Budapest, 2011. szeptember 29.
Járművek haladnak a Fehérvári út, az Etele út és Hengermalom út találkozásánál lévő kereszteződésben, Budapesten. Az 1-es villamos vonala a Rákóczi hídi végállomásától továbbépül a Szerémi út – Hengermalom út nyomvonalon, csatlakozást biztosítva a Fehérvári úti villamosokhoz. Az új vonalszakasz hossza 3050 méter, melyből a Szerémi és Etele úti szakasz füvesített pályaként valósul meg. Új megállók létesülnek a Nádorkerti útnál, a Budafoki útnál, a Hauszmann Alajos utcánál, a Hengermalom útnál, és a Fehérvári útnál. 
MTI Fotó: Manek Attila
Közélet

Felbőghetnek a láncfűrészek az 1-es villamos miatt is

Molnár Zoltán
Molnár Zoltán

bértollnok. 2016. 10. 30. 18:00

Nem kevesebb, mint 175 fát fognak jövőre kivágni az Etele úton, hogy megépüljön az 1-es villamos folytatása. A BKK szerint ez elkerülhetetlen, Vitézy Dávid egyetért, a környezetvédők szomorkodnak.
Korábban a témában:

Vitézy Dávid nagy álma volt mindig is egy olyan villamos, ami megkerüli a fél várost, ezért az utasok nagy örömére a belváros érintése nélkül elszállítja őket A-ból B-be. Még Vitézy irányítása alatt történt meg az a dolog, amire a Lágymányosi (manapság már Rákóczi) híd átadása óta várt Dél-Buda:

átvezették a hídon az 1-es villamost, ami lekanyarog a Szerémi és Hengermalom utakon a Fehérvári útig.

Látványterv az 1-es villamos új szakaszáról. Forrás: bkk.hu

De ez még nem a vége, a tervek szerint az Etele térig kéne mennie, így aztán még több értelmük lesz a kibővített P+R parkolóknak. Ugyanis akik beingáznak az elővárosokból, innen nemcsak a 4-es metróval, valamint a 19-49-es villamosokkal indulhatnak a belváros és Pest felé, hanem az 1-es villamossal is. Aztán idén, 2016. október 12-én végre kiírták az EU hivatalos közlönyében a kivitelezési tendert. Ez eddig szép és jó, de van egy zöld bökkenő a dologban:

Megint egy rakat fát kell kivágni a projekt miatt.

Alapjáraton persze nem lenne ezzel gond, ha nem egy olyan városban élnénk, ahol az utóbbi években szabályos fairtást folytat az önkormányzat: csak a széleskörű tiltakozás miatt döntöttek több fa megmentéséről a Városligetben, a 2017-es vizes vb-re épülő uszoda mellett is gyönyörű öreg fákat téptek ki, az Orczy-kertben fagenocídiumot rendeztek, és nem tudni azt sem, egy komplett ártéri erdő sorsa mi lesz, vajon az ingatlanmágnások akarata erősebb-e a természetnél és a zöldeknél.

Favágó villamos?

A Hengermalom úti szakaszon ugyan nem álltak nagy öreg fák, de a középszigetekről jó pár fát kivágtak az építéskor. Az Etele út közepén is végig fasor húzódik, ennek megóvásáért már 2014-ben kiállt a Levegő Munkacsoport, a Magyar Közlekedési Klub, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) és a Védegylet. A szervezetek közösen kérték akkor a BKK-t vezető (egyébként egykori VEKE elnökségi tag) Vitézyt, hogy mentse meg a 175 fát. A terveik szerint a mostani egy forgalmi és egy parkolósáv helyett egy forgalmi és egy közös villamos- és buszsáv lenne, az autóknak a megóvott fák között biztosítanának parkolóhelyeket.

Vitézy azonban idén – már nem a BKK vezetőjeként – azt írta, teljes mellszélességgel kiáll a projekt mellett, még ha ez fák kivágásába kerül is. Szerinte a környezetvédelmi mérleg pozitív lesz a végén, hisz csomóan leteszik a jövőben a kocsijukat a kelenföldi P+R-ekbe, és a meghosszabbított villamossal mennek át Pestre.

