Közélet
hacker at work with graphic user interface around

Magyarország az orosz információs hadviselés célkeresztjében

24.hu
24.hu

2017. 06. 27. 19:52

Petro Prosenko ukrán elnök májusban többek között a Facebook orosz vetélytársát, a VKontakte (VK) és Odnoklassniki közösségi oldalt tiltotta be, júniusban pedig 17 orosz újságírót tiltott ki Ukrajna területéről. Miközben a vita az ukrán szólásszabadság körül forog, a Kreml szépen csendben meghekkeli a nyugati és globális nyilvánosságot az „alternatív vélemények” álcája alatt. A hamis információk jelentette kockázat csak  Kelet-Közép-Európában 10 millió fogyasztót érint kutatási eredmények alapján.  

Az orosz médiához való hozzáférés korlátozása mind belföldön, mind külföldön óriási tiltakozást és vitát váltott ki a szólás- és véleményszabadság, továbbá a média szabadságának tekintetében. Míg a NATO illetékesei szerint a közösségi médiához való hozzáférés nem korlátozza a szabadságot, az Európa Tanács (ET) főtitkára, Thorbjørn Jagland és a Riporterek Határok Nélkül emberi jogi szervezet a szólásszabadság emberi jogi normáinak felrúgásával vádolta meg Kijevet.  Arról nem is beszélve, hogy a döntés 15 millió ukrán állampolgárt érint: zömük orosz nemzetiségű – ezáltal tovább élezve az etnikai-kulturális feszültséget az amúgy is háború sújtotta országban.

A vitában már csak azért sem könnyű ítéletet hozni, mivel Ukrajna nyilvánvalóan képtelen az orosz médiához való internetes hozzáférést gyorsan és hatékonyan megszüntetni. Ez szerény becslések szerint is 1 milliárd dollárba kerülne. Másrészt a döntést követően az Opera böngésző népszerűsége hirtelen 35%-kal emelkedett az anonim, az internethasználó fizikai hollétét elrejtő beépített VPN- (Virtual Private Network) funkciónak köszönhetően.

A kérdés sokkal inkább az, hogy mi készteti az ukrán vezetést egy ilyen politikailag népszerűtlen és technikailag viszonylag hatástalan, a média szabadságát ezzel együtt is korlátozó döntés meghozatalára a krími konfliktus kitörése után két évvel?

A betiltást pártolók arra a Yandex orosz keresőre hivatkoznak, amely a magyar közvélemény figyelmét is felkeltette a magyar kormányzati konzultációs oldalán használt kód miatt. A konzultációs oldalról azóta eltávolított program a látogatók és letöltések statisztikai adatait kezelte orosz szervereken keresztül. Ez lehetővé tette az orosz üzemeltetők számára a Nemzeti Konzultációs ívet kitöltő személyek nevéhez, email címéhez, életkorához való hozzáférést. Az ukrán fél hasonló kockázattól tartott, mivel véleményük szerint a betiltott oldalak és szolgáltatások, különösen a Yandex keresőmotor az orosz titkosszolgálat (FSB) felügyelete alatt áll és rutinszerűen az ukrán közvélemény befolyásolására használják fel, sőt a gyűjtött adatokat Ukrajna-ellenes hekkertámadásokhoz használták fel.

Egy friss, Moszkva információs befolyását vizsgáló kutatás arra mutat rá, hogy a Krím vagy a 2014-es „orosz tavasz” csak a kiindulópontját jelentette a Nyugat ellen Ukrajnából kiinduló orosz politikai és információs támadásnak.  

Az ukrán Detector Médiának Magyarországon, Csehországban, Ukrajnában és Grúziában végzett kutatása ezen országok információs sérülékenységét értékelte a politikát, médiát és civil társadalmat tekintve. Az orosz információs befolyást és az arra adott védelmi válaszokat összegző eredmények szerint messze Magyarország a legsérülékenyebb a politikai elit, nevezetesen a Fidesz-KDNP és a Jobbik által uralt centralizált médiának köszönhetően.

