Nagyvilág

Eltörölné a regisztrációs adót az unió

Az EP támogatta azt a Kovács László uniós biztos által beterjesztett javaslatot, amelynek értelmében fokozatosan eltörölnék az autók regisztrációs adóját. Az új adórendszerrel az unió inkább a környezetbarátabb autók vásárlását ösztönözné.

Az Európai Parlament kedden 385-139-109 arányban, módosításokkal együtt támogatásáról biztosította azt a bizottsági javaslatot, amely az autók regisztrációs adójának fokozatos megszűntetéséről, a kocsik után fizetendő adók rendszerének átalakításáról szól. A parlamenti vitában felszólaló Kovács László azt mondta, a javaslat – elfogadása esetén – az unió területén évente mintegy 15 millió új autót és több mint 200 millió használt kocsit érint majd.

Nem egységes a szabályozás

Jelenleg teljesen eltérőek a regisztrációs adóra vonatkozó tagállami szabályok. Van olyan ország, ahol ilyesmi nem is létezik, de olyan is, ahol az autó (adók nélküli) értékének 180 százalékát is elérheti. A regisztrációs adók rendszere – vélte az Európai Bizottság irányelvtervezetének 2005. nyári kibocsátásakor a javaslatot benyújtó Kovács László, adó- és vámügyi biztos – „az európai polgárokat sújtó kettős adóztatáshoz, és az európai autóipar megosztottságához vezet”. Az indokolás szerint emellett az uniós belső piacot is torzítja, túl sok adminisztrációval jár, és adóelkerülésre ösztönöz.

Az Európai Bizottság ezért azt javasolta, hogy fokozatosan töröljék el a regisztrációs adót. Az EP most öt helyett tízéves átmenetet javasolt. Így – vélték a képviselők – biztosítható lenne, hogy a meglévő kocsik ne értékelődjenek le hirtelen, és az új adórendszerre történő átállás is zökkenőmentes legyen. Ezzel párhuzamosan a tagállamok emelhetnék a többi gépkocsiforgalmi, illetve egyéb adót, tehát átalakulna az autók után fizetendő adók rendszere, miközben az országok sem esnének el bevételeiktől.

Jelenleg ugyanazért az autóért több ország is kivethet regisztációs adót, ha az egyik tagállamban már bejegyzett kocsit átviszik egy másikba. A javaslat értelmében a jövőben ilyenkor az autót korábban bejegyző tagállamnak vissza kell majd térítenie a regisztráció címén beszedett adó egy részét. Az EP arra is felhívta a figyelmet, hogy a kettős adóztatás elkerülésére különösen ügyelni kell „azon uniós polgárok esetében, akik származási országukba térnek vissza több mint két év más tagállamban eltöltött idő után”.


Környezetvédelmi szempontok

A javaslat további lényeges eleme, hogy a környezetvédelmi szempontok érvényre juttatása érdekében a károsanyag-kibocsátáshoz kötnék az éves gépkocsiforgalmi, illetve a regisztrációs adót.

Az Európai Bizottság javaslata még csak a széndioxid-kibocsátást vette volna figyelembe, a képviselők azonban más szennyezőanyagokat (nitrogén-dioxid és korom) is figyelnének, sőt terveik szerint az autó üzemanyag-fogyasztásától is függne a kocsi után fizetendő adó szintje. Nyilván: minél környezetbarátabb az autó, annál kevesebbet kell majd fizetni. A jelentéstevő, Karin Riis-Jörgensen dán, liberális képviselő a hétfői plenáris vitában azt mondta, a károsanyag-kibocsátás vizsgálatának kiterjesztése egy fontos üzenet: arra ösztönzi az autógyártókat, hogy kevesebbet fogyasztó és kevésbé szennyező kocsikat gyártsanak.

Brüsszeli figyelmeztetés

Az éves gépkocsiforgalmi adónál a széndioxid-, valamint szennyezőanyag-kibocsátástól és az üzemanyag-fogyasztástól függő adórésznek 2010 végéig legalább 50 százalékot kellene majd kitennie a parlament véleménye szerint. A parlament elfogadott egy olyan módosítást is, amely értelmében a tagállamok „a klasszikus és veterán gépjárművek megőrzése érdekében” mentesíthetik a gépjárműadó-fizetés alól a húsz évnél öregebb autókat.

Az Európai Bizottság egyébként 2005 októberében hivatalosan is figyelmeztette Magyarországot: a más tagállamból behozott használt gépkocsikra vonatkozó adózási szabályait úgy alkalmazza, hogy az sérti a termékek egyenlő bánásmódjáról szóló uniós rendelkezéseket. Az Európai Parlament ebben a kérdésben – mint az adózással kapcsolatos ügyek többségében – konzultatív szerepet játszik, a végleges döntést a tagállamoknak egyhangúlag kell elfogadniuk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik