Közélet

Milliárdokat bukhatunk a metrópótló buszok kiszervezésén

bkv-busz-sofor(960x640)(1).jpg (Array)
bkv-busz-sofor(960x640)(1).jpg (Array)

Az Index birtokába került belső elemzés szerint a metrópótlás kiszervezése egy lehetséges forgatókönyv szerint éves szinten nagyságrendileg 2 milliárd forinttal, tízéves távlatban 23 milliárddal forinttal lenne drágább, mintha a BKV új buszokat kapna a metrópótlásra. A portál információi szerint az utóbbi hónapokban több lobbicsoport is nyomasztotta Tarlós István főpolgármestert a 13 milliárd forintos buszbiznisz kapcsán. Azt akarják elérni, ogy Tarlós ne vásárolja meg a metrópótláshoz az olcsón megvehető lengyel Solaris buszokat, vásároljon magyart, sőt inkább adja ki a 150 buszt érintő pótlást egy külső cégnek, majd az tudni fogja, milyen buszt vegyen.

A BKV az Index birtokába került elemzésben azt állítja: kilométerenkénti 646 forintos költséggel ki tudná hozni a pótlást, míg külső operátor megbízása esetén a BKK 865 forintos átlagárral számol. Azt az anyag elismeri, hogy a BKV „ambiciózus, optimista megközelítéssel kalkulál”, a BKK pedig „konzervatív, tapasztalati értékeken alapuló becslést alkalmaz” – derül ki  a cikkből, amely szerint

a BKV szempontjából pesszimista A változat szerint 703 millió forintos ráfizetést jelentene a kiszervezés, a B változat ennél nagyságrendileg nagyobb, 8 milliárd feletti eltérést becsül az üzemeltetési költségekre vonatkozóan a BKV javára.

A költségeket 10 éves távlatra számolták ki, mivel a hároméves pótlási időszak után a beszerzendő buszok fokozatosan kiváltanák a BKV jelenleg forgalomban lévő csuklós buszait.

Az Index tarlós Istvántól megtudta: a kormány részéről jelezték, hajlandóak garanciát adni a kiszervezéssel járó többletköltségek kifizetésére. A garancia határidő nélküli, pénzügyi limitje pedig felülről nyitott. A hivatalos döntés a garanciáról július 5-i közlönyben várható, a főváros pedig már előtte ki is írhatja a feltételes közbeszerzést a kiszervezésre.

De hogy ez kinek lehet jó, egyelőre nem tudni.  A portál úgy tudja, ágazati pletykák két lehetséges szolgáltatót emlegetnek: egy új, nemzeti tömegközlekedési szolgáltatót az árufuvarozásban ismert Wáberer György vagy a volt volánbuszos Simon Gábor vezetésével.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik