Közélet

„Cégünk mindig az ön rendelkezésére áll, asszonyom!”

Amikor 1986-ban bemutatták Ternovszky Béla azóta legendássá vált rajzfilmjét, a Macskafogót, Magyarországon még a sci-fi kategóriájába tartozott az autó, amiben egy gomb megnyomásával lehet segítséget kérni mindenféle problémára egy távoli központtól. Egészen a közelmúltig kellett várni arra, hogy a merész fantáziából valóság váljon.

Bár a tengerentúlon már régebb óta működnek hasonló rendszerek, Magyarországon az Opel egy éve bevezetett OnStar szolgáltatása az, ami majdnem teljesen olyan, mint a Rat Racer információs szolgálat a Macskafogóban. A rendszer jelenléte különösen a céges flottaautókban kínál lekörözhetetlen előnyöket.

Vegyük például azt a teljesen hétköznapi esetet, amikor az átlag alkalmazott defektet kap a céges kocsival. Nem biztos, hogy az első szerviz, amit az okostelefonja keresője kiköp, a cége számára a legideálisabb szolgáltatást nyújtja, és akkor még azt sem oldotta meg, hogyan menjen tovább. Ha azonban OnStart használ, nemcsak a megfelelő szervizbe kerül a kocsi, de rögtön érkezik a cserejármű is, amivel azonnal folytathatja az útját.

Vagy tegyük fel, hogy az átlagalkalmazott észreveszi, hogy útközben felvillan a műszerfalon egy figyelmeztető fény. Először ül az autóban, nem tudja mi az. Mit tegyen? Menjen tovább, és majd lesz valami? Kezdjen el telefonálgatni, hátha elér valakit a cégénél, aki tudja, hogy mit kellene tennie? Az OnStarral egyetlen gombnyomásra van a probléma megoldása.

A rendszer ennél súlyosabb gondok és összetettebb feladatok kezelésére is képes – mondja Jancsó Gyula, az Opel Magyarország ügyfélkapcsolati igazgatója, az Opel Business Class Service program igazgatója.

A rendszerhez olyan szenzorok kapcsolódnak, amelyek rögtön érzékelik, ha a sofőr bajba jutott. A központból egy operátor azonnal kapcsolatba lép az autóval, hogy felmérje a helyzetet, és ha szükséges, segítséget hív. Baleset esetén a mentőket, a tűzoltókat, a rendőrséget, műszaki hiba esetén a megfelelő szervizt.

Mivel a rendszert egy SIM-kártya köti össze az Angliában vagy Romániában nonstop működő központok valamelyikével, az autó bárhol lehet a világon: ha van térerő, hamarosan érkezik a segítség is. Az operátor mindig azon a nyelven fog jelentkezni, amilyen az OnStar készülékben be van állítva. Ez különösen külföldön jöhet jól, mert míg a 112-es európai segélyhívón mindig az adott ország nyelvén jelentkezik be az operátor, addig az OnStar központjával azonnal szót ért a sofőr.

Nemcsak a sofőrök és az utasaik profitálnak közvetlenül az OnStar nyújtotta előnyökből, hanem a flottaüzemeltetők is, mert mindig láthatják az autók pontos, valós idejű diagnosztikai adatait, például, hogy melyik autókban égett ki egy izzó, vagy hogy esetleg hamarosan elfogy az AdBlue adalék. A járművek helyzetét azonban nem ismerhetik, mert nem az a cél, hogy a rendszer pórázként funkcionáljon, hanem hogy segítsen a flotta karbantartásában.

Gyakorlatilag nincs olyan probléma, amit a rendszer segítségével ne lehetne megoldani, és abban is biztosak lehetünk, hogy az operátor soha nem fogja azt mondani, hogy „nyomják meg a piros gombot, és nyugodjanak békében”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik