Közélet

Megmutatjuk, mit csinálnak az ország legjobban kereső emberei

Ötszáz emberből jó, ha tizenöten megfelelnek a követelményeknek. Felsőfokú angol nyelvtudás, hihetetlen stressztűrés és szerteágazó képességek, többek között kiváló számmemória, illetve térlátás kellenek ahhoz, hogy a képzés egyáltalán elkezdődhessen. Cserébe a biztos állás és a havi egymillió forintot is meghaladó fizetés garantált. A légiforgalmi irányítóknál jártunk, a toronyban.

Még mindig a légiforgalmi irányítók keresnek a legjobban Magyarországon, derült ki Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat statisztikáiból, jobban keresnek, mint a politikusok, ami hagyományosan sikerszakma Magyarországon. Havi csaknem egymillió nyolcszázezer forintot vihetnek haza, ami döbbenetesen nagy szám, főként, ha figyelembe vesszük, hogy hazánkban

jelenleg a bruttó garantált bérminimum 126 ezer forint, egy kezdő orvos pedig átlagosan 200-300 ezer forinttal számolhat havonta.

Ötszázból tizenöt

A légiforgalmi irányítók a Hungaro Controll munkatársai, a tanfolyamot is náluk lehet elvégezni. A képzést a cég finanszírozza, és mindig célirányosan, a csapat létszámához igazítva indítják el, a végzősök ugyanis állást is kapnak a cégnél. A következő képzés szeptemberben indul, erre már nem, de a 2018-as tanfolyamra folyamatosan lehet jelentkezni.

Mielőtt azonban lelkesen kattintanánk, és töltögetnénk, nem árt tisztában lenni azzal, hogy a felvételi rendkívül nehéz. A kompetenciakészlet, amit a jelöltekben keresnek, nagyon komplex és viszonylag ritkán van meg egyszerre egy emberben –  mondta a 24.hu-nak Petrovai Anna repülőtéri részlegvezető.

Ötszáz jelentkezőből reálisan mindössze 15 fős évfolyamot lehet elindítani. A többség elbukik a több lépcsős kiválasztási folyamat során, például az úgynevezett FEAST teszten, a pszichológiai alkalmasságin, vagy az azt követő ún. Assesment Centeren.

Az elméleti, majd a gyakorlati képzés is kemény menet, ráadásul a tanfolyam során egyre nehezedik a képzés.

Sok esetben a gyakorlati, éles helyzetekben derül, hogy a hallgató mégsem alkalmas irányítónak. A legnagyobb megpróbáltatás az, amikor a hallgatók bekerülnek a munkaterembe, és élesben kell irányítani a repülőket. Ilyenkor a munka még folyamatos kontroll mellett zajlik, de a “kormány” akkor is az ő kezükben van. A hallgatókat az oktatók folyamatosan felügyelik, és ha kell, azonnal beavatkoznak, hiszen a maximális repülésbiztonságot a képzés alatt is garantálni kell, de ezzel együtt a szimulátorhoz képest erős váltás, amikor leülnek a képernyő elé, és tudják, hogy az adott gépen 100-300 hús-vér utas ül. Ez egy olyan pont, ahol sokan elvérezhetnek

– magyarázza Schönek Zoltán, a Hungaro-Control Zrt. Társasági és Humánerőforrás igazgatója.

A tisztánlátás végett az igazgató elmondta, a légiforgalmi irányítók nem az adófizetők forintjaiból keresnek ilyen magas összeget. Őket a légitársaságok fizetik, vagyis az irányítók száz százalékban kitermelik a bérüket.

Ebben a szakmában a megfelelő bérszínvonal biztosítása különösen fontos, hiszen tőlünk nyugatabbra ennek az összegnek a négyszeresét is megkeresik a légiforgalmi irányítók

– tette hozzá Schönek Zoltán.

A munkaerő itthon tartása pedig a fent említett szűrőrendszer miatt, nagyon fontos, nehéz utánpótlást találni. A légiforgalmi irányítók oktatása borzasztó drága, nagyjából megegyezik a pilóták kiképzésének költségével,

nagyságrendje több tízmillió forint.

A magas jövedelemmel nem csak a felelősséget, és a különleges munkabírást fizeti meg a cég. Cél az is, hogy az itthon kitanított munkaerőnek ne érje meg külföldre menni.

Olvasói sztorik