Közélet

Trollok, elsőzés, elárasztás – az orosz típusú propaganda elemei itthon is fellelhetők

A világ legnagyobb, katonai elemzésekkel is foglalkozó nem állami kutatóintézete, a RAND Corporation az orosz állami propagandáról készített elemzést. A 444 által szemlézett dokumentum szerint a nyugati közvélemény formálására létrehozott putyini propaganda a 2008-as grúziai háború után pörgött fel és a 2014-es krími válság óta a csúcsponton pörög.

A módszer legfőbb jellemzői, hogy nagyon gyorsan tolják ki a híreket különféle csatornákon, egyszerre mennek ki videók, képek, szöveges cikkek, amelyekben a hír nem is, de az üzenet ugyanaz. A stílus is változatos, bulváros és beszámoló jellegű anyagok egyaránt megjelennek. Ilyen elárasztás nálunk is megfigyelhető a Riposton, a 888-on, a Lokálon és az Origón keresztül a megyei napilapokig megfigyelhető.

Kitört az információs háború Magyarországon
Új korszak kezdődött, amely mély sebeket ejthet az országon.

Ezekbe a csatornákba az évi 300 millió dollárból fenntartott RT mellett beletartoznak a főállású trollok is, akik több mint ezren vannak és akik közösségi oldalakon, cikkek alatt, fórumokon kommentelnek. Az egy időben sok csatornán való híráradatra azért van szükség, mert egyrészt mindenki megtalálja a saját ízlésének megfelelő sajtóterméket, másrészt ha mindenhonnan hasonló dolgokat hallunk, hajlamosabbak vagyunk elhinni azt.

Az sem számít, ha egy gyorsan és elsőként kitett hírről később kiderül, hogy nem igaz, ugyanis egy később visszavont állítás a RAND szerint sokkal kevésbé marad meg az emberben, mint az eredeti információ. Az álhírek alátámasztására az orosz propaganda szívesen alkalmaz “szakértőket”, akik szemtanúként mutatnak be statisztikákat és akár képeket is manipulálnak.

Az elemzés szerint az egyetlen igazán hatásos módszer a propaganda ellen a hatósági tiltás lenne, például súlyos büntetések az álhírek terjesztőivel szemben, bár kérdés, hogy ez a sajtószabadságot mennyiben veszélyeztetné.

Nehéz úgy legyőzni az álhíreket, hogy Tibi atyát hiteles forrásnak tartjuk
Sokan úgy érzik, álhíreket gyártani jobban megéri, mint valódiakat, a fő kérdés azonban az, miként lehet elérni, hogy a Facebook és a Google vállalja a felelősséget a felületeiken megjelent tartalmakért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik