Közélet

Két kézzel tömik a százmilliókat Habony Árpád bulvárlapjába

Kovács-Angel Marianna
Kovács-Angel Marianna

újságíró. 2017. 06. 06. 10:47

Az Index megszerezte a Ripost.hu nevű online bulvároldal hirdetési adatbázisát, amiben részletesen szerepel minden 2016 januárja és novembere között teljesített reklámköltés. Ezek az információk azért rendkívül érdekesek, mert amikor a kormányt a médiaköltésekről kérdezik, a válasz rendre az, hogy ezeket a kiadásokat tételesen nem követik, meghagyják ezt az erre a feladatra megbízott reklámügynökségeknek.

A Ripost.hu impresszumában egyébként Ómolnár Miklós alapító-főszerkesztőn kívül nem szerepel egyetlen újságíró sem. Bár a Ripostot mindössze 2016 májusától mérik publikusan – miközben már 2015 májusától vannak rajta cikkek -, a Magyar Olimpiai Bizottság már 2015 decemberében, az első állami hirdetőként bruttó 762 ezer forintot költött náluk. Úgy, hogy azt sem tudták, hányan olvassák az oldalt. A bulvároldal többször is komoly botrányba keveredett, például amikor Gulyás Márton aktivista magánéletéről közöltek visszatetszést keltő cikket, vagy amikor a jobbikos politikus Volner Pált követték a bozótba. Ezekben az anyagokban közös, hogy megfelelő időzítéssel jellemzően a kormány narratíváját közvetítik.

A Ripost.hu ugyanakkor hirdetői szempontból nem számít igazán értékes felületnek: olvasói túlnyomó többségét aggregátoroldalakról és celebek (például Kasza Tibor, Sarka Kata) Facebook-megosztásaival szerzi, tehát az oldalt célzottan csak az olvasók töredéke keresi fel. Pedig ez a piaci hirdetők számára fontos adat egy hirdetési felület kiválasztásakor.

A piac ennek megfelelően a helyén kezeli az oldalt: alig-alig érkezett nem állami pénz a Riposthoz. A hirdetési adatbázis alapján a 2016 januárja és novembere között a Riposton megjelenő hirdetések több mint 96 százaléka állami cégektől vagy a Miniszterelnöki Kabinetirodától származott. Csak ebben az időszakban

  • az MVM Zrt. 189 millió forintot
  • a Miniszterelnöki Kabinetiroda 171, 2 millió forintot
  • a Szerencsejáték Zrt. 161 millió forintot hirdetett el az oldalon.

Ezeket a pénzeket az érintettek nem közvetlenül juttatják el a bulvároldalhoz. 2016-ban három cégcsoport volt jogosult az állami cégek kommunikációjának szervezésére egy 25 milliárdos koncesszió alapján:

  • a Trinity International Communications Kft. Kuna Tibor cége, akit Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter régi barátjaként tartanak számon
  • az Affiliate Network Kft. Rogán Antal frakcióvezető Pasa parkbeli szomszédjának, Csetényi Csabának a cége
  • a Mindshare Médiaügynökség Kft. pedig egy amerikai hátterű vállalkozás.

A cikk emlékeztet rá, hogy az állam 2016-ban letarolta a reklámpiacot: 2015-ről tavalyra 80 százalékkal költött el több pénzt az állításai átvitelére, ezzel Magyarország legnagyobb hirdetőjévé vált a magyar kormány.

A Ripost.hu alig két éve indult el Habony Árpád kormányközeli médiabirodalmának bulvárlapjaként, azóta  a Ripost online portálból nyomtatott napilappá, rádiós adássá és a TV2-es műsorrá nőtte ki magát, Ómolnár Miklós főszerkesztő és volt független kisgazdapárti politikus pedig bekerült a Habony-média belső köreibe.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

383356 17: The execution bed sits empty on Death Row April 25, 1997 at Texas Death Row in Huntsville, Texas. About 450 prisoners are on the Row. Texas has the most executions in the US each year. The inmates are executed by lethal injection. (Photo by Per-Anders Pettersson/Liaison)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.