Nagyvilág

„Obama-őrületben” ég a média?

Obama közszereplését az amerikai média eddig naiv lelkesedéssel fogadta, a demokrata elnökjelölt európai körútja után azonban mintha visszaesni látszana az „Obama-őrület.” McCain mindenesetre már a sokadik kampányvideót teszi közzé arról, hogy a média elfogult a demokrata elnökjelölttel szemben.

Habár Obamát szinte elnökként üdvözölték európai körútján, az öreg kontinensen tapasztalt nagy népszerűség úgy tűnik, visszájára fordult a demokrata elnökjelölt otthoni megítélésében. Az Obamáért lelkesedő amerikai sajtóban egyre többen vetik az afroamerikai jelölt szemére, hogy riválisával szembeni pár százalékos előnye ellenére elnöki koreográfiát követett európai állomásain.

Felmérések szerint az amerikai lakosság Obamát még mindig kevésbé rátermett hadsereg-főparancsnoknak tartja, mint John McCaint, az arizonai veterán szenátort. Szakértők állítják: a demokrata jelöltnek az európai és a közel-keleti körútra is azért volt szüksége, hogy ezen a megítélésén javítson. Obama négy éve tagja a Szenátusnak, és azért küzd, hogy viszonylagos tapasztalatlanságát ledolgozza, ugyanakkor a túlzott arrogancia visszaüthet.

A sajtóvisszhangok bizonyos fokú hullámzása természetes, de a visszaesést az is magyarázhatja, hogy Obama kampánya túl messzire ment – véli Ron Nessen, aki az egykori elnök, Gerard Ford kampányfőnöke volt. A média lelkesedésének visszaesése a demokrata elnökjelölt számára jelzés értékű lehet, három hónappal a választások előtt ugyanis a jó sajtókapcsolat kulcsfontosságú – véli.

Videoháborút indítottak

John McCain republikánus elnökjelölt meg is lovagolta a riválisa európai körútjával kapcsolatos kétségeket, és eddigi egyik legnagyobb támadását indította médiafronton ellene. Július végén megjelent kampányvideójában komolytalan hírességként ábrázolja Obamát, és olyan sztárokhoz hasonlítja, mint Britney Spears vagy Paris Hilton.

Obama magabiztosan menetel (Fotó: MTI)

Obama magabiztosan menetel (Fotó: MTI)

Az amerikai nemzeti televízió által közvetített „Celeb” címet viselő televíziós hirdetés a sztárok képeit Obama berlini szereplésével mossa össze, azt a benyomást keltve, hogy a demokrata elnökjelölt cselekvés helyett inkább csak beszél. „Vajon készen áll a kormányzásra?” – jelenik meg a hirdetés végén a költői kérdés, majd McCaint láthatjuk, amint tekintete sokat mondóan a felhők felé réved.

Obama kampánystábja gyorsan reagált a vádakra egy ellenvideóval, amelyben McCaint olyan embernek állította be, aki a múlt politikáját gyakorolja. A felvételen McCaint George W. Bushoz hasonlítják, aki 2004-es kampányában hasonlóan agresszív taktikával támadta ellenfelét, John Kerry szenátort. McCain negatív kampányra épülő stratégiája azonban könnyen visszaüthet.

A média Obamára szavaz?

Jólllehet McCain negatív kampányra épülő stratégiája könnyen visszaüthet és újabb lendületet adhat az Obamával kapcsolatban már éppen megtorpanni látszó médialelkesedésnek, a republikánus elnökjelölt nem véletlenül elégelte meg, hogy a média „Obama-lázban” ég, és a demokrata elnökjelölt minden megnyilvánulását kritika nélkül, lelkesedéssel közvetíti.

McCain és a dalai láma - neki is vannak támogatói (Fotó: MTI)

McCain és a dalai láma – neki is vannak támogatói (Fotó: MTI)

A Fox News által készített felmérésből kiderült, hogy 10 megkérdezett amerikaiból 7-en úgy gondolják, hogy a média Obamát szeretné elnöknek.

A CNN egyik kommentátorának elmondása alapján Obamát közel-keleti útjára 40 újságíró kísérhette el, a repülőgépen a média számára fenntartott 40 helyre végül 200-an jelentkeztek, és a három vezető tévétársaság mindegyike élőben közvetített a körút minden egyes helyszínéről. Ezzel szemben McCain New Hampshireben tett látogatásán egyetlen riporter fogadta az elnökjelöltet.

Az eset után jelentette meg McCain kampánystábja az első olyan felvételt, mely a média elfogultságát tette szóvá. A videofelvételnek „A média szerelmes Obamába” címet adták és aláfestő zeneként a “Can’t Take My Eyes Off Of You” című számot hallhatjuk.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik