Nagyvilág

Csődöt jelentett két nagy amerikai légitársaság

Az USA harmadik és negyedik legnagyobb légitársasága, a Delta és Northwest szinte egyszerre jelentett csődöt szerdán.

A légitársaságok a 2001 szeptember 11 után magasra szökő üzemanyagárakra, a felhalmozódott adósságokra és nyugdíjtartozásokra hivatkozva kérték a csődvédelmet. Közölték, hogy az intézkedés az utasforgalmat várhatóan nem érinti a közeljövőben.

A két légitársaság a speciális 11-es fejezetre (chapter 11) hivatkozva kérte a csődvédelmet. Ez időt ad a vállalatoknak pénzügyeik újrarendezésére, miközben folytathatják a működésüket. Októberben változik a csődvédelem jogi szabályozása, így a Deltának és a Northwestnek valószínű, célszerű volt minél előbb kérni az eljárást.

A Delta 2001 óta mintegy 10 milliárd dollárt veszített, 2005 elején pedig figyelmeztette befektetőit, hogy pénzügyi likviditása meredeken esik – számolt be a BBC. A cég mostanáig mintegy 2 milliárd dollárt költött átalakítási terve megvalósítására. Ennek ellenére a Gimme Credit elemzői már korábban kijelentették: szinte elkerülhetetlen a csődjelentés. A légitársaság – az újjászervezés keretén belül – már korábban megállapodott az ABX Air. Inc. céggel 11 darab Boeing 767-200 repülőgépének eladásáról.

A Delta folyamatosan költségei csökkentésén munkálkodott. Leányvállalata eladásából 425 millió dollárhoz jutott, de még így is folyamatos cash-flow problémákkal küzdött.

A Delta nem az első légitársaság, mely a bűvös 11-es fejezet nyújtotta védelem mögé bújva próbálja megúszni a csődöt. Korábban a United, a US és az Aloha is hasonló lépésre szánta el magát. Az Európai Közösség folyamatosan bírálja a 11-es fejezetet, mely Európára nem érvényes és túl engedékeny a küszködő amerikai légitársaságokkal.


Rájárt a rúd a nemzetközi légiközlekedésre az utóbbi években – fejtette ki véleményét Kozma András, az Euler Hermes Magyar Követeléskezelő Kft. ügyvezető igazgatója a Figyelőnetnek.
A World Trade Center tornyainak felrobbantását követően először az utazási kedv csökkent átmenetileg, majd a fapados társaságok megjelenésével felerősödött a verseny az ágazatban. Jelenleg a rendkívül magas olajárak okoznak problémákat: mindez megmutatkozott a csődstatisztikákban is – derül ki az Euler Hermes Hitelbiztosító júliusban megjelent „Insolvency outlook 2005″ elemzéséből. A légiközlekedés világszerte kockázatossá vált a hitelezők számára, amit jól mutat a fizetésképtelen cégek következő, bár korántsem teljes listája: a Swissair csődjét követően, 2004 -ben az US Air, a Volare, az Air Holland, Air Polonia és az Air Exel is fizetésképtelenné vált. A probléma jelentőségét jelzi, hogy az Egyesült Államokban az árbevétel alapján, 22%-os arányával a légiközlekedés volt a vállalati csődöktől leginkább érintett ágazat – vélekedik Kozma András az Euler Hermes Magyar Követeléskezelő Kft. ügyvezető igazgatója. 6,3 milliárd euró árbevételével és 31.400 alkalmazottjával az US Air volt a legnagyobb cég a világon, amely 2004-ben csődbe ment.


Kozma András szerint a Malév iránt megnyilvánuló szerény érdeklődés oka is az lehet, hogy a légiközlekedés nincs fellendülő fázisban, ennek okán az akvizíciók helyett a költségtakarékosság vs. reorganizáció kérdésével vannak elfoglalva a nagy nemzetközi cégek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik