Nagyvilág

Hajókatasztrófa a Vörös-tengeren

A legfrissebb adatok szerint a balesetnek 185 halálos áldozata és 450 túlélője van, és félő, hogy a többi utas a tengerbe veszett.

A vörös-tengeri kompszerencsétlenség túlélői arról számoltak be szombaton, hogy a hajó egyiptomi kapitánya egy mentőcsónakkal elmenekült az égő hajóról, sorsára hagyva utasait. A mentőalakulatok szombat délig mintegy négyszáz túlélőt tudtak kimenteni a péntekre virradó éjjel elsüllyedt egyiptomi komphajó összesen 1415 utasa közül. Kétszáz holttestet is kiemeltek a tengerből, ám egyre kevesebb a remény, hogy az eltűnt nyolcszáz utas közül még bárkit is élve találnak.


A Mena egyiptomi hírügynökség szerint a komp, amelyről nem érkezett vészjelzés, hanem egyszer csak eltűnt a radarernyőről, 1272 utast szállított, köztük 1158 egyiptomit, 99 szaúdit, 6 szíriait, 4 palesztint, valamint egy-egy ománi, egyesült arab emírségekbeli, kanadai, jemeni és szudáni állampolgárt. A legtöbb utast álmában érte a baleset.


Tűz ütött ki


A túlélők elmondása szerint indulás után másfél-két és fél órával tűz ütött ki a hajó belsejében, amely azonban ennek ellenére folytatta útját. Eltérnek a beszámolók abban, hogy hol törtek fel a lángok, egyesek szerint egy raktárban, mások szerint a gépházban. A túlélők sűrű füstről számoltak be, elmondtá, hogy a hajó személyzete azzal nyugtatta őket, hogy már oltják a tüzet, miközben a helyzet egyre rosszabb lett.


A hajó még vagy két óra hosszat haladt tovább, mindinkább az oldalára dőlt, majd hirtelen, öt perc leforgása alatt elsüllyedt. Egyelőre nem ismeretes, hogy miért nem érkeztek mentőjelzések a hajóról a parti őrséghez, és miért döntött a személyzet úgy, hogy tovább hajóznak a Vörös-tengeren, bár nem voltak túl messze a szaúd-arábiai partoktól.


Hiányos mentőeszközök


Hoszni Mubarak egyiptomi elnök szóvivője azt mondta, a kompon nem volt elég mentőcsónak. Az egyiptomi szabályok értelmében ugyan minden kompon kell lennie mentőmellényeknek, ám a biztonsági előírásokat gyakran hanyagul tartják csak be az arab országban. Nem lehet tudni, hogy a hajón volt-e elég mentőmellény, és ha igen, az utasok felvették-e azokat, amikor a jármű süllyedni kezdett.


Nemzetközi segítség


Elsőként négy egyiptomi mentőhajó érkezett a helyszínre, de ezek is csak mintegy 10 órával a baleset után. Az egyiptomi mentőhajók után szaúdiak is a helyszínre siettek. A brit admiralitás Londonban bejelentette: a Bulwark hadihajót a baleset körzetébe vezényelték, hogy részt vegyen a mentésben, de csak másfél nap múlva érkezik oda.


A Bahreinben állomásozó ötödik amerikai tengeri flotta illetékese közölte: az egyiptomi hatóságok előbb elutasították felajánlásukat, hogy a komphoz vezényelnek egy P3-Orion típusú tengeri mentőrepülőgépet, majd később mégis elfogadták azt. A szaúdi partok mentén a királyság hajói járőröznek, esetleges túlélők után kutatva, de eddig egyet sem találtak.


Az időjárás okolható


A baleset oka egyelőre nem ismert, annyit viszont tudni lehet, hogy Szaúd-Arábia nyugati partvidékén erős szél és homokvihar dúlt az éjszaka. David Osler, a Lloyds List londoni székhelyű hajózási újság munkatársa elmondta: ez a komptípus nagyon instabil, az elsüllyedt kompok között nagyon sok ilyen volt. Elég, ha csak egy kis víz kerül a fedélzetére, máris felborul – tette hozzá.


Farid ad-Dúadi, a kompjárat szaúdi felelőse elmondta, hogy a jármű 220 gépkocsit is szállított. A tényleges utasszám messze nem érte el a megengedett maximális 2500 főt – tette hozzá. Korábban az egyiptomi szállítási miniszter is azt mondta, hogy a komp megfelelt a biztonsági előírásoknak, és utaskapacitása nem volt kihasználva.


Duba és Szafaga a Vörös-tenger északi csúcsán található majdnem egymással szemben, közel a Szuezi csatornához. A tengernek ezen a részén jelentős a hajóforgalom. A hajó tulajdonosa még a Szalaam 98 elsüllyedésének bejelentése előtt közölte, hogy a hajó több mint 35 éves, és Panamában jegyezték be. Többet nem volt hajlandó közölni.


A hajó, fedélzetén 1272 utassal és 96 egyiptomi tengerésszel csütörtök este indult el a szaúd-arábiai Duba kikötőjéből, és péntekre virradóra kellett volna megérkeznie a Kairótól 600 kilométerre délkeletre fekvő Szafaga kikötőjébe, azonban alig 90 kilométerre Dubától eltűnt a radarok képernyőjéről. A kairói magyar nagykövetség szerint nem valószínű, hogy lennének magyar áldozatok.


A tulajdonos nem nyilatkozik


A hajó tulajdonosa még a Szalám 98 elsüllyedésének bejelentése előtt közölte, hogy a hajó több mint 25 éves, és Panamában jegyezték be, további kommentárokra nem volt hajlandó. A brit admiralitás Londonban bejelentette: a Bulwark hadihajót a baleset körzetébe vezényelték, hogy részt vegyen a mentésben, de csak másfél nap múlva érkezik oda. A mentést a rossz időjárási viszonyok is nehezítik.


Ugyancsak az asz-Szalám cég hajója ütközött össze októberben a Szuezi-csatorna déli bejáratánál egy teherszállító hajóval. A süllyedő kompon, amely főleg zarándokokat szállított, a menekülők egymást taposták le, ketten meghaltak, és negyvenen megsérültek. 1991 decemberében hasonló baleset történt egy, a szaúd-arábiai Dzsidda és Szafaga között közlekedő hajóval. Az akkori szerencsétlenségben, amely a hivatalos vizsgálat szerint a kapitány navigációs hibájából történt, mintegy 500-an vesztették életüket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik