Közélet

Buszgodzillákkal is utazhatnánk a 3-as metró helyett

Még Vitézy Dávid se tartja ostobaságnak, hogy a 3-as metró pótlására szuperhosszú, duplacsuklós buszokat szerezzen be Budapest. Brazíliától Hamburgig már beváltak.

Akár 200 embert is elvisz magával a Van Hool speciális duplacsuklós busza, amit a héten állítottak forgalomba Prágában. Az lesz a feladata Csehország leghosszabb, még tesztelés alatt álló buszának, hogy ellássa a reptéri forgalmat a 119-es viszonylaton.

És hogy ennek miért van jelentősége? Az egy dolog, hogy egy normális reptéri busz nem ártana, amíg meg nem épül az áhított ferihegyi vasúti leágazás, de a 3-as metró pótlásával kapcsolatban is csomó kérdőjel felmerült az utóbbi időszakban. Az egy dolog, hogy milyen gyártótól érkezzenek a buszok (minden kormányközeli érdekkör magának kaparná ki a gesztenyét), de az se világos teljesen, milyen állná meg a helyét.

Ugyanis a szakadt 3-as metrón napi félmillió ember utazik, szóval hatalmas buszflotta kéne a pótlásra, a buszok pedig egymás sarkában taposnának, ami akár közlekedési káoszt is okozhatna.

Kaotikus metrópótlás

Miközben csigatempóban halad a 3-as metró felújításának előkészítése, amit többek között az erre fordítandó pénzek körüli viták is akadályoznak, a rekonstrukció egyik fő problémakörében sem haladnak előre a dolgok. Ugyanis nagy számú buszra lenne szükség Budapest legforgalmasabb metróvonalának kiesése miatt, amihez a jelenlegi BKK-flotta nem elégséges. A főváros és a kormány jó ideje vitatkozik (ld. Tarlós István főpolgármester és Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter beszólogatásai) a megoldásról.

A kormányzat oldaláról – ahogy korábban megírtuk – több különböző érdekkör tenné rá a kezét busás összegeket remélve a busztenderre, miközben kormányzati szinten az a fő mondás, hogy magyar fővárosba magyar metrópótló busz kell. Azonban Tarlósék álláspontja szerint a minél kisebb költség lenne az elsődleges, ha drágák a magyar buszok, azt a főváros nem tudja kigazdálkodni.

Erre lenne jó megoldás a duplacsuklós verzió, ami mint fentebb leírtuk,

akár 200 főt is cipelhetne,

kevesebb eséllyel alakulna ki emiatt busztorlódás is. Amikor Prágában kipróbálták a Van Hool monstrumát (hossza: 25 méter), a város tömegközlekedési cége közölte: a megállókkal és a busz megfordulásával se voltak problémák (bár egy műszaki hiba esetén nem lehetne csak úgy visszafordítani egy ilyen járművet).

A Van Hool buszán van klíma és wifi, a vezetése pedig annyira bonyolult csak, mint egy normál csuklós buszé. Prágában amúgy próbálgatják a Mercedes szimplacsuklós buszát is, ez 21 méter hosszú, a hátsó csuklós rész annyira el van nyújtva, hogy kettős tengelye van.

Sok városban csuklanak

És ne higgyük azt, hogy ez pár elszállt mérnök dilije, a világ számos városában üzemelnek duplacsuklós buszok. Brazíliában nagy divat ez, Rio de Janeiróban, Sao Paulóban és Curitibában is ilyenek járnak, de Európában is akadnak városok, ahol használják. Ilyen a svdéroszági Göteborg, a hollandiai Utrecht, a németországi Hamburg, Aachen és Drezda. Svájcban a köböt is négyzetre emelték: Zürichben, Genfben és Luzernben duplacsuklós trolik járnak. Kína fővárosában, Pekingben jelenleg tesztüzemmódban jár egy ilyen óriásbusz.

A főbb gyártók az említett belga Van Hool mellett a svéd Volvo, a svájci Hess és a német Fraunhofer.

Kérem vigyázzanak, a buszok csuklósak!

És arról nem is tettünk még említést, hogy a magyar Ikarus is legyártott pár kísérleti modellt, amik még a budapesti utakon is futottak, szóval a fővárosban nem lenne ez újdonság. 1988-ban készült el az Ikarus 293-as modellje, ami tesztfutásokat végzett Budapesten és Pécsen is, a fővárosban az utasforgalomba is beállították a 61E és a 12-es vonalakra. A sofőrök nem csípték a nehéz kormányozhatóságát, prototípus maradt, majd eladták Iránba.

És ezzel még nincs vége a duplacsuklósok fővárosi tesztelgetésének. A VEKE honlapján olvasni lehet róla, hogy 2007-ben a 2-es metró pótlására (is) felmerült a típus használata A Volvo márkájú busz a metrópótlásban is vizsgázott, de az akkori 161E és 200-as vonalon is járt. A már említet Göteborgból hozták ide őket kipróbálásra, majd vissza is tértek oda. A VEKE több hátulütőt is feltárt tesztelése során, a buszok nem bírták a rossz budapesti utakat, szűkös volt a belső terük, drága volt a javíttatásuk, bár ezek típushibák.

Róka fogta csukló

Megkerestük a BKK-t is az ügyben, cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak. Ellenben az Egységes Közlekedési Szakszervezet vezetője, Nemes Gábor mondott pár szót a duplacsuklósokról. Szerinte “a realitása kicsi” annak, hogy ilyenek pótolják a metrót, bár ahol nincsenek éles fordulók, ott használható lenne (és a 3-as metró vonala nem kanyargós: Üllői út-Kiskörút-Bajcsy-Zsilinszky út-Váci út). Ő is látott ilyeneket működés közben, Barcelonában szerinte jól beváltak. Hosszú távon azonban kéne terv a felhasználásukhoz, hisz a metrópótlás után is kellene velük törődni. Kérdés még, hogy a telephelyeken elférnének-e, és a sofőröket is képezni kéne a vezetésükre.

Vitézy Dávid volt BKK-vezér azt mondta megkeresésünkre, szerinte elvben végezhetnék ilyen buszok a pótlást, de ez csak 2-3 évig adna munkát nekik, “és utána még 10 évig más vonalakon régi buszokat váltanának fel.” Márpedig 2-3 évre senki sem gyárt buszt, ez nem gazdaságos, ráadásul normál üzemben nincs értelme ekkora buszokat üzemeltetni Budapesten, mivel

az ilyen forgalmú vonalakon jellemzően villamosok járnak, számos szakaszon fizikai akadályokba is ütköznének ekkora buszok.

A csúcsidőkön kívül nem is lennének tele, de ettől függetlenül egy kisebb flottát ő sem tartana ördögtől valónak. Az biztos, hogy egy kb. 150 darabos nagy flottával nem tudna mit kezdeni a főváros hosszabb távon.

Mindenesetre ha ez az ötlet nem nyeri el a főváros tetszését, még mindig itt van a havannai megoldás:

Forrás: Wikimedia Commons/ Panther
Forrás: Wikimedia Commons/ Panther

Ajánlott videó

Olvasói sztorik