A Kreml információs befolyásának indexe az egyes országokban

A magyar kormány annak ellenére sem ismeri el az Oroszország jelentette információs veszélyt, hogy a 2012-es nemzeti biztonsági stratégia és a 2013-as Kiberbiztonsági Stratégia az információs háborút egyaránt nemzetbiztonsági fenyegetésként definiálta. Sőt a Külügyi és Külgazdasági Intézet 2016-os tanulmánya egyértelműen kimutatta a Magyarországnak az Európai Unió elleni „faltörő kosként” való manipulatív prezentálását az orosz belföldi és nemzetközi sajtóban.

Grúzia a második legsérülékenyebb a sorban, amit mi sem példáz jobban, mint az uniós vízumkényszer idei eltörlése az Európai Unió tanácsa által. Az orosz és grúziai oroszbarát orgánumok ezzel szemben arról számoltak be, hogy a vízummentesség nem a hosszú távú reformoknak és európai integrációnak köszönhető, hanem az Európai Unió szíriai menekültjeit befogadó táborok létesítésének Grúzia területén. A hamis információ csak egy a sok közül, amiket a Kreml a posztszovjet országok nyugati integrációjának és felzárkózásának eltérítésére használ. A kutatás szerint az orosz próbálkozásokra különösen jellemző a kulturális-kisebbségi feszültségek szítása, így az Európai Uniót ezen kívül vallásellenességgel, melegpropaganda terjesztésével vagy az új biometrikus azonosítók „sátáni voltával” vádolták meg.

SOCHI, RUSSIA - MAY 17:  (RUSSIA OUT) Russian President Vladimir Putin attends his joint press conference with Italian Prime Minister Paolo Gentilioni (not pictured) on May 17, 2017 in Sochi, Russia. Gentilioni is on a one-day visit to Black Sea resort of Sochi. (Photo by Mikhail Svetlov/Getty Images)
Fotó: Getty Images / Mikhail Svetlov

A jelentés árnyalja Kijev dezinformáció elleni fellépését is, amennyiben felhívja a figyelmet a megszállt területeken folyó helyzetre. Moszkva és az általa támogatott szeparatisták ugyanis nem csak fizikailag kontrollálnak területeket, hanem azok teljes elszigetelésére törekednek, a tévé és rádióadásokat zavarják, a helyiek szinte kizárólag csak orosz vagy szeparatista médiaforrásokból tájékozódhatnak a geopolitikai,  politikai helyzetről. Miközben tehát emberi jogi csoportok és akár orosz döntéshozók is jogosan kérik számon Ukrajnán a média szabadságának biztosítását, a Kreml valójában soha nem tartotta be ezeket a szabályokat, sőt fegyverként használja a propagandát mint „alternatív értelmezést” aktuális fegyveres konfliktusokban és Oroszország által erővel elfoglalt területek kontrollálásban – legyen szó a katonailag megszállt Dnyeszter-menti Moldáv Köztársaságról vagy az orosz katonaság által biztosított Abháziáról és Dél-Oszétiáról Grúziában.

Az ukrán Hadi, Konverziós és Leszerelési Tanulmányok Centrum (CACDS) arra hívta fel a figyelmet, hogy az orosz hadsereg és média kontrollja alatt álló szeparatista területeken a Kreml aktív toborzást folytat a Szíriában és Ukrajnában folyó reguláris és zsoldoshadseregek kötelékébe. Ezáltal pedig Moszkva pont nem a terrorizmus ellen lép fel, hanem maga is a terrorizmust generálja, hiszen egyre több orosz és FÁK-országból származó militáns vesz részt extremista és terrorista támadásokban az Iszlám Állam zászlója alatt Szíriában és Irakban, valamint a tálibok soraiban Afganisztánban.

Az orosz dezinformáció tétje Európában is egyre inkább emelkedik, hiszen az amerikai és francia választásokba való beavatkozás után a gépezet tovább forog: Csehországban és Németországban idén, Magyarországon jövőre lesznek választások. A helyi közvélemények befolyásolásának tétje pedig egyre nő, hiszen a szlovák Globsec Policy Institute 2017-es felmérése alapján Vlagyimir Putyin népszerűsége Szlovákiában, Csehországban és Magyarországon is megelőzi Angela Merkelét, sőt Közép-Kelet-Európában 10 millió ember fogyaszt rendszeresen dezinformációt és használja az „alternatív médiát”, melynek a Kreml a mestere.

Political Capital

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Male doctor working on desk with laptop computer and paperwork on his desk. Medical concept by doctor on computer in office with stethoscope over hospital background.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.