BKK: elkerülhetetlen a fairtás

A BKK szerint a tervezés kezdetekor négy megoldást is vizsgáltak:

  • villamospálya a jelenlegi forgalmi sávok helyén;
  • villamospálya a jelenlegi parkolósávok helyén;
  • villamospálya a két középső fasor helyén;
  • villamospálya az északi útpálya két forgalmi sávja helyén.
Látványterv az 1-es villamos új vonaláról. Forrás: bkk.hu

A fákat nehéz lenne megmenteni, akármelyik verzió is győzne. Egyfelől mert az építéskor sérülne a fák gyökérzete, másfelől pedig a lombozat benyúlna az űrszelvény fölé, azt 6 méteres magasságig vissza kéne vágni. Minden érv a középen vezetett villamosvonal mellett szól: így megmaradnak a parkolóhelyek, az egész Etele úton kerékpárút épülhet (ami amúgy már létezik) és füvesített vágányokat létesíthetnek.

A hátrányt a BKK is beismeri: a korábban átmeneti jelleggel telepített fákat ki kell vágni.

Ha nem a középső fasor mentén vezetnék az 1-est, akkor az túl közel menne a házakhoz, és más fákat, mintegy 300 darabot kéne kivágni. Ezzel ráadásul 180-nal kevesebb parkolóhely lenne. A mostani megoldás után új fákat is telepítenek majd a vonal mentén, és rendezik a zöldfelületeket. 175 fát vágnak ki (3956 cm törzsátmérővel) és másfélszeres korrekcióval pótolják őket (5935 cm törzsátmérő lesz).

Átültetni nem tudják a fákat a nagyon sűrű közművek és a fák összeérő gyökérzete miatt, sőt a kisebb fák eleve alig élnék túl az átültetést.

Megújul a projekt során az Etele park is, a BKK szerint pedig javulni fog a villamossal a környék levegőtisztasága (az tény, hogy a 103-as busz ki fog esni a forgalomból, várhatóan megszűnik). Egy biztos: a mostani terveket az önkormányzat és a lakossági fórum is elfogadta, az engedélyek jogerősek, így áttervezés biztos nem lesz. A munkálatokat 2017 első negyedévében kezdik majd el.

Szomorúak a favédők

Mindent megpróbáltunk, hogy megmentsük az Etele úti fákat.

Ezzel a mondattal kezdte válaszát a Levegő Munkacsoport. A környezetvédelmi szervezet azt javasolta volna, hogy a középső fasortól délre helyezzék el a villamosvonalat, az Etele út és a Tétényi út sarkán található szolgáltatóház helyére pedig parkolóház épüljön. Szerintük az elmúlt három évben a BKK nem is akart alternatív ötletekről tárgyalni, “mindig csak kijelentették, hogy az övék az egyetlen jó változat.”

Azt írják, Budapesten jelenleg két alapvető szempont érvényesül a fejlesztések során: a minél több – lehetőleg ingyenes – parkolóhely és a járólap. Ezért vágtak ki fákat a Bocskai úton és az északi Duna-parton. Az Etele úton is ezt tervezik, pedig ez két elvet is sért: a Balázs Mór-tervben lefektetett fenntartható közlekedéstervezés elvét és az uniós támogatásokra vonatkozó irányelvet, miszerint a beruházásoknál törekedni kell a környezet állapotának megőrzésére és javítására.

Van még egy drasztikus megoldása a szervezetnek: ki kell terjeszteni a fizetős parkolási zónákat, ugyanis a Fehérvári út, a Bocskai út, a Villányi út, Őrmező és az Etele út és környéke is spontán P+R parkolóvá vált az utóbbi években. Szerintük tarthatatlan, hogy a közösség fizet az autók tárolásáért életminőségben és fenntartásban is. Hozzáteszik:

Botrányos, hogy egyre több járdán kell óvatosan araszolniuk a gyalogosoknak azért, mert autók terpeszkednek rajtuk, vagy azért, mert leszűkítették őket és parkolót alakítottak ki a helyükön.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Picture taken on June 25, 2013 in Aachen, western Germany, shows British actor and UNICEF Goodwill Ambassador Roger Moore and his Danish wife Kristina Tholstrup waving from a carriage as they visit the CHIO World Equestrian Festival.
Moore, who will forever be remembered for playing the womanising superspy James Bond, died May 23, 2017, aged 89, his family announced in a statement. / AFP PHOTO / dpa / Henning Kaiser / Germany OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.