Közélet

Mégsem ér el a magyar határig a román autópálya 2018-ra

Az észak-erdélyi autópálya végtelen története az újból kiírt közbeszerzéssel folytatódik. Jövőre kellett volna elérnie a határt a magyar M4-esnek és a román A3-asnak is, az utóbbi a kétséges.

Romániában újabb közbeszerzést hirdetnek az észak-erdélyi autópálya magyar határhoz vezető szakaszának a befejezésére – közölte kedden a Mediafax hírügynökség a közutakat kezelő országos társaság (CNAIR) híradására hivatkozva.

A Mediafax szerint a társaság a 60 kilométeres Bors-Berettyószéplak szakaszt három részre bontotta, és hétfőn adta át az egyes szakaszok megépítésére vonatkozó pályázati kiírásokat a romániai közbeszerzések elektronikus rendszerének. A CNAIR a 26 kilométeres Berettyószéplak-Bisztraterebes, a 29 kilométeres Bisztraterebes-Bihar és az öt kilométeres Bihar-Bors szakasz befejezését más-más cégre bízza.

A 60 kilométeres autópálya befejezésére a román állam áfa nélkül 215 millió eurót (66,65 milliárd forint) szán.

A pályázatra jelentkező útépítő cégeknek három hónapjuk van az ajánlattételre. A megbízást elnyerő társaságoknak hat hónap alatt kell elvégezniük a tervezési, majd további 18 hónap alatt a kivitelezési munkákat, és 5-10 év garanciát kell vállalniuk a megépített autópályáért.

Az útépítésre jelentkező társaságoknak le kell mondaniuk arról a lehetőségről, hogy nézetkülönbség esetén a párizsi döntőbíróságnál keresik igazukat, és meg kell határozniuk azokat a szankciókat, amiket a határidők be nem tartása, vagy a minőségi követelmények nem teljesítése esetén készek vállalni.

Szijjártó Péter magyar külügyminiszter 2016. augusztus 26-án Dubrovnikban állapodott meg Sorin Buse akkori román közlekedési miniszterrel arról, hogy az autópálya 2018-ban mind a magyar, mind a román oldalon eléri az államhatárt, és az M4-es összekapcsolódik a romániai A3-assal.

A mostani pályázati kiírás szerint ez a határidő a román oldalon már nem tartható.

A magyar-román határtól kezdődő 60 kilométeres szakaszon a Bechtel kezdte el a pálya építését. Az amerikai cég a munkálatok mintegy ötven százalékát végezte el, ám a román kormány 2013-ban szerződést bontott vele. A munkálatok befejezésére kiírt versenytárgyalást 2015 áprilisában a spanyol Corsan SA által vezetett konzorcium nyerte, ám hozzá sem kezdett a munkához, és 2016 novemberében a szerződés felbontását kérte.

(MTI)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik