó: MTI)

Ráadásul mivel Barack Obama még a választási küzdelem elején lemondott az állami kampánypénzekről, az általa összegyűjtött adományokból a választásokig korlátlan összeget fordíthat reklámokra. McCain számára ugyanakkor államilag limitálják a direkt reklámköltések mértékét. A választási kampány záró szakaszában éppen ezért Obama reklámtüzérsége minden bizonnyal erősebb lesz, mint riválisáé.

Változtatásban egymásra licitálnak

A republikánus alelnöknő, Sarah Palin megjelenése óta egyre nyilvánvalóbb, hogy John McCain kezdi „ellopni” demokrata riválisától a változás jelszavát. Igaz, a republikánusok számára a változás hangoztatása egyfajta kényszerűség, hiszen a jelenlegi amerikai belpolitikai helyzetben a választók nem fognak támogatni olyan jelöltet, aki nem ígér változást – mutat rá Bokor Pál. Az amerikai gazdaság stagnálását tekintve nem csoda, ha John McCain előszeretettel veszi kölcsön a változás jelszavát riválisától. Az Egyesült Államok gazdasági mutatói a vártnál rosszabbul alakultak, mindennek következtében az elemzők a 2009-es évben is 0 százalékos gazdasági növekedést jósolnak.

A „change” külpolitikai értelemben az Irakból való kivonulásra, és a terrorizmus központjának számító Afganisztánban való katonai erősítésre vonatkozik. Megválasztásuk esetére mindkét jelölt Oszama bin Laden elfogását ígéri, ezzel ugyanakkor hallgatólagosan McCain és Obama is azzal vádolja George W. Busht, hogy eddig szándékosan nem fogta el a hírhedt terroristavezért – állítja Bokor Pál.

bokor pál

1964-től 1984-ig a Magyar Távirati Iroda munkatársa, 1971-1976-ig az MTI moszkvai tudósítója, 1981-1984 -ig washingtoni tudósítója. Jelenleg az Atlantic Press Kiadó igazgatója. Legújabb, az amerikai elnökválasztás demokrata jelöltjéről szóló könyve „Barack Obama szupersztár” címmel 2008. szeptemberében jelent meg.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik