Budapest, 2011. december 13.
Metrószerelvény indul a Deák téri állomásról. 2011. december 13-tól 80 km/óráról 60 km/órára korlátozták a legnagyobb megengedett sebességet a 3-as metró teljes vonalán. A beszivárgó talajvíz miatt korrodálódott vasbeton pályalemezek terhelését csökkentik a korlátozással.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
Közélet

3-as metró: egy balesetért Orbán lesz a felelős

Farkas György
Farkas György

újságíró, hírfőnök. 2016. 11. 03. 13:14

A fővárosi MSZP szerint jövő nyárig biztosan nem kezdődik meg a felújítás. A szakszervezet külön engedélyt követel a működtetéshez

Az InfoRádiónak az MSZP fővárosi frakcióvezetője azt mondta, hivatalosan nincs a közgyűlésnek semmilyen információja a 3-as metró állapotáról, de a Metróért Egyesület elnöke megerősítette, hogy a Deák tér és a Határ út közötti, 40 éve épült szakaszon komoly anyagfáradásos gondok vannak. (A BKV szerint nincsenek balesetveszély miatt leállítandó szakaszok, és a cég tisztában van az üzemeltetés felelősségével, ha bármi miatt be kellene avatkozni az üzemeltetésbe, azonnal intézkedne.)

Horváth Csaba szerint a politika rátelepszik a metrófelújításra, de a konfliktus nem a városvezetés és a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Lázár János között van.

Az a baj, hogy a Tarlós-féle városvezetés falaz a kormánynak. Politikai hűségből leplezik a probléma nagyságát, vannak felületes mellékszálak a kormány második emberével, ahol a konfliktus kiéleződik, de az igazi konfliktus, ami a kormány és a főváros között van, tehát Orbán Viktor, a kormány feje és Tarlós István, a főváros vezetője kellene, hogy legyen, még mindig nincs az asztalon. Ha bármilyen baleset történik, azért személyesen Orbán Viktor és Tarlós István lesz a felelős.

Horváth Csaba szerint itt az ideje, hogy a főváros visszakapja, amit bead a közösbe, a budapestiek ugyanis naponta 20 milliárd forint adót fizetnek be.

Elvárható, hogy 26, vagy 40 évente, de jusson forrás arra, 140 vagy 200 milliárd forint, tehát van mit tárgyalni a kormánnyal, de ezt csak nagyon határozott főpolgármesteri felállással lehetne.

Az MSZP-s politikus szerint nincs realitása, hogy a 3-as metró felújítását jövő nyárig elkezdjék, Budapest nem tudja önerőből elindítani a rekonstrukciót. Magyarázata szerint jövő július végéig tart az úszó-világbajnokság, a szervezőket nem nagyon inspirálja, hogy a metró felújítása ennek a kellős közepébe csapódjon be.

A tendermegsemmisítések és a túlárazások azt is biztosítják, hogy a kormánynak legyen elég ideje ebből a határidőből kicsúsztatni a főváros vezetését. Sem az országgyűlési, sem a 2019-es önkormányzati választásokra nem tud elkészülni, ezért a Fidesznek nem áll politikai érdekében, hogy felfordulást csináljon, ugyanakkor politikai haszna nem lesz, mert nem tudják átadni.

A metró leállásának kockázatát Horváth szerint a Fidesz nem veszi komolyan, a fővárosnak nincs elég pótlóbusza a vészforgatókönyvre, a 3-a metró esetleges leállításának kezelésére. Azt az MSZP nem támogatja, hogy más vonalakról, járatritkítással oldják meg a buszpótlást.

Felelőst követel a szakszervezet is

Egyenként és naponta engedélyeztetné a 3-as metró vonalán működő szerelvények forgalomba állítását az Egységes Közlekedési Szakszervezet(EKSZ), miután a BKV elnök-vezérigazgatója jelezte, egyáltalán nincs veszély a vonalon, sehol nem kell leállítani az utasszállítást. Nemes Gábor, a cég egyik legnagyobb szakszervezeti tömörülésének vezetője szerint, ha ez így van, vegyék le a felelősség terhét a karbantartók és kezelők válláról. Mostantól csak olyan szerelvény álljon forgalomba, amelynek biztonságát naponta egy felelős „főnök” a nevével garantálja.

Tűrhetetlen és nevetséges cirkusz zajlik az egyértelműen lerobbant műszaki állapotú 3-as metró üzemeltetése körül, de bármit is próbálnak elhitetni egymással – és az utasokkal – a döntéshozók és politikusok, egyértelműen az ő lelkükön fog száradni, ha valami baleset történik a vonalon.

A szakszervezet már többször jelezte házon belül, és nyilvánosságra is hozta, hogy bizonyos műszaki berendezések és a szerelvények állapota miatt kockázatos a 3-as metró üzemeltetése. Az EKSZ elnöke szerint enyhén szólva aggályos forgalomba küldeni egyes kocsikat, de szinte biztos, hogy egy műszaki hibából adódó balesetért a legkisebb „láncszemeket”, a karbantartókat vonnák felelősségre, pedig ők csak próbálnak megfelelni főnökeik elvárásainak:

üzemeltetni kell a vonalat és a szerelvényeket a csaknem vállalhatatlan állapotok ellenére is.

Amennyiben a BKV szerint nincs veszély, mostantól egy felelős vezető ezt vállalja az aláírásával, hogy a felelősöket egyértelműben be tudják határolni egy esetleges műszaki hibából adódó balesetért.

Október közepén jelentette be a főpolgármester, hogy ha nem adnak rá pénzt, nem lesznek felújítva a hármas metró állomásai. Ha 137,5 milliárd forint marad a plafon, akkor ki kell hagyni az állomások felújítását. A metrófelújítás egyes elemeire beérkezett ajánlatok olyan magasak, hogy az állomások felújítására már nincs fedezete a fővárosnak és a BKV-nak, csak a Kőbánya-Kispest megállót hoznák rendbe.

Király Dávid, a Republikon Intézet várospolitikai szakértője korábban lapunknak azt mondta, a pénz kevés a metró teljes felújítására,

ha a rekonstrukció várható költségei ebben az ütemben emelkednek, akkor a kormány által jóváhagyott 137,5 milliárd forint némi túlzással csak egy alapos takarításra lesz elég.

A megoldás szerinte az lehet, ha a főváros elkezdi a felújítást, elkölti a jelenleg rendelkezésére álló pénzt, majd a hiányzó összeget kierőszakolja a kormánytól.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Orbán, Merkel (orbán viktor, merkel, )
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.