Közélet

Szakemberek magyarázták el, mi történhetett a 4-es metróban

Kovács-Angel Marianna
Kovács-Angel Marianna

újságíró. 2016. 12. 07. 11:56

Korábban a témában:

A VS.hu-nak szakértők magyarázták el, mi történhetett a 4-es metró a Gellért térnél elakadt szerelvényeinél. Ahogyan korábban beszámoltunk róla, a pénteken a metró füstölni kezdett, az utasok pedig bepánikolva menekültek a metróalagútban.

A szakértők szerint az alagútnak ezen a szakaszán ekkor két szerelvény haladt különböző irányban, mindkettő az alagútban ragadt. A cikk arról ír, hogy a metrószerelvények irányításáért felelős rendszer meghibásodása indította az eseménysort: a rendszer valamiért téves helyzetértékelést adott, majd a Kálvin tértől a Szent Gellért térig tartó szakaszokon áramtalanította a vágányokat. A járművek azért álltak le, mert feszültség hiányában az automatika lefékezte őket.

Király Dávid kollágánkat arra kértük, magyarázza el, hogyan is működik a rendszer. Szavai szerint

a biztonsági rendszer azt érzékelte, hogy valaki vagy valami beesett a pályára, ezért a rendszer a Kálvin tér és a Szent Gellért tér között automatikusan kikapcsolta az áramot. Ha nincs áram, a metrók sem tudnak közlekedni, ezért az automata rendszer mindkét metrószerelvényt lefékezte. Az Alstom metrók energiatakarékosak: ami áramot nem használnak fel, azt fékezéskor visszanyomják a hálózatba. Ezúttal azonban nem nyomhatták vissza az áramot, hiszen a szakaszt a rendszer már áramtalanította, így a vonatok gyakorlatilag – nagyon egyszerűen fogalmazva – benyelték és hővé alakították ezt a fölös energiát, ez teljesen normális.

A valódi hiba tehát nem az volt, hogy megálltak a vonatok és nem is az, hogy füstöt lehetett észlelni az egyiken, hanem az, hogy a biztonsági rendszer azt jelezte, van valaki vagy valami a pályán, noha ez téves riasztás volt.

Nem volt, aki megnyugtassa őket

A füstre az automatika használata a magyarázat: a technika a fékezéskor keletkező energiát visszatáplálja a hálózatba, amit így egy másik jármű felhasználhat. Ezt most használták először, ezért érezhettek az utasok füstszerű szagot – épp mint mikor először beüzemelünk egy rezsót.

Az utasok segítséget kértek, de mivel a járművek vezető nélkül közlekednem, nem volt, aki megnyugtassa őket. Az utasok a vonatirányító diszepécserrel beszélhettek, azonban a rendszer csak azt teszi lehetővé, hogy egyszerre egy utas hívja őt – jelen esetben 5-6 kétségbeesett utas próbálkozott.

A szértők szerint bár csak utasoknak 4-5 percet kellett volna várniuk a mentőcsapatra, türelmetlenek voltak, mert úgy érezték, magukra vannak hagyva. A diszpécser felszólítása ellenére kinyitották a vésznyitókkal az oldalajtókat, és útnak indultak, ez pedig életveszélyes helyzet is lehett volna, ha mégis feszültség alatt lett volna a vágány.

A portálnak a szakemberek a helyzet tanúságaként azt emelték ki, hogy az utasoknak vészhelyzetben nem szabad önállósodniuk, követniük kell a BKV-s mentőcsapatok, a tűzoltók és a diszpécser utasításait.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.